انواع مالیات بر دارایی، گواهی مالیات بر ارث و حق تمبر مالیاتی - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
انواع مالیات بر دارایی، گواهی مالیات بر ارث و حق تمبر مالیاتی

در سال‌های اخیر به واسطه تحریم‌های همه جانبه، سهم بودجه کشور از درآمدهای نفتی به شدت کاهش و از درآمدهای مالیاتی افزایش قابل توجهی داشته است و هر سال قوانین اخذ انواع مالیات تصویب و از مردم اخذ می‌گردد و به همین دلیل اهمیت توجه به مباحث مالیاتی برای جامعه ما بیش از پیش شده است.
یکی از انواع منابع مالیاتی که از شهروندان ایرانی اخذ می‌گردد مالیات بر دارایی است؛ مالیات بر دارایی براساس ثروث، ملک، طلا و دارایی های مالک تعیین می‌شود که دارای دو نوع مالیات بر ارث و حق تمبر است.

ما در این مقاله از آقای مالیات قصد داریم در مورد اموال و دارایی‌های مشمول مالیات بر ارث، طبقه بندی وراث و نحوه محاسبه مالیات بر ارث، نحوه صدور گواهی مالیات براث، مالیات حق تمبر و معافیت آن صحبت کنیم پس همراه ما باشید.

 

مالیات بر ارث چیست؟

زمانی که شخصی فوت می‌شود، از ما ترک به جا مانده که شامل ملک، زمین، طلا، خودرو و غیره است مالیاتی از وراث اخذ می‌گردد که به این مالیات، مالیات بر ارث گفته می شود.اگر وراث قصد گرفتن حصر وراث را داشته باشند، باید گواهی مالیات بر ارث مبنی بر انجام اظهارنامه را به همراه خود داشته باشند.

ورثه متوفی باید بعد از گذشت حداکثر ۶ ماه از زمان فوت به سازمان امور مالیاتی مراجعه کرده و میزان دارایی‌های شخص متوفی را ثبت کنند و پس از ثبت اموال در اظهارنامه مالیات بر ارث، این سازمان گواهی‌نامه‌ای به وراث تحویل خواهد داد.

توجه داشته باشید که پس از تکمیل اظهارنامه، تمام دارایی‌های متوفی قیمت گذاری خواهد شد؛ پس از تعیین قیمت دارایی و مشخص شدن سهم وراث، میزان مالیات بر ارث تعیین خواهد شد. اگر وراث مالیات تعیین شده را پرداخت نکنند، جریمه خواهند شد و دولت اجازه فروش اموال را به آن‌ها نخواهد داد.

طبقه بندی وراث به چه صورتی است؟

به طور کلی وراث از لحاظ قانونی در سه دسته قرار می‌گیرند:

وراث درجه یک که شامل والدین، فرزندان، همسر (مرد و زن) و نوه‌ها می‌باشند.

وراث درجه دو که شامل خواهر، برادر، خواهرزاده، برادرزاده و اجداد می‌باشند.

وراث درجه سه که شامل وراث دسته سوم شامل خاله، دایی، عمو، عمه و فرزندان آن‌ها می‌باشند.

میزان مالیات بر ارث با توجه به نسبت و دوری وارثین به متوفی بیشتر خواهد شد و ناگفته نماند که در صورت زنده ‌بودن هریک از افراد، ارثی به رده‌های دیگر تعلق نمی‌گیرد؛ مثلا اگر متوفی فرزند داشته باشد، ارث پدر و مادر به خواهر و برادر متوفی تعلق نخواهد گرفت.

میزان مالیات بر ارث برای وراث درجه ‌یک چگونه در نظر گرفته می‌شود؟

وراث طبقه دوم نسبت به سپرده‌های مجاز بانکی متوفی، ۶ درصد سهم پرداخت مالیات دارند و میزان مالیات ارث آن‌ها از سهام بورسی متوفی ۱٫۵ درصد می‌باشد. وراث این طبقه نسبت به سهام غیر بورسی متوفی، ۱۲ درصد و نسبت به اموال حق‌الامتیاز وی ۲۰ درصد سهم پرداخت مالیات دارند.
وارثان طبقه‌ دوم فرد متوفی، نسبت‌ به املاک وی ۱۵ درصد ارزش معاملاتی سهم‌ پرداخت مالیات دارند و میزان مالیات ارث حق واگذاری و سرقفلی آن‌ها ۶ درصد است. افراد این طبقه نسبت به وسائل نقلیه متوفی، ۴ درصد سهم مالیات دارند.

مالیات بر ارث برای وراث درجه دو چگونه تعیین خواهد شد؟

میزان مالیات بر ارث وراث طبقه اول از سپرده‌های مجاز بانکی متوفی، ۳ درصد و از سهام بورسی وی ۷۵ درصد است. میزان مالیات بر ارث وراث این طبقه از سهام غیر بورسی فرد فوت‌ شده، ۶ درصد و نسبت به سایر اموال حق‌ الامتیاز متوفی، ۱۰ درصد است.

وراث این طبقه نسبت به املاک متوفی ۷٫۵ درصد ارزش معاملاتی سهم‌ پرداخت مالیات دارند و حق واگذاری و سرقفلی آن‌ها ۳ درصد ارزش روز املاک با کاربری تجاری می‌باشد. وراث طبقه اول هم‌چنین نسبت به وسایل نقلیه فرد فوت‌ شده ۲ درصد، سهم‌ پرداخت مالیات دارند.

مالیات بر ارث برای افراد درجه سوم چگونه محاسبه می‌شود؟

وراث طبقه سوم فرد فوت‌ شده، نسبت‌ به سپرده‌های مجاز بانکی وی، ۱۲ درصد و نسبت‌ به سهام بورسی متوفی، ۳ درصد سهم مالیات ارث دارند. میزان مالیات بر ارث وارثان این طبقه از سهام غیر بورسی متوفی، ۲۴ درصد است. به این افراد، نسبت‌ به اموال حق‌الامتیاز فوت‌ شده ۴۰ درصد مالیات ارث می‌رسد.

از املاک متوفی ۳۰ درصد ارزش معاملاتی سهم مالیات ارث به افراد طبقه سوم خواهد رسید. هم‌چنین میزان سهم مالیات بر ارث وراث این طبقه از حق واگذاری و سرقفلی متوفی، ۱۲ درصد و از وسائل نقلیه وی ۸ درصد است.

مدارک مورد نیاز برای صدور گواهی مالیات بر ارث

  1. درخواست کتبی
  2. تنظیم و تسلیم اظهارنامه موضوع ماده ۲۶ قانون مالیاتهای مستقیم
  3. رونوشت یا تصویر گواهی شده اسناد مربوط به بدهی ، مطالبات و حقوق مالی متوفی
  4. رونوشت یا تصویر گواهی شده کلیه اوراق مثبته حق مالکیت متوفی نسبت به اموال منقول و غیر منقول متوفی
  5. رونوشت یا تصویر گواهی شده آخرین وصیت نامه متوفی (اگر وصیت نامه موجود باشد)
  6. درصورتیکه اظهارنامه از طرف وکیل یا قیم یا ولی داده شود، رونوشت یا تصویر گواهی شده وکالتنامه یا قیم نامه
  7. تصویر گواهی فوت متوفی
  8. تصویر شناسنامه و کارت ملی وراث و مرحوم

مالیت حق تمبر چیست؟

حق تمبر مالیاتی یکی دیگر از انواع مالیات بر دارایی است که به منظور باطل کردن تمبر به‌ صورت مستقیم از شما اخذ خواهد شد. لزوم صدور پروانه کسب برای هر شخص، پرداخت حق تمبر بر اساس بند ۱۱ ماده ۴۶ است که مبلغی به میزان یک ‌صد هزار ریال برای صدور پروانه کسب و مبلغ پنجاه هزار ریال برای تجدید کسب در نظر گرفته شده است.

به محض صدور برخی اسناد، اوراق و مدارک توسط صادرکنندگان( بانک‌ها، شرکت‌های تجاری، مؤسسات تجاری، وزارتخانه‌ها، سازمان‌های دولتی، اتحادیه‌ها و مجامع امور صنفی، اتاق‌های بازرگانی و غیره مبالغی تحت عنوان حق تمبر به صورت الصاق و ابطال تمبر و یا دریافت وجه اخذ می‌گردد.

معافیت مالیات حق تمبر شامل چه مواردی است؟

  • شرکت‌های تعاونی مشمول پرداخت مالیات نمی‌شوند.
  • شرکت‌هایی که در بورس و خارج از بورس تایید شده‌اند، به منظور افزایش سرمایه، معاف از مالیات می‌شوند.
  • شرکت‌هایی که در مناطق آزاد فعالیت می‌کنند پس از صدور مجوز به مدت ۲۰ سال مالیات پرداخت نمی‌کنند.

چگونه برای محاسبه مالیات بر دارایی مشاوره امور مالیاتی دریافت کنیم؟

قوانین امور مالیاتی هر ساله در حال تغییر هستند و شما برای محاسبه مالیات بر ارث، مالیات حقوق، مالیات حق تمبر نیاز دارید که قوانین مالیاتی را به خوبی آموزش ببینید اما خیلی از کسب و کار ها زمان زیادی را صرف آموزش نمی‌کنند.

از آن جایی که بیمه و مالیات دو جز اصلی کسب وکارها است، به همین دلیل استخدام مشاور مالیاتی برای بعضی از شرکت‌ها بسیار واجب و ضروری است. چنانچه شما بودجه کافی ندارید ولی به خدمات مشاوره امور مالیاتی نیاز دارید می‌توانید از خدمات و مشاوره تیم متخصص مؤسسه آقای مالیات استفاده کنید.

به‌طور کلی به فردی که در زمینه امور مالیاتی و حسابداری آموزش ‌دیده است، مشاور مالیاتی گفته می‌شود. مشاور امور مالیاتی علاوه بر دانش کافی که در زمینه مالیات دارد به حقوق قوانین مالیاتی نیز مسلط است، به همین دلیل به آن‌‌ها وکیل مالیاتی نیز گفته می‌شود.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false