«اسپا» صاحب انجمن تخصصی شد| ایرانی ها و توریست ها حرفه ای ماساژ می شوند! - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
«اسپا» صاحب انجمن تخصصی شد| ایرانی ها و توریست ها حرفه ای ماساژ می شوند!

پایگاه خبری جامعه خبر| سید هادی کسایی زاده| شاید تصور کنید که ماساژورهای چینی یا تایلندی که با تبحری خاصی موجب ریلکسیشن یا همان آرامش بدن و فکر و روح شما می شوند علم و تخصص شان ریشه شرقی و آسیای میانه دارد در حالی که تاریخ نشان می دهد، قدیمی ترین حمام جهان متعلق به ایران بوده و قدمت 3500 ساله دارد. حمام هایی که در آن دلاک ها یا همان ماساژورهای ایرانی با مشت و مال حرفه ای خستگی را از تن بیرون می کردند. حالا در دهه 90 دیگر خبرچندانی از حمام ها و دلاک های قدیمی و کاربلد نیست و متاسفانه بیش از 10 هزار ماساژور زیرزمینی بدون مجوز با ایجاد گروه های تلگرامی و اینستاگرامی و تبلیغات وسیع بدون نظارت و آموزش و رعایت پروتکل های بهداشتی اقدام به ماساژ شهروندان در استخرها و کلوپ ها و حتی در خانه می کنند.

«پانته آ ضیمران» با همکاری «ایمان مصدری» رئیس سازمان متخصصین و مدیران ایران را می توان بنبانگذاران نخستین انجمن تخصصی «اسپا» در ایران نام برد که رسما کار این انجمن در 11 خردادماه سال 1399 آغاز شد. «اسپا» یک واژه‌ کاملا ایرانی است و تحقیقاتی دراین‌باره انجام شده که نشان می دهد اسپا همان حمام‌های قدیمی اما در قالب لوکس‌تر و سیستماتیک‌تر هستند. در دهه 30 تا 50 خدمات مشت‌ومال، آب و گذاشتن ضماد بر روی بدن، کیسه‌کشی و… داشتیم که امروزه تقریبا همان فعالیت‌ها با شیوه‌های مدرن‌تر مانند ماساژ، آب درمانی، رپینگ که طی آن گل‌ها و جلبک‌‌هایی بر روی بدن افراد قرار داده می‌شود، اسکراب پوست و… صورت می‌گیرد. این فعالیت‌ها در ایران به‌گونه‌ای انجام می‌شود که گویا از واردات صورت گرفته اما اینگونه نیست. خدمات اسپا همان خدمات سنتی خودمان اما مدرن‌تر است.

*خدمات «اسپا» تاثیر بسیاری در روح و روان فرد دارد

باید گفت که خدمات «اسپا» تاثیر بسیاری در روح و روان فرد دارد و بدن را برای درمان‌های مختلف هم آماده می‌کند. به این ترتیب می‌تواند به‌عنوان یکی از ظرفیت‌های توریسم سلامت شناخته شود که در ایران کمتر به آن توجه شده است. شهریار اسماعیلی یکی از فعالان این حوزه است که 12 سال پیش همراه با همسرش پانته آ ضیمران دوره‌ تخصصی «اسپا» را در تایلند گذرانده و به گفته خودش این خدمات را در ایران گسترش داده است. او درباره فعالیتش در ایران می‌گوید: «در مدت سال‌ها فعالیت در حوزه اسپا اولین‌های بسیاری را تجربه کردم، مانند اولین پروانه کسب صنفی ماساژ در ایران، اولین آموزشگاه رسمی فنی‌حرفه‌ای در ایران، اولین انجمن تخصصی اسپا در ایران، اولین نشریه در این حوزه و… »

بر اساس این گزارش مراسم آغاز به کار انجمن تخصصی «اسپا» و ایجاد کمیسیون تخصصی «اسپا» ذیل گروه سازمان متخصصین و مدیران ایران رسما با حضور اعضای هیات مدیره انجمن اسپا (پانته آ ضیمران رئیس هیات مدیره- شهیار اسماعیلی مدیرعامل و ایمان مصدری، محمدرضا تهرانی، سهراب دهقان و سید بابک حسینی بعنوان اعضای اصلی) در دفتر سازمان متخصصین و مدیران ایران واقع در خیابان ولیعصر(عج) برگزار شد.

ایمان مصدری در این مراسم گفت: در انجمن متخصصین ایران پرچم تخصص ها بالاست و امروز کمیسیون ویژه اسپا هم شکل گرفت. این انجمن با تائید وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و مجوز رسمی از وزارت کشور رسما کار خود را آغاز کرد و در مرحله عضو گیری قراردارد. باید گفت که در کشورهای توسعه یافته انجمن های متخصصین نقش مشاورعالی برای دولت ها را ایفا می کنند  و امیدواریم این نقش در کشورما پررنگ تر شود.

محمدرضا تهرانی عضو هیات مدیره انجمن «اسپا» هم گفت: گردشگری سلامت با گردشگری تندرستی با هم متفاوت است و باید گردشگری تندرستی در کنار سایر ظرفیت های گردشگری به محلی برای جذب توریست تبدیل شود. چرا باید توریست ها یک بار تخت جمشید یا مکان های فرهنگی و مذهبی را ببینند و بروند و شاید دیگر سراغی از ایران نگیرند؟ دلیلش این است که در کنار این جاذبه ها ما امکانات تفریحی مکمل نداریم. قطعا «اسپا» می تواند جاذبه ایجاد کند و این همان حمام های ویژه ای است که تعریف شده است.

*«اسپا» بخش مهمی از دهکده سلامت را تشکیل می دهد

تهرانی در مورد تاثیر «اسپا» بر توسعه دهکده سلامت گفت: ظرفیت در این حوزه بسیار زیاد است اما باید کمی شفاف‌تر به این موضوع نگاه کرد. دهکده سلامت تعریف دارد. دهکده سلامت جایی نیست که افراد تنها بیایند به جسمشان رسیده شود تحت درمان قرار بگیرند و خارج شوند. در دهکده سلامت باید در کنار کارهای مدیکالی که بر روی این افراد انجام می‌شود به روحشان، غذایشان، رفتار، خواب و… توجه شود. این پکیج است که می‌تواند دهکده سلامت را به هدف خود برساند. اما دهکده سلامتی در ایران به این معنا است که فقط کار درمان به‌صورت اختصاصی در آن انجام شود و به شاخه‌های دیگر توجه نمی‌شود. اما در دنیا دهکده سلامت اینگونه تعریف می‌شود که همه این موارد کنار یکدیگر باید قرار بگیرند تا نتیجه خوبی را به‌وجود آورند.

*درآمریکا حدود 7 میلیون تومان هزینه یک اتاق «اسپا» است

خانم ضیمران هم پس از بیان ویژگی های انجمن و مشکلات و سختی هایی که در این راه متحمل شدند در جمع خبرنگاران گفت: کار اصلی انجمن «اسپا» استانداردسازی، درجه بندی، آموزش و ایجاد مهارت است. در کشور آمریکا 400 دلار هزینه یک اتاق اشغال شده در حوزه «اسپا» می شود که حدود 6 تا 7 میلیون تومان است. اما در کشورمان هتل های لوکس و توریست پذیر زیادی داریم که خدمات تفریحی و «اسپا» ندارند. برای همین نخستین پورتال توریسم سلامت را در کیش آغاز کردیم. یکی از اهدافی که برای این موضوع وجود دارد این است که جزیره کیش به‌طورکلی با شهرهای دیگر ایران کاملا متفاوت است. استرس، ترافیک، آلودگی صوتی و هوا و… در این جزیره وجود ندارد. همه این موارد کمک می‌کند که افراد بهتر بتوانند به آن درجه از آرامشی که مدنظر ما است برسند. این کار اگر در تهران انجام شود خوب است اما نقطه ضعفی وجود دارد. آن این است که فرد زمان زیادی را بعد از گرفتن خدمت در دود و دم و ترافیک می‌گذراند. این درحالی است که روزنه‌های بدن فرد باز شده و گردش خون به‌راحتی انجام می‌شود و همین عامل باعث می‌شود حتی جذب سموم فرد بالاتر رود. این موضوع بسیار مهم است.

رئیس هیات مدیره انجمن «اسپا» از عضو گیری بیش از 10 هزار نفر در آینده ای نزدیک خبرداد و گفت: تعاملات خوبی با دانشکده طب سنتی ایران داریم تا به پروتکل ها و متدهای آموزشی خوبی دست یابیم و این آغاز ورود حرفه ای «اسپا» به حاشیه هتل بیمارستان ها برای ارائه خدمات ماساژ بیماران پس از ریکاوری است.

بر اساس این گزارش اسپا جز 5 صنعت برتر خدماتی در آمریکا است. بنابراین المان‌های بسیاری در این بخش مانند، تشریفات و آداب ماساژ، بهداشت، مکان مناسب، تبلیغات، فرهنگ سازی و… وجود دارد که باید به همه آن‌ها توجه شود و این نیاز این صنعت به انجمن تخصصی را بیشتر می کند.

 

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false