آغاز تحول در صادرات «گردو» و «سیر» همدان با ورود جوان تویسرکانی| «حسن موحد» چه می کند؟ - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
آغاز تحول در صادرات «گردو» و «سیر» همدان با ورود جوان تویسرکانی| «حسن موحد» چه می کند؟

به گزارش پایگاه خبری جامعه خبر، حسن موحد در یادداشتی نوشت: رمز موفقیت در هم افزایی است. توسعه اقتصادی در سال تولید پشتیبانی ها ، مانع زدایی ها که بیان رهبری است، ابتدا نیاز به شناخت دقیق مشکلات و سپس ارائه پیشنهاد های قابل عبور از بحران های اقتصادی دارد.

به همین علت به عنوان مسئول انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان گردوی استان همدان با هیئت تجاری استان همدان رهسپار اقلیم کردستان ، سلیمانیه شده و پتانسیل های اقلیم کردستان و ایران را برای ایجاد و دستیابی به اقتصاد رو به رشد دنبال کردم.

در ابتدای سفر در سرکنسولگری ایران جناب زبردست رئیس اتاق بازرگانی همدان به تشریح قرابت اقلیم کردستان به همدان و معرفی ظرفیت های استان همدان پرداختند.

اما در این میان یکی از تجار اقلیم به نام کاک احمد به شرح دعوی معامله ی یکی از تجار اقلیم با تاجر ایرانی و مشکلاتی که حاشیه آن شکل گرفته بود پرداخته و در این بین پاسخ های قانع کننده ای از طرف دبیر کل اتاق همدان دریافت نمودند ، جالب بود چنین مشکلاتی هم قبلا برای طرف ایرانی اتفاق افتاده بود که رئیس اتاق همدان جناب زبردست پیشنهاد دادن که بهتر است معاملات از حالت غیر رسمی وارد چارچوب های استاندارد که ذیل اتاق همدان و اتاق سلیمانه امضا گردد تا از بروز چنین مشکلات جلوگیری گردد. همچنین پیشنهاد شد تا فضایی را در اتاق همدان به طرف مقابل دهند که پیگیری های معاملات سریعتر انجام گیرد.

با آنکه گفتگو های بین دو طرف به قرابت فرهنگی ، دینی و مسافتی اشاره داشت ، اما چرا باید این اتفاقات بین تجارشان بیفتد؟

به نظرم شاید توسعه پلتفرم نرم افزاری جهت امتیاز بندی تجار و کمک به تنظیم قراردادها و آموزش دو طرف بتواند حلقه مفقوده این مسئله باشد ، همچنین می توان به منظور اعتبار بخشی به این پلتفرم از تکنولوژی بلاک چین برای توسعه آن استفاده کرد . شاید حل همین مشکل کوچک توسعه تجارت بین دو کشور را به شدت افزایش داده و گذر از اقتصاد خود تحریمی باشد.

در ادامه سفر در اتاق بازرگانی سلیمانیه با جمعی از تجار دیدار کردیم و من به معرفی ظرفیت های تولید گردو استان پرداخته و پتانسیل های موجود در بخش کشاورزی ، صنعت ، و حجم تولید محصول و سطح زیر کشت گردوی استان همدان را برای هیئت اتاق سلیمانیه بیان نمودم . بعد از معرفی تک تک اعضا وارد گفتگو های B2B شدیم که توانستم نکات مهمی از رایزنی با تجار خوشنام اقلیم بدست آورده که در توسعه صادرات استان تاثیرگذار می باشد ، یکی از آن موضوعات مسئله فروش نفت به ترکیه بود . دولت عراق به ترکیه نفت می فروشد و آنها در ازای بهای نفت محصولات تولیدی ترکیه اعمم از تخم مرغ و … را می دهند، این سیاست اقتصادی باعث شده که اقلیم کردستان به اجبار محصولات ترکیه را خریداری کند ، البته نباید قیمت فروش محصولات را هم فراموش نمود.

همچنین در ادامه با بازرگان دیگری گفتگو کردم و متوجه شدم ایشان علاقه بسیاری برای همکاری اقتصادی با ایران دارند ، اما مسئله قیمت مثل هر بازرگان دیگری برایش اهمیت بسیار دارد ، چرا که اگر محصولی با برند خاص در بازار وجود دارد و قیمت آن هزار تومان باشد ، نمی توان محصول مشابه دیگری با همان کیفیت و همان قیمت را به بازار عرضه کرد و باعث شکست فروش محصول می گردد . به این دلیل که قیمت تمام شده محصول و کیفیت آن برابر با همان قیمت محصولی است که برندش در اقلیم کردستان جا افتاده است . که این مسئله هم می تواند به موضوع نفت در برابر کالا هم نیز که در بالا ذکر شد وابسته گردد.

در ادامه دیدار ها با کاک لقمان در لابی هتل گفتگو کردیم ، این دیدار خارج از برنامه بود و از سمت کنسولگری ایران توسط جناب شاه ولایتی مسئول امور اقتصادی کنسولگری به من پیشنهاد شده بود . بعد از گفتگو با ایشان متوجه شدم که گردو همدان به دلیل کیفیت و طعم فوق العاده ای که دارد توسط تجار اقلیم خریداری و مصرف می شود ولیکن این محصول توسط عموم مردم به دلیل قیمت بیشتر از گردو های چینی و ارزش افزوده کمی که برای تجار دارد بازار کوچک دارد، بعد از گفتگو ها متوجه شدم این موضوع نیاز به توسعه برند گردو همدان در این منطقه داشته تا بتوان بازار این محصول را برای اقلیم کردستان توسعه داد و از منافع و بهره های اقتصادی آن در استان همدان استفاده نمود.

در ادامه با کاک ادریس به دلیل فضایی که ایجاد شد در مورد مبل ایرانی و قیمت تمام شده مبل ایرانی صحبت کردم او گفت قیمت مبل ایرانی خیلی بیشتر از مبل ترکی است و همین دلیل باعث کاهش صادرات مبل به اقلیم شده است.

پس از گفتگو های متفاوت با جناب کریمی رئیس انجمن مبل و منبت ایران و کاک ادریس در زمینه مبل و منبت متوجه شدم که قیمت تمام شده چوب برای صنعت مبل ایران خیلی بیشتر از صنعت مبل ترکیه است و همین دلیل باعث شده است که قیمت تمام شده یک مبل بالاتر بوده و ارزش افزوده کمتری را برای تولید کننده و تاجر ایرانی و میل و رغبت کمتری را به منظور تجارت ایجاد کند . البته باید همچنان مسئله نفت در برابر کالا را هم در نظر گرفت.

همچنین بخشی از تورم جامعه و گرفتن مالیات بر ارزش افزوده های متفاوت باعث افزایش قیمت مواد اولیه تولید مبلمان میگردد و همین موضوع باعث افزایش قیمت تمام شده محصول شده و از ظرفیت صادراتی آن به شدت کاهش می یابد . هر چند که باز هم تجار اقلیم علاقه دارند به دلیل قرابت به ایران همچنان با ایران کار کنند، ولی این موضوع می تواند در بلند مدت بازار ایران را به کلی نابود کند ، همچنین سنجش نیاز بازار اقلیم کردستان توسط صنف مبل و منبت می تواند به توسعه مبلمان هایی با سلایق و فرهنگ این اقلیم گردد.

در ادامه دیدار ها با تجار حلبچه دیدار کردیم که در آن دیدار کوتاه به معرفی اعضای هیئت تجاری دو طرف پرداخته شد. جالب است بدانید نیمی از مردم حلبچه حرف زدن به زبان فارسی را بلدن و حلبچه با ایران بیش از دویست کیلومتر مرز مشترک و دو بازارچه مرزی دارد ، این خطه از سال ۲۰۱۵ تبدیل به استان شده است . همچنین آنها نیز علاقه بسیار دارند که با بازرگانان ایرانی ارتباط خوبی داشته باشند.

در ادامه جناب زبردست رئیس اتاق همدان به توانایی صادرات خدمات فنی مهندسی و محصولات تولیدی کشاورزی در بخش سیب زمینی و گردو و کشمش و مواد معدنی و مشارکت در خدمات پزشکی از ظرفیت های استان پرداختند.

بعد از ایشان هیئت تجاری حلبچه به معرفی حلبچه پرداخته و گفتند به دلیل ورود مجموعه ای از آوارگان سوری به بغداد و حضور داعش در منطقه مشکلات بسیاری برایمان ایجاد شده و ما توسعه شهرسازی خوبی نداشتیم .

همچنین گفته شد که دشت زور از سه دشت حاصلخیز دنیا بوده و منطقه گردشگری زیبایی دارد و محل کاشت خوبی برای سیب زمینی و توسعه سیستم آبیاری و تجارت و بازرگانی سیر و هلو می باشد.

همچنین گفته شد که این آمادگی را داریم که هم شما برای سرمایه گذاری به اینجا بیایید و هم ما در اقتصاد شما مشارکت داشته باشیم. آنها گفتند ما به دنبال توسعه منطقه آزادی در حلبچه از سه سال پیش هستیم . همچنین آماده ایم لیست زمین های خودمان را برای سرمایه گذاری مشترک بین ما و همدان به شما بدهیم.

در پایان بعد از دیدار با استاندار سلیمانیه و رایزنی با ایشان به ایران بازگشتیم.

اما در زمان بازگشت وقتی تکه های پازل را کنار هم چیدم متوجه شدم که تجار اقلیم علاقه زیادی به کسب دانش و توسعه علم و توسعه صنعت در اقلیم دارند ، از طرفی دیگر نیز زیرساخت های آنها اعمم از منابع انرژی و نیروی انسانی و مواد اولیه ارزان و … کامل نیست.

به همین دلیل بردن نیروی انسانی هم در اقلیم برای توسعه تجاری آنها کار درستی نیست ، چرا که هزینه های سرآمدی آن باعث می شود که صرفه اقتصادی به شدت کاهش پیدا کند.

اما فکر می کنم می توان از ظرفیت قرابت و تحریم نبودن آنها جهت توسعه اقتصادی استان استفاده نمود . به همین دلیل به اقتصاد مشارکتی و رگولاتوری رسیدم.

این بیان تشریح واضح از شرایط نیست . اما می توان به شکل ساده ای اینطوری آن را بیان کرد ، ایجاد شهرک های صنعتی کوچک که اجازه تاسیس شرکت های تولیدی را به تجار یا سرمایه گذار خارجی با ۱۰۰ درصد مالکیت مجموعه داده و مدیریت و رگولاتوری آنها توسط دولت ، که می توان اجازه فروش محصولات تولیدی آن شرکت ها را داخل ایران نداد و بدون هزینه های گمرکی بتوان آن محصولات را از کشور خارج کرد و … .

اما ارزش آن چیست ؟ فکر کنم ورود سرمایه های خارجی کشور های حاشیه ای ،و از بین رفتن بیکاری ،و توسعه زیرساخت های بیشتر ، و افزایش سیطره و قدرت ایران در منطقه را بتوان از ارزش های اصلی آن دانست.

 

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false