اتاق جنگ «فرش» شکل گرفت| 48 ساعت تا انتخاب فرماندهان - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
اتاق جنگ «فرش» شکل گرفت| 48 ساعت تا انتخاب فرماندهان

به گزارش پایگاه خبری جامعه خبر /سید هادی کسایی زاده نوشت: نشست ویژه و تخصصی فرح ناز رافع رئیس مرکز ملی فرش ایران با روسای اتحادیه های تولید کننده و صادر کننده فرش و جمعی از کارشناسان و نخبگان این حوزه در ساختمان خیابان کیان در سعادت آباد تهران برگزار شد.

نخبگان و روسای اتحادیه ها در این جلسه دغدغه ها و چالش ها همراه با ظرفیت های این حوزه را بیان کردند که مهمترین آن موضوع اصلاح ماده 141 و 142 قانون مالیات های مستقیم پیشنهادی وزارت صمت به دولت در مورد مالیات حوزه فرش بود که از رافع خواستند هرچه سریع تر از تصویب این ماده که ضربه بزرگی به اقتصاد فرش می زند جلوگیری کند.

* نظرات اعضای جلسه در مورد ماده 142 لایحه بودجه 99:

1)اگر مالیات اضافه شود میخ تابوت فرش ایران کوبیده می شود.

2) صنعت فرش با این ماده رسما فراتر از احتضار می رود.

3) این اقدام به نوعی خود تحریمی و خود زنی است.

4) با اجرای این ماده قطعا بافنده، رنگرز، چله کش و قالیباف هم متضرر و بیکار می شوند و باید گفت که فرش با این ماده پاره می شود.

5) چرا هنرمندان و روزنامه نگاران و بازیگران از مالیات معاف هستند اما صنعت فرش که ناب ترین هنر است نه! هنری که نام فرش ایران را ثبت جهانی کرده و منحصر به فرد است.

*ایجاد رسانه تعاملی 

همچنین در این جلسه عنوان شد: برای موفقیت در بازار فرش دستباف ایرانی باید به سراغ بازاریابی دیجیتالی برویم که در بند ه ماده 48 برنامه ششم توسعه به آن اشاره شده است. همچنین پیشنهاد می شود رسانه تعاملی برای فرش دستباف ایرانی ایجاد شود و اتحادیه ها هر روز با هم تعامل داشته باشند.

*نمایشگاه های فرش به فرش دستباف ضربه زدند

یکی از نقدهای مهم در این جلسه موضوع بی سر و سامانی نمایشگاه های تخصصی فرش بود. منتقدان می گفتند: برگزاری این نمایشگاه ها به کلی به فرش دستباف ضربه می زند. در یکی از نمایشگاه های فرش دستباف تقلبی به یک میهمان اروپایی فروخته شده بود که اینها آبروی ایران را می برد.

*خودانتقادی از سوی برخی حاضرین

یکی از اعضای جلسه گفت: نقد بر اتحادیه ها هم وارد است و باید گفت کوتاهی هایی بوده که باید برطرف شود. ما در حوزه مارکتینگ و بازاریابی دیجیتالی و نظارت ها به درستی وارد نشدیم و اجازه دادیم مواد اولیه نامرغوب وارد بازار شود تا حدی که برخی با مجوز صنعت ساختمان وارد بازار فرش و واردات شوند.

*تبلیغات فرش دستباف کم است

در این جلسه عنوان شد که متاسفانه تبلیغات فرش ماشینی موجب شده تا بازارداخل با مشکل روبرو شود در حالی که می توان حرفه ای تر با حمایت مرکز ملی فرش و مقررات و قوانین موجود وارد تبلیغات گسترده فرش دستباف شد.

*فقط 300 هزار قالی باف بیمه هستند| فرش کم داریم

مشکل دیگر در حوزه فرش دستباف بیمه قالی بافان بود که تمامی اعضا به آن اشاره کردند. بعنوان مثال هر کارگاه فقط می تواند 5 قالی باف را بیمه کند و اگر کارگاهی بالای 30 یا 50 نفر قالی باف داشته باشد مشکلات زیادی برای بیمه قالی بافان دارد. اما نکته یکی از اعضای جلسه قابل تامل بود که گفت: ما فرش دستباف کم داریم یعنی در بازار کم است! در حالی که با یک ضرب و تقسیم می توان گفت که هشت میلیون ایرانی در صنعت هنر فرش سهیم هستند و دستی بر آتش دارند اما فقط 300 هزار قالی باف بیمه داریم که 4 سال قبل این عدد 550 هزار نفر بود. این در حالی است که بر اساس قانون و مصوبه مجلس در سال 97 باید یک میلیون قالی باف بیمه می شدند.

*36 میلیون ایرانی متاثر از صنعت فرش هستند| باید صادرات 10 میلیارد دلاری فرش داشته باشیم

یکی از از میهمانان جلسه بر اساس آمارهای رسمی تحلیلی ارائه کرد و گفت: در سال 1374 میزان 2 میلیارد دلار صادرات فرش داشتیم که در همان سال صادرات غیرنفتی ایران 7 میلیارد دلار بود. حالا که صادرات غیرنفتی ایران به 40 میلیارد دلار رسیده پس باید صادرات فرش 10 میلیارد دلار باشد که کمتر از 50 میلیون دلار است. صنعتی که 8میلیون شغل مستقیم و 4 میلیون شغل غیرمستقیم خواهد داشت. اگر هز خانواده ایرانی را 3 نفر در نظر بگیریم 36 میلیون ایرانی تحت تاثیر صنعت فرش هستند. حالا اگر دولت بخواهد برای این 12 میلیون نفر شغل ایجاد کند نیاز به 100 میلیارد دلار دارد. برای همین است که نخستین تحریم آمریکا علیه ایران پسته و فرش بود چون آنها می دانستند چگونه به اشتغال ما ضربه وارد کنند.

*ما بازار را ترک کردیم| مشاوران تخصصی استخدام کنید

برخی از اعضای این جلسه را جوانان تشکیل می دادند که عنوان کردند: بهتر است سنتی کار نکنیم. چرا باید فردی بگوید من هم تولید کننده هستم، هم بافنده، هم صادر کننده و هم فروشنده … این اقدام خطرناک است و باید برای هر بخش افراد و مشاوران متخصص وارد شوند. ما سهم کمی در بازار جهانی داریم و این یعنی حال فرش خوب نیست. فروش فرش های تقلبی یعنی ما بازار را ترک کردیم که باید فرش اساسی برای آن کرد.

رافع: زندگی ام را پای فرش دستباف می گذارم| مرکز ملی فقط تسهیل گرخواهد شد

فرح ناز رافع رئیس مرکز ملی فرش هم در پایان با تشکر از پذیرش دعوتش از سوی نخبگان و روسای اتحادیه ها گفت: در ابتدا نیاز به یک شورای رهبری فرش در سطح ملی داریم که برای تحقق آن نیاز به ایجاد کمیته تخصصی برای ایجاد ساز و کار این مهم است. با پیشنهاد حاضرین و رای گیری مقرر شد ظرف 48 ساعت آینده جلسه دیگری با حضور نمایندگان همین جمع با موضوع کمیته راهبری تشکیل شود.

رافع اظهار کرد: امروز فرش دستباف ایرانی دغدغه من است و تمام زندگی ام را پای این کار می گذارم تا فروش فرش دستباف افزایش یابد. اگر شما من را به اتحادیه هایتان راه ندهید از پنجره می آیم و دست بردار نیستم. به خدا قسم فرش فراموش شده و بسیاری از استان ها حتی یک جلسه فرش در سال در سطح شورای عالی استان ندارند. چرا تصور می کنید مقصر فقظ دولت و مرکز است؟ چرا برخی استانها اتحادیه تولیدکنندگان و صادر کنندگان فرش ندارند؟ بهتر است نگاهمان را تغییر دهیم به سوی دانش محور و آینده پژوهی در این حوزه پیش برویم. مرکز ملی فرش فقط سیاستگذار و حامی و تسهیل گر خواهد  بود و نمایشگاه ها را در اختیار اتحادیه ها می گذاریم.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false