×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  چهارشنبه - ۲۲ آبان - ۱۳۹۸  
true
true
جنجال کانال «آموزش خبرنگاری»| انتقاد روزنامه نگار ایرانی به مصاحبه آقای وزیر!

به گزارش پایگاه خبری جامعه خبر سید هادی کسایی زاده روزنامه نگار و مدرس خبر روز جمعه در کانال آموزش خبرنگاری که خود ادمین آن است نوشت:

«فارین پالیسی نوشته است: آیا آذری جهرمی امانوئل مکرون ایران می‌شود؟

پس از آن تعداد زیادی از رسانه‌های ایران وابسته به تیم جهرمی هم با شوق و ذوق خبر را بازنشر کردند. اما وقتی به اسم نویسنده نگاه کردیم، ماجرا جالب‌تر شد: روح الله فقیهی مترجم و روزنامه نگار است. فردی وابسته و نزدیک به آذری جهرمی. بعد از این‌که با دفتر مدیریت نشریه فارین پالیسی تماس گرفتیم. بخش بازرگانی این نشریه گفت: در قبال دریافت مبلغی همه می‌توانند یک بخش از نشریه ما را به رپورتاژ خود یا فعالیت‌های‌شان اختصاص دهند. پرسیدم یعنی تایید می‌کنید این یک رپورتاژ تبلیغاتی است؟ گفتند بله.»… «آقای جهرمی مبلغی حدود ۵۰ هزار دلار بابت این رپورتاژ پرداخت شده. این پول را از کجا آورید. از وزیر می‌خواهیم توضیح دهند.»

پس از این که دقایقی از انتشار این خبر در کانال مذکور گذشت، جمال هادیان رئیس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات در توئیتر خود نوشت: مدیر کانال آموزش خبرنگاری را از خبرگزاری مهر می‌شناسم. بدون مستندات به وزارت ارتباطات در کانالش درباره خبر فارین پالیسی ایراد تهمت کرد. از صبح پیگیر بودم که یا سند این خبر را منتشر کنید یا عذرخواهی. جوابگو نبود، پس چاره‌ای جز شکایت نیست.

کمتر از چند دقیقه طول کشید که این خبر توسط ادمین کانال آموزش خبرنگاری تکذیب شد. آن‌ها در تکذیبیه‌شان آورده‌اند:

«در فضای مجازی پرداخت ۵۰ هزار دلار برای مصاحبه جهرمی وزیر ارتباطات با یک نشریه خارجی به عنوان رپورتاژ منتشر شده است کانال آموزش خبرنگاری هیچ ادعایی در مورد صحت خبر ندارد و منتشرکننده خبر نبوده اگر شائبه‌ای در مورد اصرار بر این ادعا بوده عذرخواهی می‌کنم. تماسی هم با فارین پالیسی نداشته‌ایم.»

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات پس از عذرخواهی رسمی این کانال در توئیتر اعلام کرد از شکایت صرفنظر می‌کند: با عذرخواهی رسمی مدیر کانال آموزش خبرنگاری از خبر کذبی که منتشر کرده بود، از شکایت صرفنظر می‌کنیم.

پس از این جریان برخی رسانه های خارج از ایران مدعی شدند و نوشتند: در فهرست رسانه‌های تحت پوشش برای انتشار محتوای پولی، نام‌های معتبر و بزرگی دیده می‌شود؛ از خبرگزاری رویترز گرفته تا روزنامه فایننشیال‌تایمز. طبق فهرست منتشرشده، هزینه انتشار یک مطلب در رویترز ۸۳۶۰ دلار آب می‌خورد. مشبل(Mashable)، وب‌سایت معروف و پربازدید حوزه فناوری برای این کار ۱۳۳۷۰ دلار می‌گیرد و انتشار محتوا در فایننشیال‌تایمز نیز حدود ۵۰ هزار دلار خرج برمی‌دارد. تحقیقات فورچون نشان داده است از بین چهار مقاله سفارشی منتشرشده برای کمپین آزمایشی، فقط یکی از آن‌ها برچسب تبلیغاتی دارد و محتوای مابقی‌شان شبیه به مقالات خبری مرسوم است و رسانه‌های منتشرکننده هیچ اشاره‌ای به دریافت پول به ازای انتشار آن‌ها نکرده‌اند. بنابر این اعتبار محتوای مقالات هم از سوی رسانه‌ها درستی‌سنجی نشده است.

نکته قابل تامل این است که سید هادی کسایی زاده با 10 سال سابقه خبرنگاری و تدریس و سردبیری رسانه ها و فعالیت در حوزه حقوقی و قضایی و امنیتی کشور ایران بر چه اساس و مستندی اقدام به انتشار این کامنت در کانال تلگرامی خود کرده است. همین اقدام او موج زیادی به همراه داشت. هرچند این روزنامه نگار آزاد ایرانی عذرخواهی کرده اما همچنان موضوع برای رسانه ها و خبرنگاران ایران مسکوت است.

 

بازتاب این خبر:

خبرگزاری تابناک

55 آن لاین

ایران نشنال

خبرفوری

عصر پویا

سلام نو

وزارت ارتباطات

دنیای اقتصاد

خبرآن لاین

خبرگزاری ایرنا

خبرگزاری برنا

 

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false