پرونده مشکوک «رضا»| خروج دکتراقتصاد از شورای شهر کهریزک! - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
پرونده مشکوک «رضا»| خروج دکتراقتصاد از شورای شهر کهریزک!

پایگاه خبری جامعه خبر/ سید هادی کسایی زاده/چند هفته قبل دوستانش تولدش ۴۷ سالگی اش را تبریک گفتند. رضا عباسی پدر ۲فرزند است که دختربزرگش این روزها خودش را برای کنکور آماده می کند. او با دو مدرک تحصیلی کارشناسی عمران و مدیریت پس از اخذ مدرک کارشناسی ارشد در رشته اقتصاد، بعنوان دانشجوی رشته دکترای اقتصاد در حال تحصیل است.

ابزار فروش خیابان های کهریزک در سومین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا تصمیم می گیرد وارد عرصه انتخاباتی شود. دور سوم بعنوان علی البدل انتخاب شده و دور چهارم و پنجم وارد شورای شهر کهریزک می شود. او دلیل موفقیتش را در موفقیت در انتخابات، وجهه و اعتبار پدرش می داند و اینکه هیچ وقت برای جمع آوری رای اقدام به خرید رای از مردم نکرده است.

*میلیاردها تومان برای کهریزک کار کردم

حتما می دانید چرا از رضا عباسی دعوت کردم تا با من مصاحبه کند! بله درست است. علت این گفتگو اخراج و صلب صلاحیت او از شورای شهرکهریزک (دوره پنجم) است. اما قبل از ورود به این ماجرا بعنوان نخستین سوال از او پرسش کردم که شما در دوره چهارم شوراها چه کار مفیدی برای شهر کهریزک و مردم انجام دادید که به آن افتخار می کنید؟ در پاسخ گفت: ۲٫۵ هکتارزمین که متعلق به آسایشگاه سالمندان کهریزک بود را با عنایت و تعامل مدیر آسایشگاه برای کاربری فضای سبز و پارک فعلی« مشاهیر» شهرکهریزک گرفتم. که واقعا از این دوستان ممنونم که چنین لطفی کردند. همین زمین چقدر ارزش دارد؟ کدام نهاد و شخص می آید این مقدار زمین در بهترین موقعیت کهریزک را هبه کند؟ یا اینکه ۲ هکتار زمین بلاصاحب در شهر کهریزک را پیدا کردم که روبروی امامزاده ای در محله قلعه شیخ بود. توانستیم دیوارکشی کنیم و امروز بخشی از زمین های شهرداری کهریزک است.

*می خواستند کهریزک را مرکز زنان خیابانی کنند اجازه ندادم

مورد دیگر که شخصا برای آن خیلی تلاش کردم و حتی ضربه خوردم جلوگیری و اعتراض به تبدیل موقوفه ای بود که هم اکنون مرکز درمانی شهید هاشمی نژاداست. شهرداری تهران می خواست این مرکز را با کمک بهزیستی به محلی برای اسکان زنان خیابانی تهران تبدیل کند. اگر محقق می شد برای کهریزک یک فاجعه دیگر بود.

با آقای جمالی پور فرماندار وقت جلسه ای با دکتر انوشیروان محسنی بندپی رئیس وقت بهزیستی کشور داشتیم و جمالی‌پور گفت: اجازه چنین کاری نمی دهم! همین صحبت جمالی پور در ذهن محسنی بندپی باقی ماند تا اینکه محسنی بندپی استاندار تهران شد و پس از مدتی جمالی پور از فرمانداری ری رفت. البته نمی گویم علت رفتن جمالی‌پور مقاومت او در برای محسنی بندپی در آن زمان بود، فقط خواستم ماجرا را توضیح دهم. با این حال حتی از دفترمقام معظم رهبری هم استفساریه گرفتیم که این کار شرعا درست نیست و عمل به نیت واقف باید رخ دهد.

برای همین الان هم به دلیل همین مقاومت ها این مرکز پلمپ است و بهزیستی اقدامی نکرده است. در دوره چهارم به دنبال آن بودم ملک کنار شورای شهرکهریزک را خریداری کنیم تا جاده کنارگذر کندرو ساخته شود که به دلیل آنکه ملک برای سازمان هواپیمایی کشوری بود اجازه ندادند و مقاومت کردند.

در مورد پرونده آرادکوه(مرکز دفن زباله های پایتخت در کهریزک) هم تلاش های زیادی انجام دادم. توانستم با شکایت به دیوان عدالت اداری عوارض خودروهایی که وارد کهریزک می شوند را از شهردرای تهران مطالبه کنیم که تاکنون بیش از ۹۰ میلیارد تومان شده است. آن زمان بعنوان نایت رئیس شورا شخصا شکایت کردم وموفق شدیم؛ از رضا عباسی سوال کردم که چرا در دوره پنجم آنقدر فعال نبودید؟ چه اتفاقی افتاد که شهرکهریزک ۴ سال قفل شد؟ گفت: بی انگیزه شده بودم. کارها نتیجه نمی گرفت.

قدرت های در سایه زیاد بودند. چند مورد اتفاق افتاد و پیگیر بودم وقتی دیدم بی نتیجه است و بیخیال شدم. در شورا پست و مقام نگرفتم و حتی دیگر مصاحبه هم نکردم. فشارزیادی از بیرون شورا برما وارد می شد. هرچند شورا اختیارات دارد اما در عمل چنین نیست.

*من در دوره شورای شهر بساز و بفروشی نکردم| برادرانم هم بسیاز و بفروش نبودند

کسایی زاده: جناب آقای عباسی؛ می گویند شما در زمین های تعاونی مسکن فرمانداری یا اراضی سمیعی در کهریزک دست دارید؟ گفتندبرادران شما بساز و بفروش هستند و تخلفات زیادی در ساخت و ساز دارند. برادر زن های شما هم به واسطه شما اقداماتی انجام دادند که همه از رانت شما در شورای شهر است. درست است؟

عباسی: من دو برادر دارم که یکی کارمند شهرداری و دیگری در کار املاک صنعتی مشغول است. هر دوی آنها هم اصلا در کهریزک سکونت ندارند چه برسد آنکه از من استفاده کرده باشند. حتی یکی از برادرانم را چند سالی است به دلیل مشغله هایی که دارم ندیدم. شما کل کهریزک را بچرخید بیشتر از ۱۵ سازنده حرفه ای پیدا نمی‌کنید و بروید سوال کنید چه نسبت یا صنمی با من دارند؟ من خودم عضو کمیسیون ماده ۱۰۰ بودم و بیشترین تخریب ها را داشتیم آن وقت مدعی می شوند من ساخت و سازغیرمجاز داشتم؟ خود من ۸ سال است هیچ ساخت و سازی نداشتم و چطور این تهمت ها را می زنند؟ اگر هم کاری برای کسی انجام دادم فقط نیت و هدفم بازکردن مشکلات دیگران بوده و بابت آن حق الزحمه و پولی دریافت نکردم که بخواهم امروز از آن بترسم.

*انتخاب علی کلهر بعنوان شهردار کهریزک نقطه روشنی است

بهتر است به حرف دروغگوها گوش نکنیم. حرف و سخن همیشه در این شهر پشت آدمها زیاد است. رضا عباسی در مورد دیدگاهش در مدیریت شهری می گوید: شهرداری کهریزک دچار روزمرگی شده و مهمترین نقد به آقای یحی‌پور شهردار برکنار شده آن بود که همیشه پشت میز و اتاقش بود و به صورت میدانی در شهر دیده نمی شد تا از نزدیک وضعیت را بررسی کرده و با مردم گفتگو کند. در مورد انتخاب علی کلهر بعنوان شهردار جدید کهریزک هم باید بگویم نقطه مثبتی برای شورا و شهرداری خواهد بود چون هم شرافت و هم تجربه دارد و در این زمان اندک بهترین گزینه بود. با این حال اگر من شهردار کهریزک باشم ابتدا باید معابر را آزادسازی کنم. بعنوان مثال خیابان شهید مطهری سالهاست بن بست است.

دوم آنکه باید بازارچه مرکزی ایجاد کرد و به فکر احیای کمربندی برای شهر بود. چه بخواهیم چه نخواهیم ۸۰ درصد بودجه ۲۰۰ میلیاردی شهرداری کهریزک از همین ساخت و سازهاست و فکری برای اقتصاد پایدار ندارند. عباسی معتقد است که اگر کاندیداها با لیست وارد شورا شوند موفق تر خواهند بود. او می گوید: کاش اعضای شورای شهر قبل از ورود بیشتر مسائل را آگاه شوند چون شاید ماه ها طول بکشد تا امور شهرسازی و معماری و خدمات شهری و غیره را مسلط شوند و در مورد آن قانونگذاری و نظارت داشته باشند.

* این نحوه شوراداری درست نیست

او می گوید: این نحوه شوراداری درست نیست و شورا از مسیر اصلی و قانونی خود خارج شده است. من ناگفته های زیادی دارم که در وقت مناسب آنها را برای تنویرافکار عمومی بازگو خواهم کرد. از اینکه شما هم وقت دادید و دعوت کردید تا صحبت کنیم ممنون هستم. هرچند تمایل ندارم اظهارات من منتشر شود و این جلسه بیشتر آشنایی بود. کسایی‌زاده: در هرحال بعنوان روزنامه نگار ضدفساد باید با شما گفتگو می کردم تا هم بیشتر خود من و مردم با شخصیت و اقدامات شما آشنا شوند و هم به شایعات مرتبط با شما پاسخی روشن داده شود.

گفتگوی من با رضاعباسی در لابی هتلی در تهران به صرف کیک هویج و چای گرم بود. ۱۸۰ دقیقه گپ و گفت که فقط ۲۰ دقیقه آن قابل انتشار بود و الباقی همه قابل پیگیری از نهادهای نظارتی خواهد بود. رضا عباسی زیاد اهل صحبت کردن نیست و وقتی حرفی می زند بعد از گفتن آن پشیمان است و می گوید: اگر امکان دارد این را ننویسید. گاهی هم از این قرار پشیمان می شد. او از برخی از شهروندان و دوستانش ناراحت بود که چطور بدون دلیل او را قضاوت کرده بودند و موجب بدگویی و تهمت علیه او شدند.

در مورد پرونده قضایی رضا عباسی مفصل صحبت کردیم که به دلیل آنکه پرونده در مرحله تجدیدنظر قرار دارد و هنوز حکم قطعی صادر نشده نمی‌توانم آن را رسانه ای کنم. اما آنچه که از ظاهر، رفتار، کردار و سخنان او با مدرک و دلیل مشاهده کردم رضا عباسی بیشتر قیافه ای حق به جانب و قهرمان داشت تا اینکه او را با اتهامی که محکوم شده و از شورای شهر اخراج شده باشد. می گفت: بهتر است در مورد این پرونده فعلا سکوت کنم و اجازه می دهم همه مردم و دوستان و آشنایان هر قضاوتی دوست دارند انجام دهند و از هفت دولت آزادند. اما به زودی با شما در مورد این پرونده مصاحبه ای می کنم. رضا عباسی با حکم دادگاه اسفندماه ۱۳۹۹ از عضویت درشورای شهر کهریزک صلب صلاحیت شد.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false