مصائب نابینایان کشور| دسته چک ممنوع! - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
مصائب نابینایان کشور| دسته چک ممنوع!

به گزارش پایگاه خبری جامعه خبر بر اساس نتایج سرشماری سال۱۳۹۰، نزدیک به یک‌میلیون و پنجاه‌هزار نفر از هموطنانمان دچار معلولیت هستند؛ حدود ۳۵۰ هزار نابینا و ناشنوا، حدود ۶۰۰ هزار نفر دارای معلولیت جسمی و حرکتی و حدود ۳۵۰ هزار ایرانی دارای اختلال ذهنی هستند.

این جمعیت به راحتی نمی‌توانند دسته چک و کارت عابربانک داشته باشند این افراد به دلیل مشکلات جسمی که دارند از خدمات بانکی که برای سایر افراد امکان پذیر است محرومند. مجتبی شاکری، جانباز ۷۰ درصد و دبیر کل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی می گوید:« چند وقت پیش برای امورات شخصی به یکی از بانک ها مراجعه کردم و در کمال ناباوری مسئول تحویل دسته چک به دلیل نابینا بودنم حاضر نشد، دسته چکم را تحویل دهد.»
وی در ادامه می گوید:« کارمند بانک که متوجه شد از این موضوع بسیار ناراحت شدم، اعلام کرد باید طبق قوانین انجام فعالیت کنم و به تازگی بانک مرکزی بخشنامه ای را صادر کرده که تمامی افراد نابینا حق داشتن دسته چک را ندارند مگر آنکه فرد نابینا وکیلی در این زمینه به بانک معرفی کند تا از صحت مبلغ، تاریخ و امضاء آن مورد تایید قرار بگیرد.»

«شاکری» که این روزها دبیرجمعیت جانبازان انقلاب اسلامی است، می افزاید:«درگذشته که اینجانب دسته چک داشتم هیچ مشکلی برایم پیش نیامده بود و با مهری که به روی چک می زدم مورد تاییدم بود، اما بانک به تازگی می گوید باید وکیل در امورات بانکی معرفی کنم در حالی که اگر موضوع کلاهبرداری باشد این روش جلوگیری از کلاهبرداری نیست.»

وی در ادامه صحبت هایش به بخشنامه دیگر بانک مرکزی درباره موضوع صادر نشدن کارت عابربانک برای افراد معلول و جانباز که از ناحیه دست دوچار مشکل هستند نیز اشاره می کند، می گوید:«تمامی افرادی که انگشت ندارند نمی توانند حساب بانکی داشته باشند و نداشتن حساب بانک موجب صادر نشدن کارت عابر بانک است؛ بانک مرکزی معتقد است افراد باید از طریق اثر انگشت هویت شان مشخص شود، اما فکری برای معلولان و جانبازان که دست ندارند صورت نگرفته است که این نوع افراد چطور تشخیص هویت شوند.»

آن طور که این عضو سابق شورای شهر تهران می گوید:«بانک مرکزی قانونی وضع کرده است که تمامی حق وحقوق شهروندی که برای تمامی افراد جامعه وجود دارد را برای نابینایان و معلولان و جانبازان ناحیه دست محروم کرده، این درحالی است که به جای اینکه با این تکنولوژی که وجود دارد خدمات دهی به نابینایان و معلولان و جانبازان سهولت پیدا کند، متاسفانه شاهد آن هستیم که خدمات دهی به این قشر از جامعه کمتر شده است.»

اودرپاسخ به سوال خبرنگار درباره اینکه شما چه پیشنهاداتی را برای خدمات بهتر بانک ها به افراد نابینا و افرادی که از ناحیه دست محروم هستند دارید؟ می گوید:«در ابتدا باید ببینیم سایر کشورهای پشرفته دنیا در این زمینه چه طرح هایی را به اجرا گذاشته اند، دوم اینکه چهره نگاری از دیگر روش هایی است که می توان به خدمات بانک دست یافت، یعنی به جای اینکه انگشت برای مشخصات هویت شان ملاک باشد چهره فرد را برای مشخصات هویتی در نظر بگیرند، سوم اینکه در گذشته دور که افراد نابینا و معلولان ناحیه دست امورات بانکی شان را انجام می دادند چه مشکلی وجود داشت که حال حتما باید اثر انگشت این افراد ثبت شود و نهایتا بانک ها می توانند برگ های چک را به شکلی طراحی کنند که نابینایان با نوشتن خط بریل(نوشتار مخصوص نابینایان) اقدام به صدور چک کنند.»

دبیر جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی درباره اینکه این موضوع را از مسئولان بانک مرکزی پیگری کرده اید؟ پاسخ می دهد:«نامه ای به آقای همتی رئیس بانک مرکزی نوشته ام، اما هنوز جواب آن داده نشده است.»

بهمن ماه سال ۹۷ بود که بخش نامه ای به شماره ۴۲۳۲۹۹/۹۷ از سوی بانک مرکزی به مدیران عامل بانک‌های دولتی، غیردولتی، شرکت دولتی پست بانک و موسسات اعتباری درخصوص استفاده نابینایان از خدمات بانکی اعلام شد، که در این بخشنامه آمده بود، نابینایان محترم در استفاده از کلیه خدمات بانکی (به جز خدمات حساب جاری) با هیچگونه محدودیتی مواجه نبوده و نیازی به همراه داشتن شخص دیگری نخواهند بود، همچنین نابینایان محترم در خصوص استفاده از خدمات حساب جاری، در صورتی که رسما مسئولیت‌های ناشی از صدور چک را بپذیرند نیازی به معرفی وکیل ندارند.
این در حالی است که بانک ها توجهی به این بخشنامه نمی کنند و تنها داشتن وکیل را ملاک صدور دسته چک عنوان می کنند.

true
true
true
true
  1. هومن مهرابیان

    قدم‌های جهانی

    بسیاری از بانک‌های دنیا مانند Bank of America راه‌حلی برای این مسئله پیداکرده‌اند. در دنیا دو راهکار برای معلولین جسمی ارائه شده است. برای کسانی که از ویلچر استفاده می‌کنند قرار دادن دستگاه‌هایی در ارتفاعی نزدیک به سطح زمین می‌تواند مشکل‌گشا باشد و برای کوتاه‌قامتان هم می‌توان با قرار دادن پله‌ای در جلوی دستگاه مشکل را حل کرد.

    دسته دیگر افراد نابینا هستند که شاید بیشترین مشکل را برای کار با دستگاه‌‌های خودپرداز داشته باشند. در دنیا دستگاه‌های خودپردازی ساخته‌شده که این مشکل را حل کرده و قابلیت‌های بسیاری برای نابینایان و یا افراد کم‌بینا دارد. برای مثال صفحه‌نمایش و نوشته‌های روی آن و کلیدهای روی صفحه کیبورد بزرگ‌تر از سایز معمول هستند و از هم فاصله دارند تا کار با آن‌ها راحت‌تر باشد. این دستگاه سخنگو است و با فشار دادن هر کلید، عدد و یا کار مربوط به آن دکمه را می‌خواند و برای رعایت موارد امنیتی هدفونی برای شنیدن در کنار دستگاه قرار داده‌اند. بانک آمریکا علاوه بر تجهیز سایتش به امکانات قابل‌استفاده برای کسانی که مشکل بینایی دارند، دستگاه خودپرداز سخنگو نیز در اختیار دارد که باعث شده دیگر استفاده از خدمات الکترونیکی بانکی برای این افراد یک رؤیا نباشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false