این گزارش در تاریخ ثبت شود| داستان ویروس«کرونا»در ایران| دادگاه هایی که برگزار نشد! - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
این گزارش در تاریخ ثبت شود| داستان ویروس«کرونا»در ایران| دادگاه هایی که برگزار نشد!

به گزارش پایگاه خبری جامعه خبر، سید هادی کسایی زاده روزنامه نگار و خبرنگار در گزارشی داستانی رخداد کرونا در ایران را روایت کرد. این روایت کوتاه و مختصر است اما به صورت یادداشت نوشته شده تا رسانه ها و شهروندان برخی وقایع در ایام کرونا را فراموش نکنند.

روزی که «دکتر ژئو ژیگان» در بیمارستان ووهان چین ورود ویروس کرونا در بدن یک بیمار را شناسایی کرد تصور نمی کرد که این ویروس جهان را فلج می کند. اما قصه ورود ویروس کرونا به ایران کمی تلخ آغاز شد. 29 بهمن ماه 1398 خبر بد شیوع در رسانه های ایران منتشر شد. هرچند برخی رسانه ها به نقل از منابع غیر انسانی آن را تکذیب کردند اما بالاخره حسن روحانی رئیس جمهور روز چهارشنبه 14 اسفند1398 رسما اعلام کرد که ویروس کرونا وارد ایران شده و در حال شیوع است.

اما نکته قابل تامل این بود که وقتی در تاریخ 12 بهمن 1398 سفارت ایران در چین در حساب خود در شبکه‌ اجتماعی “وِی بو” اعلام کرد یک میلیون ماسک بهداشتی اهدایی هلال احمر ایران صبح امروز به پکن منتقل شد. مسئولان نمی دانستند که پس از چند هفته خودمان در کشور نیازمند ماسک خواهیم بود و ماسک های 5 هزار تومانی به قیمت 40 هزار تومان به فروش خواهد رسید.

*خبر شیوع کرونا به دلیل انتخابات مخفی ماند

در تاریخ 30 بهمن ماه 1398 دکتر نمکی در هیات دولت می گوید که ویروس کرونا وارد ایران شده اما به او گفتند این خبر باید بعد از انتخابات رسانه ای شود. این یکی از تلخ ترین خبرهایی بود که در آن روزها مخفی ماند. هرچند در فضای مجازی گفتند که انتخابات از جان مردم مهمتر است اما برخی رسانه هایی که دستشان در جیب دولت بود آن را توطئه دشمن عنوان کردند. این در حالی است که دولت چین پس از مثبت شدن تست کرونای 2 شهروند در ووهان دستور قرنطینه شهر را با 9 میلیون جمعیت صادر کرد به طوری که امکان ورود و خروج برای هیچ جنبده ای وجود نداشت و حتی مسافران یا شاغلانی که از شهرهای اطراف در این شهر حضور داشتند در آن حبس و در خوابگاه ها و ورزشگاه ها مستقر شدند. مسئولان شهر پس از 14 روز نخستین بیمارستان ویژه کرونا را ساختند و تمامی استادیوم ها و ساختمان های دولتی با 4000 تخت به محل قرنطینه تبدیل شدند. حتی بیماران مسلمان با غذاهای حلال از آنها پذیرایی می شد. این مدیریت بحران در چین کمونیست بود.

*خودخواهی اوقاف و تولیت های حرم های ثامن الائمه(ع)، حضرت معصومه(س) و حضرت عبدالعظیم(ع)!

تاریخ باید ثبت کند که وقتی 2 شهروند در بیمارستان های شهر قم به علت ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست دادند چرا دولت و دستگاه های مسئول این شهر را قرنطینه نکردند؟ چرا وقتی در تاریخ 4 اسفند ماه 1398 سعید نمکی وزیر بهداشت اعلام کرد مردم به زیارتگاه ها و اماکن مذهبی نروند سازمان اوقاف، آستان مقدس ثامن الائمه(ع) و آستان مقدس حضرت معصومه (س) و حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) این توصیه وزارت بهداشت را اجرا و حمایت نکردند؟ آیا نباید متولیان اماکن مذهبی به دلیل به خطر انداختن جان مردم در شرایط بحرانی محاکمه شوند؟

 

*روحانی: از شنبه همه چیز عادی است/ این نقشه دشمن است!

6 اسفند ماه 1398 به جای اینکه برخی مسئولان حقوق بگیر و پشت میز نشین دولتی که سواد مدیریت بحران ندارند اطلاعات غلط به رئیس جمهور ندهند این کار انجام شد و رئیس جمهور در برنامه زنده تلویزیونی به مردم ایران گفت: از روز شنبه همه چیز عادی است. روحانی در این سخنرانی تاریخی که امروز به طنز تلخ ایرانی ها تبدیل شده گفت: همه باید به تمام مراقبت‌های بهداشتی که توصیه می‌شود، عمل کنند. مدارس، دبیرستان، دانشگاه و کارگاه‌ها همه باید دقت کنند، مراقبت‌های پزشکی و بهداشتی را انجام بدهند اما همه باید کار و فعالیت کنیم و این یکی از نقشه‌ها و توطئه‌های دشمنان ما است که با هراس‌افکنی زیاد در جامعه، کشور را به تعطیلی بکشانند.

*آزادراه تهران-شمال بازگشایی زاد/ مردم به سفر بروند!

در تاریخ 6 اسفند 1398 برای نشان دادن آرامش وضعیت جامعه در یک اقدام قابل تامل آزاد راه تهران-شمال پس از 24 سال از کلنگ زنی با حضور رئیس جمهور روحانی افتتاح شد تا مردم زودتر به شمال بروند! در حالی که می شد این افتتاح را برای کاهش سفر به تعویق انداخت. نکته دیگر اینکه پس از چند روز بازگشایی این راه مسدود شد و صدمات زیادی به راه وارد شد.

*تبلیغ شربت گیاهی ضد کرونا توسط بهنوش بختیاری (بازیگر)

در تاریخ 6 اسفند ماه 1398 بهنوش بختیاری در صفحه اینستاگرامی خود نوعی شربت گیاهی را تبلیغ کرد که برای پیشگیری از بیماری کرونا موثر است. پس از 24 ساعت او تحت تعقیب تعزیرات قرارگرفت و در ادامه مشخص نشد که چه حکمی برای او صادر شد. بختیاری بعدا از مردم عذرخواهی کرد.

 

 

*سفر به 15 استان کشور ممنوع شد

در تاریخ 7 اسفند 1398 تردد و سفر به 15 استان کشور ممنوع شد که نخستین آن استان گیلان بود. در تاریخ 16 اسفند ماه هم رسما  آزاد راه و جاده رشت – قزوین در ورودی گیلان، لوشان برای مسافران مسدود شد.

*آتش زدن یک درمانگاه در بندرعباس

در تاریخ 9 اسفند ماه 1398 گروهی از مردم یک درمانگاه (شهرک توحید) در بندرعباس را آتش زدند. علت این اقدام نگهداری بیماران کرونایی در این درمانگاه بود که پس از چند روز تکذیب شد اما مشخص شد مبتلایان به کرونا برای تست به این مرکز مراجعه می کردند.

*فرار «دی جی کالا» از محاکمه در ملا عام!

چرا وقتی در تاریخ 10 اسفند ماه 1398 تعداد 5 میلیون ماسک در انبارهای شرکت دی جی کالا بعنوان کالای احتکار کشف شد و برخی رسانه ها آن را اعلام کردند در شرایط بحرانی کشور با این شرکت در ملاعام برخورد نشد؟ چرا قدرت و پول، این شرکت او را از همه اتهامات فراری داد؟

*لیس زدن ضریح امام رضا(ع)

در تاریخ 10 اسفندماه 1398 فردی با حضور در حرم امام رضا(ع) و قرارگرفتن کنار ضریح آن حضرت برای جلب توجه و اینکه از کرونا هراسی ندارد اقدام به لیس زدن ضریح آن حضرت کرد. این اقدام واکنش های زیادی به همراه داشت.

*آغاز احتکار سراسری «ماسک» در ایران

10 اسفند 1398 تعزیرات اعلام کرد که بیشترین شکایات مردمی گران فروشی «ماسک» است. در این ایام «ماسک» در داروخانه ها کمیاب شد و گروه زیادی از کسبه اقدام به احتکار «ماسک» کردند اما هیچ وقت دادگاه محاکمه آنها برگزار نشد و اجازه ندادند نام و تصویر آنها رسانه ای شود. در همین ایام برخی از شهروندان و خیرین اقدام به تولید ماسک در خانه یا کارگاه های خود کردند. حالاباید سوال کردن چرا تعزیرات کشور این پرونده ها را رسانه ای نکرد.

*نمازجمعه تعطیل شد

در تاریخ 14 اسفند ماه 1398 با تصویب ستاد ملی کرونا برگزاری نمازجمعه در کشور تعطیل شد. این در حالی بود که پیش از این زمزمه های تعطیل نمازجماعت و نمازجمعه در فضای مجازی بود اما علم الهدی امام جمعه مشهد آن را بیهوده عنوان کرد و گفت که توجیهی ندارد!

 

*مدارس تا پایان سال تعطیل شد

در تاریخ 15 اسفند ماه 1398 سعید نمکی وزیر بهداشت بر اساس تصمیم ستاد ملی کرونا اعلام کرد که مدارس و دانشگاه ها تا پایان سال 1398 تعطیل شد.

*ماجرای مالیدن روغن بنفشه به مقعد برای پیشگیری از کرونا

در تاریخ 15 اسفند 1395 یک پست در کانال تلگرامی  آیت الله تبریزیان در قم دست مایه رسانه ها و فضای مجازی شد.وی گفته بود که برای پیشگیری از شیوع کرونا یک پنبه آغشته به روغن بنفشه را در مقعد خود بمالید!

 

 

*شایعه تعطیلی پمپ بنزین ها در کشور

در تاریخ 18 اسفند ماه 1398 شایعه بسته شدن پمپ بنزین های کشور به دلیل شیوع کرونا و توقف سفرها در فضای مجازی و حتی رسانه های رسمی اعلام شد اما پس از مدتی با هجوم مردم به پمپ بنزین ها این شایعه از سوی دولت تکذیب شد. با این حال در تاریخ 7 فروردین ماه 1399 مشاور عالی انجمن مالکان جایگاه‌ها و مجتمع‌های خدماتی، رفاهی و بین‌راهی اعلام کرد که 40 پمپ بنزین تعطیل شده است.

*ویروس کرونا را آمریکا و اسرائیل ساخته اند

19 اسفندماه 1398 خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رسما اعلام کرد که احتمال زیاد ویروس کرونا ساخته دست آمریکا، اسرائیل یا چین است! آیا برای این ادعا مدرکی وجود دارد؟ آیا می توان برای فرار از مسئولیت ها هرچیزی را با دشمن هراسی علم کرد؟ آیا ماجرای حمله موشکی ایران به هواپیمای اوکراینی در ابتدا کار آمریکا نبود؟ شاید این ادعا در ماه ها و سالهای بعد درست باشد و مدارک نشان دهد که دست این کشورها در کار بوده اما نمی شود به سرعت هر اقدامی را برای رفع مسئولیت به دشمن هراسی تبدیل کرد.

*آزادی 83 هزار زندانی/ شائبه دستچین کردن زندانیان!

در تاریخ 26 اسفند 1398 حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه اعلام کرد که با بررسی پرونده ها شرایط آزادی موقت 83 هزار زندانی برای پیشگیری از بیماری کرونا ایجاد و آزاد شده اند. اما نکته قابل تامل این بود که در میان زندانیان برخی چهره های پرونده های بزرگ که به تازگی محکوم شده بودند ( هادی رضوی) هم در میان آزادشدگان بود. در فضای مجازی هم شائبه دستچین کردن زندانیان مطرح شد.

*عاملان شکستن درب حرم حضرت معصومه(س) و برگزاری تجمعات محاکمه نشدند!

در تاریخ باید ثبت شود که در 27 اسفندماه 1398 وقتی درب حرم حضرت معصومه(س) در قم بسته شد گروهی از مردم با تشویق افراد سیاسی و مذهبی اقدام به شکستن درب حرم کرده و شو مذهبی راه انداختند. آیا این افراد شناسایی و بازداشت شدند؟ چرا وقتی اعتراضات دی ماه 1396 در پی مشکلات اقتصادی رخ داد بین 25 تا 45 نفر کشته و صدها نفر بازداشت شدند؟ اما در اعتراض به بسته شدن درب حرم حضرت معصومه(س) که اقدامی قانونی و برای نجات جان انسان ها بود دستگاه های امنیتی و دادستانی سکوت کردند؟

*فعالیت تمام فروشگاه ها در کشور تعطیل شد

در تاریخ 2 فروردین ماه 1399 اعلام شد که از روز 3 فروردین فقط فروشگاه‌های زنجیره‌ای، داروخانه‌ها، سوپرمارکت‌ها، پمپ بنزین‌ها و نانوایی‌ها اجازه فعالیت خواهند داشت و سایر فروشگاه ها رسما در کشور تا اطلاع ثانوی تعطیل شد.

 

 

*ورود خوب؛ بد و زشت بسیج به پیشگیری از کرونا

در تاریخ 5 فروردین ماه 1399 برخی از پایگاه های بسیج در شهرها اقدام به ایجاد گروه های جهادی کرده تا درب خانه ها را ضدعفونی کنند. هرچند هیچ مسئول یا تیم بهداشتی آنها را همراهی نمی کرد و مشخص نبود میزان مواد استاندارد است یا نه اما این اقدام قابل تحسین بود. آرام آرام این اقدام بسیج به نوعی اذیت و آزار تبدیل شد و در برخی شهرها خودروهای نیسان با بلندگوهای بزرگ و پخش موسیقی به نام روحیه دادن به مردم موجب اذیت و آزار و برهم زدن فضای آرام محله ها شدند. برخی دیگر از گروه های جهادی هم با برپایی چادرهای بسیج در میادین و خیابان ها اقدام به توزیع ماسک و الکل و مواد ضدعفونی کننده کردند که پس از مدتی به فروشگاه تبدیل شد و مردم به جای داروخانه های معتبر آنها را به سمت چادر های بسیج هدایت می کردند. اما نمی توان همه اقدامات بسیج را نادیده گرفت چون طبخ غذا و توزیع سبدهای غذایی ویژه نیازمندان از بهترین اقدامات نیروهای مردمی بسیج بود.

*رئیس جمهور تردد میان استان ها را از 30 فروردین آزاد کرد

حسن روحانی رئیس جمهور در 17 فروردین 1399 اعلام کرد: آزادی تردد بین استان‌ها از ۳۰ فروردین شروع خواهد شد. این سخنرانی موجب شد تا از روز 18 فروردین تردد در شهرها بیشتر شود و حتی شاهد ترافیک سنگین در بزرگراه های تهران و میادین شهر باشیم.

*مرگ 600 نفر و مسمومیت 3000 نفر با حوردن الکل

19فروردین 1399 غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد که بیش از 3000 شهروند ایرانی به دلیل استفاده از الکل تقلبی مسموم و 600 نفر هم جان باختند. در همان روزها در رسانه ملی زیر نویس شد که با خوردن الکل ویروس از بین نمی رود!

*افشاگری تلخ تاریخ ایران

در تاریخ 19فروردین ماه 1399 دکتر نمکی با حضور در صحن علنی مجلس مردانه گفت که می خواستم به مردم بگویم که کرونا وارد ایران شده و مراقب باشند اما گفتند به دلیل انتخابات این خبر رسانه ای نشود. تاکنون 71 میلیون نفر در بستر پرونده الکترونیک در طرح بسیج ملی مقابله با کرونا شرکت کرده‌اند، در حال حاضر حداقل 30 تا 50 درصد تخت‌های بیمارستان‌های ایران خالی است، علاوه بر این تعداد حدود 15 هزار تخت در نقاهتگاه‌ها آماده است.  انشالله تا آخر اردیبهشت ماه به مهار ویروس کرونا خواهیم رسید.

 

 

*مرگ 4232 نفر بر اثر کرونا

در تاریخ 22 فروردین 1399 اعلام شد: ۳۵ هزار و ۴۶۵ نفر از مبتلایان به کرونا بهبود یافتند و مجموع جانباختگان این بیماری در کشور به ۴۲۳۲ مورد رسید.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false