گزارش روز| تنها ترین دستباف! - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
گزارش روز| تنها ترین دستباف!

پایگاه خبری جامعه خبر| سید هادی کسایی زاده| حدود 210 روز از انتصاب فرح ناز رافع بعنوان رئیس مرکز ملی فرش ایران می گذرد. روزهایی که به نقل از او روزهای احتضار فرش دستباف ایرانی بود. هرچند مرکز ملی فرش ایران در سالهای اخیر با مشکلات زیادی مانند بودجه و اعتبارات، ساختار اداری و استخدامی، برنامه ریزی و توسعه و همچنین به نوعی بی اعتباری در میان نخبگان و تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف روبرو بود اما این روزها خبرهای خوبی از ساختمان سعادت آباد تهران به گوش می رسد.

البته ناگفته نماند که همچنان برخی مشکلات به قوت خود باقی هستند. آمارها نشان می دهد که صادرات فرش دستباف ایرانی که در سال 1390 عدد 559 میلیون دلار در سال را نشان می داد امروز این عدد 75 میلیون دلار کاهش یافته است. و چقدر تلخ است که بزرگترین سرمایه و صادرات غیرنفتی ایران که روزگاری رتبه نخست جهان را داشت امروز پس از هند و پاکستان دررتبه سوم قرار دارد.

بر اساس آخرین آمارها ارزش صادرات فرش دستباف ایرانی در سه ماهه نخست سال 99 کمتر از 6.5 میلیون دلار بوده که نسبت به مشابه سال قبل کاهش 2.5 برابری داشته است. از این رو در ماده 46 برنامه ششم توسعه تاکید شده که دولت موظف و مکلف است توسعه، هدفمند سازی، پژوهش، آموزش، تولید، و تبلیغات و همچنین توسعه تجارت الکترونیک فرش دستباف را با ایجاد خانه های فرش در بازرهای هدف اجرایی کند و تجهیز کارگاه های فرش دستباف به صورت متمرکز و غیرمتمرکز را از طریق اتحادیه ها و شرکت های تعاونی فرش دستباف روستایی و شهر در کشور تقویت کند.

در این میان نقش مرکز ملی فرش ایران احیای جنبه های فرهنگی و هنری فرش دستباف ایران، برگزاری نمایشگاه ها و جشنواره ها و همایش های علمی در خارج از کشور با هدف فعال کردن بخش خصوصی در این حوزه و ترویج فرهنگ سفارش پذیری برای فرش دستباف ایرانی است. در برنامه ای که برای مرکز ملی فرش ایران تعریف شده افزایش 2 برابری صادرات فرش است که با توجه به آمار سه ماهه امسال کمی بعید به نظر می رسد.

فرح ناز رافع رئیس مرکز ملی فرش ایران در گفتگو با سید هادی کسایی زاده روزنامه نگار می گوید: اینکه در 6 ماهه اخیر دو بار آقای مدرس خیابانی سرپرست وزارت صمت در جلسه ستاد راهبردی فرش حضور داشتند نشان دهنده یک جهش عملیاتی در حوزه تقویت فرش دستباف ایرانی است.

امروز با کمک همکارانم در مرکز ملی فرش ایران و حمایت های وزارتخانه ایجاد 5 مکان برای برگزاری نمایشگاه های دائمی فرش دستباف را در دستور کار داریم که این نقاط به مرکز پایانه صادراتی فرش دستباف ایرانی تبدیل خواهند شد. همچنین با هدف توسعه بازار هدف در 5 کشور جهان خانه فرش دستباف ایرانی ایجاد می شود.

برنامه ریزی و تقویت و اجرای حراجی های فرش دستباف به صورت آن لاین، ایجاد زنجیره تولید، توقف خام فروشی مواد اولیه، ایجاد و توسعه مجتمع های قالی بافی و واحدهای تولیدی فرش دستباف و ارائه تسهیلات با هدف تقویت تولید فرش در روستاها با همکاری تعاونی ها و شرکت ها بخشی از برنامه های این مرکز در سال جاری است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران اظهار کرد: در استان گلستان زمینی انتخاب شد و با مشارکت بخش خصوصی در وسعت 3 هزار مترمربع تولید مواد اولیه فرش دستباف را در دستور کار قراردادیم. به نحوی که با ظرفیت این کارخانه استان های همجوار هم از خدمات آن بهره مند می شوند. رافع به صدور کارت شناسایی برای فرش دستباف ایرانی، ثبت کارگاه های تولید فرش در سامانه بهین یاب، تنقیح قوانین مرتبط با فرش دستباف ایرانی، تقویت توسعه تجارت الکترونیک در هنر-صنعت فرش دستباف، مدیریت دانش و آینده پژوهی در این حوزه همراه با تحریک تقاضا و فروش اقساطی فرش دستباف ایرانی را بخش هایی از 12 برنامه و 42 پروژه مرکز ملی فرش ایران عنوان کرد.

اظهارات فرح ناز رافع در حالی است که بازار فرش دستباف ایران به دلیل تحریم های ظالمانه، رکود اقتصادی، افزایش قیمت فراورده های تولیدی فرش و رها شدن این هنر-صنعت در مجلس و دولت ها وضعیت خوبی ندارد. امروز در رسانه های مجازی، مکتوب و رسانه ملی شاهد تبلیغات گسترده فرش ماشینی اعم از شهر فرش، مهستان، راوند، آقای فرش و غیره … هستیم و همین تبلیغات مردم را به سمت خرید فرش ماشینی تشویق می کند.

این در حالی است هر ملتی یک کالای نمادین دارد که دنیا آن ملت را با ذکر آن کالا بیاد می آورد؛ فرش دستباف نماد ملت ایران در بین اقوام است و جهان ایران را با فرش دستباف آن و فرش دست باف را با ایران می‌شناسد. کارشناسان فرش سراسر دنیا می گویند فرش دستباف ایرانی بهترین و زیباترین نوع فرش در دنیاست. باستان شناسان و متخصصان اعتقاد دارند تاریخچه بافت و تولید فرش در ایران به دوران صفویه (۱۷۳۶ ۱۵۰۱ میلادی) برمی گردد.

پژوهشگران معتقدند که قرن ۱۶ و ۱۷، آغاز شکوفایی هنر فرشبافی در ایران بوده است. در گذشته فرش دستباف حرف اول را میزد و به عنوان پس اندازی برای آینده محسوب می شد که با گذشت زمان و کهنه شدن به ارزش آن افزوده شده و گرانبهاتر می شد. همچنین با خرید این هنر ارزشمند نه تنها قدردان هنرو هنرمند تولید کننده آن هستیم بلکه به سلامت خود نیز کمک کرده ایم چون فرش دستبافت انرژی دهنده و ضدآلرژی است.

در این میان جا دارد که رسانه ملی بعنوان پر مخاطب ترین و تاثیرگذارترین رسانه کشور گام بلندی در حمایت و تقویت این هنر-صنعت بردارد. از برگزاری نشست های تخصصی، حمایت از فرش دستباف ایرانی در سریال های تلویزیونی تا دادن فضای تبلیغات رایگان یا با تخفیف زیاد به کارگاه ها و تولید کنندگان فرش دستباف ایرانی که موجب افتخار و سربلندی و همچنین ایجاد جهش تولید و اقتصاد در کشور می شود.

 

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false