آیا فاسدان دولتی اجازه تصویب قانون حمایت از افشا کنندگان فساد را می دهند؟ - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
آیا فاسدان دولتی اجازه تصویب قانون حمایت از افشا کنندگان فساد را می دهند؟

پایگاه خبری جامعه خبر |سید هادی کسایی زاده: برخی از خبرنگارانی که کارگران رسانه نیستند و برای حقوق ماهانه حاضر نیستند مجیزگویی کنند و تن به خواسته های مدیران رسانه ها دهند و از زیر تیغ خود سانسوری فرار می کنند همیشه با افشای فسادها و تخلفات مشکل دارند و متاسفانه قانون خفت آنها را می گیرد.
روزی که فساد محمدرضا رحیمی معاون وقت رئیس جمهور را افشا کردم و خبرگزاری مهر من را اخراج کرد. روزی که پرونده پدیده شاندیز و رب تبرک را افشا کردم و روزنامه تابناک عذرمن را خواست و با این فساد کاسبی کرد. روزی که تخلفات رئیس تعزیرات را افشا کردم و خبرگزاری موج ۶ ماه فیلتر شد و من استعفا دادم. روزی که تخلفات ولی الله سیف را رسانه ای کردم و ۱۰ روز در انفرادی اوین شکنجه روحی و روانی شدم و به من برچسب اخاذی یک میلیاردتومانی زده شد تصور نمی کردم در کشور جمهوری اسلامی ایران زندگی می کنم. تصور نمی کردم که اینجا کشوری است که بر پایه اسلام و شرع و حق حکومت می کند. همه حتی همه بر علیه من بودند تا من را محکوم کنند نه متخلفان و فاسدان را …
حالا مجلس شورای اسلامی تصمیم گرفته پس از ۴۰ سال قانونی را تصویب کند که آنهایی که فساد را افشا می کنند مورد حمایت قرار بگیرند. سید فرید موسوی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه تجربه‎‌ کشورهای مختلف در بحث مبارزه با فساد نشان می‌‎دهد که در این حوزه دو عامل مؤثر وجود دارد که حرکت در این حوزه باید بر مبنای این دو عامل باشد، گفت: ارتقای شفافیت و  تقویت نظارت عمومی دو عامل اصلی است که می‌‎تواند در مبارزه با فساد مؤثر واقع شود. بر همین مبنا این قوانین چتر حمایتی برای افشاکنندگان تخلفات در حوزه‌های مختلف در نظر گرفته‌اند و این افراد را مورد حمایت دولت قرار می‎دهند.
البته پیش از این نیز در قوانین دیگر، برای افرادی که فساد را فاش می‎‌کنند تشویق دیده شده ولی تا به امروز علی رغم الزامات قانونی هیچ سازوکار اجرایی برای آن پیش بینی نشده و قوانین پیشین نیز اجرایی نشده است. بر همین اساس، مجلس تعلل در این زمینه را جایز ندانست و طرحی در این زمینه تدوین شده که چتر حمایتی قانون، مانع از تعرض دیگران به افشاکنندگان تخلفات مالی خواهد شد. به زودی این طرح در دستور کار کمیسیون‌‎های تخصصی مربوط به خود قرار خواهد گرفت.
این نماینده مردم در مجلس ادامه داد: برای تدوین این طرح قوانین و مقررات سایر کشورها مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته اما از کارشناسان و صاحب نظران امر درخواست می‌شود که به منظور پخته تر شدن این طرح، پیش از تصویب قانون مذکور نظرات کارشناسی خود را ارائه دهند تا طرحی جامع، شفاف و قوی به تصویب مجلس برسد. این طرح با همکاری کارشناسان دیوان محاسبات مجلس شورای اسلامی تنظیم انجام شده است.
هرچند شاید اقدام مجلس موثر باشد اما نوشدارو پس از مرگ سهراب است. باید از مجلس و دولت سوال کرد که چرا ۴۰ سال از افشاکنندگان فساد در ایران حمایت نشده است؟ آیا نه این است که فساد همیشه در درون دولت ها و مجلس شکل گرفته است؟ آیا واقعا این قانون تصویب می شود؟ آیا فاسدان خصولتی می گذارند این قوانین تصویب شوند؟
چشم من بعنوان خبرنگار آب نمی خورد و اگر هم تصویب شود آبکی خواهد بود مثل قانون مطبوعات ایران که خنده دارترین قانون جهان است.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false