چه عاملی باعث شد سال 97، آلودگی هوای تهران کاهش یابد - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
چه عاملی باعث شد سال 97، آلودگی هوای تهران کاهش یابد

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری جامعه خبر/ مرضیه محمدی

حتی آنهایی که همواره از برنامه ریزی های دولت و شهرداری تهران در کنترل آلودگی هوای پایتخت انتقاد دارند و در تحلیل ها و گزارش ها به طور مستمر نگاه انتقادی را اساس قرار می دهند، به این واقعیت دست یافتند که سال 97، تهران هوای پاک تری را تجربه کرد.
اینکه زمستان سال 97 با تعطیلی مدارس به دلیل افزایش آلاینده و شاخص های آلودگی مواجه نبودیم دستاورد مهمی برای برنامه ریزان و مدیران شهری است.موضوعی که به گفته کارشناسان تداوم آن می تواند نقش مهمی در افزایش توسعه شهری پایتخت داشته باشد.
گزارش وضعیت کیفیت هوای تهران در مقایسه با سه سال گذشته نشان می دهد؛از ابتدای سال 97 تا هفته نخست آذرماه 14 روز هوای پاک و 32 روز نا سالم برای گروه های حساس گزارش شده است که این میزان در سال گذشته 12 روز هوای پاک و 44 روز ناسالم برای گروه های حساس گزارش شده است.

در این گزارش در خصوص میانگین شاخص کیفیت هوا براساس پارامتر منوکسید کربن از ابتدای سال تا هفته نخست آذرماه ، این شاخص در سال 97 در این مدت 28 و در سال 96 عدد 38 را نشان می دهد.
براساس گزارش ها؛ از سال 90 تا 95 سالانه حدود 216 هزار نفر به جمعیت تهران افزوده شده است.

افزایش جمعیت تهران با حاشیه نشینی و مهاجرت، کاهش سکونت در روستاها و فرسودگی بخش مهمی از حمل و نقل عمومی را می توان مهمترین دلایل افزایش آلودگی هوای تهران دانست. تا جایی که حناچی شهردار تهران نیز معتقد است: علت اصلی آلودگی هوای شهر تهران وسایل نقلیه موتوری است.

استاندار تهران نیز معتقد است :یکی از متهمان اصلی آلودگی هوا در استان تهران همواره وسایل نقلیه هستند و کمتر از ۶۸ تا ۷۰ درصد در آلودگی تهران سهم ندارد.
وی در جلسه کارگروه مقابله با آلودگی هوای استان تهران ضمن اشاره به لزوم مقابله جدی با آلودگی هوا در کلانشهر تهران اظهار داشت: یکی از متهمان اصلی آلودگی هوا در استان تهران همواره وسایل نقلیه هستند و کمتر از ۶۸ تا ۷۰ درصد در آلودگی تهران سهم ندارد در همین راستا هر اقدامی در جهت استانداردسازی موتورهای خودرو باید در دستور کار باشد.

محسنی بندپی افزود: در این رابطه نهادهایی مانند وزارت نفت در حوزه استانداردسازی سوخت و وزارت صنعت معدن و تجارت در حوزه استاندارد سازی موتور خودروها باید اقدامات شایسته تری را ترتیب دهند. به همین جهت درصدد هستیم تا نامه ای را خطاب به وزیر محترم کشور تنظیم کرده و از این وزارتخانه درخواست کنیم تا اصول علمی در حوزه معاینه فنی کشوری به صورت سراسری رعایت شود تا شاهد استانداردسازی در همه حوزه ها و بخش ها باشیم.

مقام عالی دولت در استان تهران خاطرنشان کرد: هر جا قانون اعمال شود نام این اقدام در حوزه ایمنی سازی خودروها سختگیری نیست.

محسنی بندپی همچنین تاکید داشت: باید استفاده از روش های نوین ایمن سازی و پاکسازی آسمان پایتخت از آلاینده ها مانند خودروهای هیبریدی را در همه جهات مورد استفاده قرار دهیم تا بتوانیم با آلودگی هوا به صورت علمی و ریشه ای مقابله کنیم.

وی در پایان نیز با درخواست از دستگاه‌ها و نهادهای ذیربط در حوزه مقابله با آلودگی هوا خاطرنشان کرد : همه دستگاه ها باید گزارش لازم در خصوص اقدامات خود را در راستای مقابله با آلودگی هوا ارائه دهند تا بتوانیم با داشتن پیشینه لازم برنامه ریزی منسجمی را در خصوص مقابله با آلاینده ها در تهران داشته باشیم.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false