«ادبیات روس به روایت دیگر» منتشر شد - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true

به گزارش پایگاه خبری جامعه خبر؛ انتشارات دنیای اقتصاد کتاب «ادبیات روس به روایت دیگر» را به قلم زهره روحی روانه بازار کتاب کرده است.

این کتاب که نگاهی است تحلیلی به برترین نویسندگان و آثار ادبی روسیه، به گفته نویسنده تلاشی است تا مخاطب ایران با هوشیاری و حساسیت ملتی آگاه شود که هر یک از آثار ادبی آن در برابر تحولاتی که در حال سلطه بر جهان بوده است، واکنشی خاص نشان داده و سعی کرده توصیف‌گر وضعیت خاصی باشد که جهان در آن مقطع با آن مواجه بوده است.

این کتاب آثار نویسندگانی مانند گوگول، داستایوسکی، تولستوی، چخوف و آورچنکو را مورد بررسی قرار داده است. در بخش مربوط با گوگول موضوعاتی مانند جنون و دیوانگی در داستان‌های او با نگاهی به «یادداشت‌های یک دیوانه» و مانیفست هنر متعالی در نگاه وی با نگاهی به اثر «پرتره» مورد بررسی قرار گرفته است.

در بخش مرتبط با داستایوسکی نیز نویسنده مساله توتالیتاریسم در آثار این نویسنده را مورد توجه ویژه خود قرار داده و در کنار آن نگاهی منتقدانه نیز به داستان «در مدرسه شبانه‌روزی» انداخته است. وی همچنین در بخش مربوط به تولستوی نیز با نگاه به آثاری چون زندگی و مرگ ایوان ایلیچ و سرگذشت یک اسب به موضوع مناسبات مالکانه در اندیشه وی توجه نشان داده است.

نگاهی به چخوف به عنوان یک تحلیل‌گر اجتماعی با نگاهی به نمایشنامه «باغ آلبالو» و جلوه اسطوره‌ای شهر مسکو با نگاهی به نمایشنامه سه‌خواهر و نیز توجه به عشق در آثار چخوف در بخش مربوط به وی در این کتاب مورد توجه قرار گرفته است.

در بخش مرتبط با آورچنکو نیز موضوع روبرویی او با پدیده رویای آمریکایی مورد توجه قرار گرفته است.

زهره روحی در بخشی از مقدمه خود بر این اثر آورده است: از حیث تاریخی و اجتماعی، آنچه شاهکار بودن این آثار را تایید می‌کند، نگاه توانا، شفاف صریح این متون ادبی به تحولاتی است که با پوشاندن چهره‌ای دروغین به نام تمدن و پیشرفت، به سیاه‌کاری و نابودی جهان کمر بسته‌اند. بنابراین همان‌گونه که توضیح داد شد، با خواندن این آثار به لحاظ فرهنگی نمی‌توانیم با ملت روسیه امروزی ارتباط برقرار کنیم، بلکه فقط می‌توانیم از هوشیاری و حساسیت ملتی آکاه شویم که هر کدام از آثار ادبی‌شان در برابر تحولاتی که در حال سلطمه بر جهان بود واکنشی خاص نشان می‌دادند و نه تنها برای ملت روسیه زمانه خود، بلکه حتی برای ملت‌های دیگر، توصیف‌گر واقعی وضع موجود بودند و هستند.

این کتاب را نشر دنیای اقتصاد در ۱۹۲ صفحه و با قیمت ۱۳ هزار تومان منتشر کرده است.

منبع: مهر

 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false