احکام محکم برنامه سوم شهرتهران با طعم محیط زیست - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
احکام محکم برنامه سوم شهرتهران با طعم محیط زیست

امیر حسین جعفری ورامینی معاون توسعه و پایش مرکز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار  شهرداری تهران در گفتگو با پایگاه خبری جامعه خبر در مورد جایگاه محیط زیست شهری در برنامه سوم توسعه شهر تهران و اینکه آیا در تدوین این برنامه نقش داشتید گفت: در این سند ۷ محور کلیدی مورد تاکید قرار گرفته که با همکاری و برنامه ریزی معاونت برنامه ریزی شهرداری و مشاوره دانشگاه علامه و همکاری بخش های تخصصی شهرداری تهران تدوین شده است. از آنجائیکه  عضو اصلی کمیته محیط زیست و خدمات شهری بودم در تدوین برنامه بعنوان کارشناس حضور موثری داشتم.

وی افزود: در تدوین این برنامه ابتدا مسائل بزرگ و کوچک در حوزه  محیط زیستی تهران شامل (آلودگی هوا- مدیریت پسماند- آلودگی آب های سطحی و زیر زمینی- بحران کم آبی- انرژی و ….) بررسی و پالایش کرده و بر اساس تاثیر پذیری معضلات زیست محیطی بر مردم آن را دسته بندی و اولویت بندی کردیم.

جعفری اظهار کرد: در این برنامه راه حل ها هم بررسی و نوشته شد و اگر در بخشی چالشی مشترک یا مرتبط با بخش دیگر بود دو به دو جلسات میان بخشی برگزار شد تا احکام برنامه کمتر اما قوی تر تدوین و نوشته شود. مثلا معاونت فنی و عمرانی نیاز به مطالعه زیست محیطی پروژه ها داشت یا در موضوع کاهش ترافیک و آلودگی هوا گفته شد تقسیم نیروی انسانی بر اساس نزدیکی به محل سکونت باشد بهتر است و موجب کاهش تردد می شود که بخش های مربوطه با هم احکام را می نوشتند.

وی گفت: برنامه حالا وارد کمیسیون های تخصصی شورای شهر شده و منتظر تصویب نهایی هستیم اما ناگفته نماند که ۳ بار احکام در کمیته های مختلف تلفیق بررسی و به نوعی چکش کاری شده و حتی ۴۸ ساعت با حضور شخص شهردار تهران بند بند احکام خوانده و بحث شده است.

جعفری در پاسخ به اینکه چرا در یک دهه گذشته این اتفاق نیفتاد و چنین احکامی تدوین نشد گفت: در برنامه دوم قرار بود این اتفاق بیفتد اما نمی دانم چه شد که نشد. شاید دلیلش حضور مشاوران خارج از بدنه شهرداری و عدم درگیری بخش های تخصصی شهرداری در تدوین برنامه بود. اما این بار چون اعتقاد شخص آقای نجفی و آقای میرزایی و افشانی برنامه محور بودن شهرداری بود کار حرفه ای تر جلو رفت.

معاون مرکز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در مورد ضمانت اجرایی و جایگاه محیط زیست در برنامه های شهرداری گفت: در احکام حتی موضوع کمیته پایش برنامه ها را داریم که تمامی برنامه ها را رصد کرده تا طبق احکام جلو برود. پس وقتی می گوئیم این برنامه پیوست زیست محیطی دارد با دقت اجرا خواهد شد.

جعفری در پاسخ به اینکه انتهای برنامه ۵ ساله را در حوزه محیط زیست شهرداری چگونه می بینید گفت: همین که وضع موجود بدتر نشود و ثابت نگهداریم خودش موفقیت است اما اگر احکام اجرایی شود ترافیک در حد زیادی کاهش و آلودگی هوای کمتری خواهیم داشت.‌ سرانه فضای سبز را حفظ کرده و حتی شاهد افزایش آن هم خواهیم بود.

از معاون مرکز مدیریت محیط زیست شهرداری تهران سوال کردیم اگر بعنوان شهردار قدرت داشتید و یا در شورای شهر بودید در حوزه محیط زیست چه می کردید گفت: قطعا هر کار زیست محیطی نیاز به زیرساخت دارد. وقتی زمین نداریم تا سرانه فضای سبز یک منطقه را افزایش دهیم و پول نداریم زمین بخریم قدرت نیاز ندارد. باید بخش خصوصی وارد شود و برای آن مشوق هایی در نظر بگیریم و این مشارکت دولت را هم می طلبد.‌ الان در بخش تجدید پذیر ها و بازیافت پت ها مطالعات خوبی شده و سرمایه گذار می خواهد.  اینجا رسانه می تواند کمک کند.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false