میزان محصول ناخالص ملی استان تهران ۱۷۰۰ میلیارد تومان است - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
میزان محصول ناخالص ملی استان تهران ۱۷۰۰ میلیارد تومان است

به گزارش پایگاه خبری جامعه خبر مسعود افشین گفت: تاکنون حساب‌های منطقه‌ای به قیمت جاری منتشر می‌شد اما حساب‌های منطقه‌ای به قیمت ثابت که برای نخستین بار منتشر شده است، امکان محاسبه نرخ رشد اقتصادی و مشاهده تغییرات به تفکیک استان‌ها و در نتیجه عملکرد واقعی استان‌ها را نشان می‌دهد و داده‌ای قابل اطمینان در راستای کاهش نابرابری‌های اقتصادی بین استان‌ها است.

وی در مورد میزان محصول ناخالص داخلی به قیمت ثابت در سال ۹۷ افزود: در سال ٩٧، در بین استان‌های کشور، بیشترین محصول ناخالص داخلی به قیمت ثابت متعلق به استان تهران است و محصول ناخالص داخلی به قیمت ثابت استان تهران ١٧٠٧٨٠۵، استان خوزستان ١٢٩٣٧٨٨، استان بوشهر ۴٢٩١۶٨ و استان اصفهان ۴۰۰۰۸۲ میلیارد ریال بوده و این چهار استان به ترتیب ۲۳ و ۱۷ و۶ و ۵ درصد از محصول ناخالص داخلی کشور را در سال ۹۷ تولید کرده‌اند و به عبارت دیگر این چهار استان ۵۱ درصد از محصول ناخالص داخلی کشور را تولید کرده‌اند.

میزان محصول ناخالص داخلی بدون نفت به قیمت ثابت
افشین گفت: در سال ١٣٩٧، در بین استان‌های کشور بیشترین محصول ناخالص داخلی بدون نفت به قیمت ثابت هم متعلق به استان تهران بوده و میزان محصول ناخالص داخلی بدون نفت به قیمت ثابت چهار استان تهران، اصفهان، بوشهر و خراسان رضوی به ترتیب ۲۸، ۷، ۶ و ۶ درصد سهم در تولید ناخالص داخلی بدون نفت کل کشور را داشته‌اند که در مجموع این چهار استان ۴۷ درصد از محصول ناخالص داخلی بدون نفت کشور را تولید کرده‌اند.

وی افزود: به این ترتیب ۱۰ استان، تهران، اصفهان، بوشهر، خراسان رضوی، خوزستان، فارس، مازندران، آذربایجان شرقی، کرمان و البرز، ۷۱ درصد از میزان محصول ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده‌اند.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران اضافه کرد: کمترین سهم از میزان محصول ناخالص داخلی بدون نفت متعلق به استان ایلام است و سهم ۶ استان شامل اردبیل، سمنان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، ایلام و البته فرامنطقه‌ای حدود ۵ درصد بوده‌است.

نرخ رشد محصول ناخالص داخلی
افشین با بیان اینکه نرخ رشد محصول ناخالص داخلی کل کشور در سال ۱۳۹۷به مقدار ۴٫۹۲- درصد و نرخ رشد محصول ناخالص داخلی بدون نفت کل کشور ۲٫۵۳- بوده است، گفت: بیشترین نرخ رشد میزان محصول ناخالص داخلی متعلق به استان‌های یزد ۶٫۵۱ درصد، همدان ۴٫۲۵، سیستان و بلوچستان ۳٫۴۶درصد، هرمزگان ۳٫۱۹درصد و قم ۱٫۷۳ درصد بوده‌است.

وی افزود: نرخ رشد محصول ناخالص داخلی استان تهران در این سال ۳٫۲۴- درصد بوده و همچنین در بین سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۷ در سال ۱۳۹۵ استان تهران بیشترین نرخ رشد اقتصادی خود را به میزان ۱۰٫۵۵ درصد تجربه کرده است و در مجموع استان تهران در بین سال‌های ۱۳۹۰ الی ۱۳۹۷، ۲۱٫۳۶ درصد نرخ رشد اقتصادی داشته است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران گفت: در سال ١٣٩٧، ۷۸ درصد از ارزش افزوده فعالیت‌های اقتصادی در بخش خدمات، ۲۰ درصد در بخش صنعت و ساختمان و مابقی در بخش کشاورزی بوده است و در بین رشته فعالیت‌های اقتصادی، بیشترین سهم متعلق به فعالیت املاک و مستغلات با ۱۹ درصد و فعالیت‌های مالی و بیمه با ۱۴ درصد بوده است.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false