«آپارات» به مردم دزدی و کارخلاف یاد می دهد! - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
«آپارات» به مردم دزدی و کارخلاف یاد می دهد!

به گزارش پایگاه خبری جامعه خبر آموزش‌های اینچنینی تنها به شبکه‌های مجازی غیرایرانی محدود نمی‌شود، کافی است به شبکه‌های مشابه ایرانی نظیر آپارات هم سری بزنید و کلید واژه‌هایی همچون آموزش ساخت نارنجک یا ساخت شوکر را جست‌وجو کنید. ظرف کسری از ثانیه چندین فیلم آموزشی از ساخت نارنجک، شوکر یا دیگر موارد پیش‌رویتان فهرست می‌شود که سیر تا پیاز ماجرا را به شکلی تصویری به شما آموزش می‌دهد؛ درست در شرایطی که مسئولان حوزه فضای مجازی سرگرم حاشیه‌هایی نظیر جابه‌جایی نتایج نظرسنجی یک مسابقه تلویزیونی هستند و با رسانه‌ای‌کردن ماجرا عطش مخاطبان را برای حضور در این دور باطل پیامکی و ریختن درآمد بیشتر به جیب اپراتور‌های تلفن همراه و شرکت‌های واسطه تندتر می‌کنند.

یادگرفتن ساخت نارنجک‌دستی در شب‌های منتهی به چهارشنبه آخر سال برای یک نوجوان می‌تواند منتهی‌الیه آرزویش باشد؛ نوجوانان و جوانانی که ساعات زیادی از زندگی خود را در شبکه‌های اجتماعی گوناگون و به خصوص شبکه‌های تصویری همچون اینستاگرام یا مدل‌های وطنی همچون آپارات و سایر شبکه‌های مجازی و اجتماعی صرف می‌کنند؛ نکته قابل تأمل اینجاست که چالش اصلی نه بر سر خود شبکه‌ها، وطنی یا غیروطنی بودن آنهاست که شکل می‌گیرد بلکه چالش‌زا شدن این شبکه‌های مجازی در پی فقدان پیوست‌های فرهنگی و نظارتی است که رخ می‌نماید و موجب می‌شود تا یک روز جوانی اینستاباز با گردش در صفحات اینستاگرامی آموزش سرقت ایربگ ۲۰۶ ببیند و روز دیگر نوجوانی با جست‌وجو در میان فیلم‌های آموزشی آپلود شده در آپارات یادبگیرد چگونه می‌تواند شوکر بسازد یا چگونه در آستانه آخرین چهارشنبه سال نارنجک‌های دستی درست کند.

کانون آموزش آسیب‌ها
کانال‌های تلگرامی و صفحات اینستاگرامی به کانونی برای آسیب‌های گوناگون تبدیل شده است. از کازینو‌های آنلاین شبانه‌روزی گرفته تا خرید و فروش انوع و اقسام مشروبات الکلی، موادمخدر و حتی اسلحه در این شبکه‌های اجتماعی، موضوعاتی است که بار‌ها دستمایه گزارش‌های مختلفی در روزنامه «جوان» شده است. حالا آموزش انواع و اقسام روش‌های سرقت را به این فهرست اضافه کنید؛ آموزش‌هایی که این‌بار یکی از پدیده‌های سرقت وسایل اتومبیل که توانسته است ایربگ چندین خودروی ۲۰۶ را ظرف مدت ۱۵ ثانیه بدزدد و وقتی در مقابل خبرنگار تلویزیون قرار می‌گیرد و از او می‌پرسند این روش سرقت را چگونه یاد گرفته‌ای، پاسخ می‌دهد: «از اینستاگرام یاد گرفته‌ام.»

مثل برنامه‌های آشپزی
کلاس‌های آموزشی آنلاین سرقت یا ساخت وسایل محترقه یا ابزاری همچون شوکر که حمل‌و‌نقل و داشتن آن‌ها برای افراد عادی جرم است، اما مختص شبکه‌های مجازی غیرایرانی همچون اینستاگرام و یوتیوب یا تلگرام نیست. این آموزش‌ها به شبکه‌ها و شبکه‌های اجتماعی داخلی هم راه یافته است. این را می‌توانید با یک جست‌وجوی ساده در شبکه مجازی آپارات بررسی کنید.

با جست‌وجوی کلید واژه آموزش ساخت نارنجک دستی چندین ویدیوی آموزشی پیش روی شما قرار می‌گیرد و درست شبیه آموزش‌های آشپزی معمول در برنامه‌های تلویزیونی یا تصویر مربی آموزش ساخت نارنجک از مواد لازم شروع می‌کند و سپس به روش کار خود می‌پردازد و جز به جز کار در مقابل چشم بیننده انجام می‌شود و در نهایت مربی نکات طلایی ساخت یک نارنجک دستی خوب را هم به مخاطبانش ارائه می‌کند تا فوت کوزه‌گری کار را هم پیش خودش نگه ندارد! اینجاست که خانواده‌ها و والدین نه فقط برای حضور فرزندانشان در شبکه‌های مجازی غیر ایرانی باید نگران باشند بلکه با کوچ آسیب‌ها از شبکه‌های خارجی به شبکه‌های داخلی احتمال دارد کودک یا نوجوان شما با هر چیزی در این شبکه‌ها مواجه شود.

پیوستی که پیوست نشده!
پیاده‌نشدن ماده یکم برنامه پنجم توسعه، همچنین بخش‌های مهمی از سیاست‌های کلان و قطعی نظام در برنامه ششم یعنی مسئله پیوست فرهنگی اصلی‌ترین دلیل بروز چنین آسیب‌هایی به شمار می‌رود. ابوذر منتظر القائم، کارشناس فضای مجازی پیش از این در گفت‌وگو با «جوان» درباره کوچ آسیب‌ها از شبکه‌های خارجی به شبکه‌های داخلی هشدار داده بود. به گفته وی، بیش از ۵۰گروه موضوعی محتوای مجرمانه در این شبکه ویدیویی قابل رصد است. نکته قابل تأمل اینکه این شبکه‌ها فقط در موارد محدودی مثل تروریسم و پورنوگرافی محض مسئولیت دارند، هر چند که انگار در این موارد هم مسئولیتی وجود دارد.

آپارات که باید گفت این وبگاه توسط شرکت فناوران ایده پرداز صبا (صباایده) راه‌اندازی شده‌است.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false