اجرای BIM برای اولین بار در کشور|تدوین آیین نامه با دانشگاه علم و صنعت - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
اجرای BIM برای اولین بار در کشور|تدوین آیین نامه با دانشگاه علم و صنعت

“پرویز قوامی نژاد” در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری جامعه خبر درباره آخرین وضعیت تدوین آیین نامه اجرایی مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM) در پروژه های عمرانی اظهار کرد: تدوین آیین نامه و بومی سازی آن بر عهده دانشگاه علم و صنعت و نظارت کار با گروه مدیریت ساخت دانشگاه صنعتی شریف است که مراحل نهایی انعقاد قرارداد در حال انجام است.

معاون نظام فنی و اجرایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران اظهار کرد: وظیفه دانشگاه علم و صنعت، بومی سازی (BIM) در ایران با توجه به نظام برنامه ریزی و بودجه ریزی کشور، و قوانین حاکم بر نظام فنی و اجرایی، شرایط اقتصادی،فرهنگی و اقلیمی در کشور با استفاده از تجربه کشورهایی است که این راهبرد در پروژه های عمرانی آن ها با آیین نامه مخصوص اجرایی شده است.

وی با بیان اینکه تا پایان سال 98 کار تدوین آیین نامه به پایان می رسد، افزود: مهلت تدوین، 18 ماهه بوده و پس از آن برای تایید به سازمان برنامه و بودجه کشور ارسال می شود. پیش بینی شده است تا در سال 98 این راهبرد در برخی دستگاه های اجرایی به شکل آزمایشی اجرایی شود.

معاون نظام فنی و اجرایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در پاسخ به این سوال که با اجرای این آیین نامه چه افرادی ضرر می کنند؟ گفت: در نهایت همه ذینفعان از جمله کارفرما، پیمانکار و مهندسین مشاور و بهره بردار سود می برند. اجرای پروزه ها به روش بیم بیس سبب می شود در بدو ورود به یک پروژه، ابتدا و انتهای آن، برآورد هزینه های مالی و جزئیات پروژه همراه با نقشه و مشخصات دقیق اجرایی مشخص باشد، زمانی که پروژه ای بدون نقص اجرایی شود، برای همه ذینفعان اطمینان خاطر ایجاد می کند.

قوامی نژاد افزود: برخی پروژه های عمرانی خصوصی استان تهران نظیر مراکز بزرگ تجاری (مال ها) بر مبنای فرآیند بیم اجرا می شوند. در آینده تمام اطلاعات پروژه های عمرانی بزرگ با جزئیات دقیق به راحتی در دسترس خواهد بود. دسترسی به این نقشه ها براساس سطوح دسترسی که در آیین نامه مشخص می شود برای ذینفعان پروژه اعم از بخش خصوصی، مجری، دستگاه اجرایی شهرداری و نظام مهندسی امکان پذیر است و در مواقع بحرانی نیز این نقشه ها در اختیار دستگاه نظارتی و امدادرسان قرار گیرد.

معاون نظام فنی و اجرایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: هنگامی که در نقشه های اجرایی یک پروژه بر حسب ضرورت در حین اجرا تغییراتی بوجود می آید،چنانچه طراحی بر مبنای بیم و با نرم افزار مرتبط با آن انجام شده باشد. این تغییرات را در نقشه ها لحاظ کرده و علاوه بر متره و برآورد انجام آن تغییر، نقشه های چون ساخت (از بیلت) پروژه نیز تهیه کرد. در حال حاضر تعداد بسیار کمی از پروژه های اجرا شده دارای نقشه های ازبیلت هستند که تهیه آن در فرآیند BIM یکی از کارهای اولیه است.

گفتنی است؛ در خردادماه 97 ، اولین همایش «استراتژی های اجراییBIM در پروژه های عمرانی» به همت سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران و همکاری دانشگاه علم و صنعت، ویژه شهرداران، معاونین فنی شهرداری های استان، سازمان های نظام مهندسی ساختمان استان های البرز، تهران، معاونین فنی سازمان مدیریت و برنامه ریزی های استان های البرز، قم، قزوین و سمنان با حضور اساتید به نام و مطرح دنیا “بنی هاشمی” و “گل پرور فرد” همچنین اساتید دانشگاه های علم و صنعت و شریف در استانداری تهران برگزار شد.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false