آموزش خبرنگاری/سبک خبرنویسی «وال استریت ژورنال» - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true

پایگاه خبری جامعه خبر-آموزش خبرنگاری/سید هادی کسایی زاده: در خبرنویسی سبک های متفاوتی برای ویرایش و تنظیم خبر عنوان شده … از سبک ساعت شنی، گیلاسی، فصل بندی، فهرست نویسی تا داستانی و روایی و غیره … اما در میان این سبک ها سبک «وال استریت ژورنال» از سبک های جذاب و جالب است.

البته من کمی این سبک را بومی تر تعریف می کنیم تا همکاران خبرنگار در ایران بتوانند حرفه ای تر با این سبک حرکت کنند. باید گفت که این سبک فرمولی چند کاره دارد به نحوی که شما فردی یا موضوعی را بعنوان قهرمان اصلی داستان (مصاحبه شونده یا موضوع مصداقی) انتخاب کرده و با او وارد گزارش می شوید و در آخر دوباره با او گزارش را به پایان می رسانید. در این سبک ما از جزء به کل می رویم و در انتها دوباره به جزء بر می گردیم! احتمالا کمی این تعاریف برای شما مبهم است و تلاش می کنم با زبان بسیار ساده تر برای شما بازگو کنم.

در ابتدا باید این نکته را یاداشت کنید که باید در این سبک خبرنویسی به «نات گراف» خبر توجه ویژه شود چون نقش بسیار مهمی در خبر دارد.

نات گراف چیست؟ در تعریف نات گراف باید گفت که  پاراگرافی از خبر است که می‌گوید «چه خبر است؟» یا اینکه چه رویدادی خبر شده است. به عبارت دیگر چرا خبر مهم است. اگر بخواهم کمی ساده تر برای شما بازگو کنم «نات گراف» کارش این است که به مخاطب نشان دهد چرا این یک خبر مهم است.

خب حالا برگردیم به تعریف ساده سبک «وال استریت ژورنال»؛ اگر با یک مثال این سبک را توضیح دهم فکر کنم بهتر می توانید با این سبک آشنا شوید.

 

 

*بخشی از گزارش سید هادی کسایی زاده/

9 سال از ازذواج ناهید می گذرد و حالا یک ستایش 7 ساله و ابوالفضل 4 ساله دارد. همسرش به دلیل ارتکاب جرم در زندان است و ناهید که حالا جامعه او را با برچسب زن سرپرست خانوار و خانواده زندانی میشناسد باید 6 سال صبر کند تا همسرش بازگردد. می گوید: فرزندان خیلی از شب ها نان و مربا می خورند و هیچ نهادی هم ما را حمایت نمی کند. انگار ما هم مجرم هستیم. من کمرم آسیب دیده و توانایی کار کردن ندارم و دختر کوچکم کارهای خانه را انجام می دهد. واقعا نمی دانم چکار کنم و تنها با یارانه ها زندگی می کنیم.

(حالا وارد نات گراف می شویم)

دکتر شهبازی روانشناس می گوید: اعتماد به نفس خانواده های زندانی به شدت پایین است، استرس ها به راحتی در این افراد اثر گذاشته و می تواند زندگی آن ها را  تخریب کند. به گفته دکتر شهبازی ۸۰ درصد مراجعین به مرکز مشاوره او وابستگی خود و یا فرد مقابل به مواد مخدر را ذکر می کنند؛ همچنین بسیاری از مراجعینی که روابط نامشروع متعدد داشته اند از سوی مشاوران برای انجام تست اچ آی وی به آزمایشگاه ها فرستاده می شوند. در این میان باید گفت که وابستگی به مواد مخدر، محرک و توهم زا در میان خانواده آن ها بسیار زیاد است. سرقت، فقر، بیکاری (۶۰ درصد خانواده های زندانی بیکار هستند)خشونت و رفتارهای جنسی پر خطر به ترتیب مشکلات دیگر خانواده زندانیان را شامل می شود.

(اطلاعات تکمیلی)

گفته های این کارشناس در حالی است که آمارها از 220 هزار زندانی در کشور خبر می دهد که بیش از 50 درصد آنها با مشکل فقر دست و پنجه نرم می کنند و همین فقر موجب شده تا متاسفانه تعداد زیادی از خانواده زندانیان با سرعت بیشتری به سمت آسیب های اجتماعی پیش روند.

حتی کمیته امداد که متولی رسیدگی به خانواده زندانیان است هم قدرت حمایت ندارد و این یعنی رسما در حال تولید آسیب های اجتماعی در کشور هستیم. در این میان انجمن حمایت از زندانیان هم نتوانسته با مستمری 6 ماهه ماهانه 150 هزارتومان گره ای را باز کند و حتی بسیاری از زندانیان این وجود این انجمن اطلاعی ندارند. هرچند قول و وعیدهای زیادی از سوی مرکز امور زنان و خانواده و برخی نهادهای مسئول ارائه شده اما پیشنهاد الهام امین زاده دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اجرای حقوق شهروندی مبنی بر بیمه خانواده زندانیان شاید کمی گره گشا باشد اما وزیر رفاه گفته که برای تحقق این وعده 2 هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است. نداریم …پس نمی شود!

(بازگشت به لید یا ورود گزارش)

حالا ناهید مانده و ۲ فرزند همراه با بیماری قلبی ابوالفضل و کمردردهای شدیدی که دارد. کرایه خانه ۴ ماه عقب افتاده؛ یخچال سوخته؛ آب گرمکن خراب است؛ تلویزیون تصویر ندرد؛ گاز ندارند؛ بخاری دست ساز است؛ فقط با یارانه سر می کنند؛ درآمدی ندارند؛ پدر و مادر ناهید فوت کرده اند؛ سواد درستی ندارد و الی آخر …

 

 

 

*این مثال را نوشتم تا کمی این سبک دستتان بیاید.

البته مثال بالا کمی کوتاه نوشته شد در حالی که کار زیاد دارد تا گزارش زیباتر و حرفه ای تر بسته شود. باید تمرین کنید تا دستتان به این نوع سبک نویسی هم عادت کند. البته نات گراف فقط برای این نوع سبک نویسی نیست حتی در سایر سبک ها هم می شود از آن استفاده درستی کرد.

برای تکمیل این مبحث باید بگویم که نخستین بار روزنامه “وال استریت ژورنال” در خبرهای دنباله دار خود در صفحه نخست از این روش استفاده کرد و به همین دلیل سبک یاد شده نام خود را از این روزنامه وام گرفته است.

امیدوارم توانسته باشم درست و صحیح این سبک را تعریف کنم. هرچند در دوره های آموزش خبرنگاری آن لاین و خبرنگاری حرفه ای عمیق تر به این سبک ها نگاه می کنیم. با ارتباط تلگرامی می توانید سوالات خود را بپرسید. / 09126501564

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false