آموزش خبرنگاری؛ ۱۰ خبری که خبرنگاران نباید منتشر کنند - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
آموزش خبرنگاری؛ ۱۰ خبری که خبرنگاران نباید منتشر کنند

پایگاه خبری جامعه خبر/سید هادی کسایی زاده: برخی از همکاران خبرنگار از قوانین نانوشته می گویند. قوانینی که پای خبرنگار را به دادسرا و زندان باز می کند. گاهی صدای فریادمان بلند می شود که چرا فلان خبرنگار را بازداشت کردید؟ چرا سیاسی کاری می کنید؟ و غیره …
بگذارید با یک مثال توضیح بهتری بدهم. چند سال قبل در دولت دهم از یک منبع موثق خبری به دستم رسید که محمدرضا رحیمی معاون اول دولت وقت فساد کرده و تحت بازجویی قرار گرفته است. آن روزها خبری از این فساد نبود و هنوز رسانه ای به آن نپرداخته بود.
می دانستم چون فایل صوتی و سند و مدرکی ندارم نباید این خبر را حتی با خودم زمزمه کنم! با سردبیر وقت خبرگزاری مهر مشورت کردم که گفت خبر را در تحریریه ات تنظیم کن تا حداقل مدیران ارشد خبرگزاری مطلع باشند. این اقدام موجب شد علی رغم اینکه خبر هیچ کجا منتشر نشده بود پرینت خبر به دست وزیر وقت دادگستری و حتی محمود احمدی نژاد برسد.
خب حالا فکر کنید من خبر مهم و محرمانه ای را جایی منتشر نکردم و تنها در تحریریه شخصی ام بوده و حالا درز پیدا کرده است. همین اقدام کوچک موجب شد تا مدیرعامل وقت خبرگزاری مهر بازداشت شود و من هم برای مدتی به خبرگزاری نیامدم (فرار نکردم اما احتیاط کردم).
خلاصه اینکه مدیرعامل وقت خبرگزاری با قید وثیقه آزاد شد و علی رغم اینکه خبر من توسط مسئولان تکذیب شد پس از چند سال محمدرضا رحیمی به دلیل فساد مالی دادگاهی و روانه زندان شد. هرچند من از خبرگزاری مهر آن زمان اخراج شدم اما سالهای بعد خبرگزاری مهر برای همین اقدام تقدیر شد و قربانی این خبر خودم بودم!
ناگفته نماند که خبرگزاری مهر در نهایت در این پرونده تبرئه شد چون اقدام به انتشار نکرده بود.
داستان و ماجرا برای تعریف کردن زیاد است اما خبرنگاران باید بر اساس قانون مراقب باشند تا اسیر راهروهای دادسرای فرهنگ و رسانه نشوند.
بعنوان مثال یاشار سلطانی مدیرمسئول سایت معماری نیوز پس از انتشار اسناد و مدارک مرتبط با واگذاری ارزان املاک شهرداری تهران به برخی از اعضای شورای شهر و مدیران بازداشت و روانه زندان شد. علت احضار و بازداشت موقت هم انتشار اسناد محرمانه و طبقه بندی شده بوده است. البته اظهار نظرهای متفاوتی در این پرونده وجود دارد که خارج از محور اصلی گفته هایم است.
بر اساس آیین نامه تاسیس و نحوه فعالیت خبرگزاری های غیردولتی خبرگزاری ها در ماده ۳ این آیین نامه در انتشار اخبار و اطلاعات آزاد هستند به جز در موارد ذیل:
۱) اشاعه فحشا و منکرات از طریق ارائه تصاویر یا مطالب ضد اخلاقی و مستهجن
۲) ترویج و اشاعه مطالب و موضوعات کفرآمیز  و الحادی
۳) توهین به مقدسات، اصول و مبانی دین اسلام و سایر ادیان الهی
۴) اهانت به مقام معظم رهبری و مراجع مسلم تقلید
۵) هرگونه توهین و افترا به اشخاص حقیقی و حقوقی
۶) ایجاد اختلاف میان اقشار جامعه به ویژه از طریق طرح مسائل و اختلافات مذهبی، نژادی و قومی
۷) اطلاعات مربوط به حریم خصوصی افراد
۸) ترغیب و تشویق به اقدام علیه امنیت ملی شامل دعوت به شورش و آشوب علیه نظام و تجزیه کشور و دعوت به فعالیت های تروریستی
۹) افشای اسناد و اطلاعات طبقه بندی شده کشور
۱۰) نقل مطالب از کتب، مطبوعات، پایگاه های اطلاع رسانی احزاب و گروه های ضد انقلاب و محارب به نحوی که تبلیغ آن ها باشد.
البته در کنار این قوانین مصوبات شورای عالی امنیت ملی هم هست که معمولا به رسانه ها کتبا ارسال می شود. همکاران خبرنگار و به ویژه مدیران رسانه ها باید دقت کنند تا در اخبار و گزارش های منتشر شده عناوین مجرمانه نباشد.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false