آموزش خبرنگاری/ از سبک «هرم وارونه» تا سبک «الماس خبری» - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true

پایگاه خبری جامعه خبر/ سید هادی کسایی زاده (مدرس خبر): سبک هرم وارونه را که یادتان هست؟ هرچند گاهی تنبلی می کنید و با بیل خبر را کف سایت می ریزید تا مخاطب خودم هرم وارونه کند! یادتان رفته که در سبک هرم وارونه چکيده مهم‌ترين بخش خبر در ابتداى خبر و کم‌ ارزش‌ترين مطلب در انتها قرار مى‌گيرد و هر قسمت با توجه به ميزان اهميت آنها از بالا به پائين تنظيم مى‌شود. 

با یک مثال از این مطلب یادآوری عبور می کنم…

این متن ساختگی و برای مثال است:

… صبح روز پنجشنبه سید حسین هاشمی استاندار تهران با حضور بر سر مزار شهدای آتشنشان از رشادتها و جان فشانی های تیم عملیاتی امداد و نجات در حادثه پلاسکو سخن گفت. 

استاندار تهران اظهار کرد: در حادثه پلاسکو تیم های آتش نشان تمام تلاش خود را کردند تا هیچ شهروندی زیر آوار نماند اما متاسفانه گروهی از آتش نشانان شجاع به علت آوار لحظه ای پلاسکو جان خود را از دست دادند و این حادثه تهران را در غم بزرگی فرو برد.

هاشمی با بیان اینکه باید قربانیان این حادثه جزو شهدا محسوب شوند گفت: قوانین موجود در کشور مانع ارائه خدمات در سطح شهدا به خانواده آتش نشانان قربانی حوادث می شود و از مجلس شورای اسلامی می خواهیم در این مورد با دولت همکاری کرده تا شهدای آتش نشان در ردیف شهدا قرارگرفته و همان خدمات خانواده شهید را دریافت کنند. 

*هرم وارونه …

… صبح روز پنجشنبه سید حسین هاشمی استاندار تهران در حاشیه حضور بر سر مزار شهدای آتش نشان گفت: از مجلس شورای اسلامی می خواهیم با دولت همکاری کرده تا خانواده شهدای آتش نشان همانند سایر شهدا از خدمات خانواده شهید بهره مند شوند.

وی افزود: این درخواست برای این است که قوانین موجود در کشور مانع ارائه خدمات در سطح شهدا به خانواده آتش نشانان قربانی حوادث می شود.

استاندار تهران اظهار کرد: در حادثه پلاسکو تیم های آتش نشان تمام تلاش خود را کردند تا هیچ شهروندی زیر آوار نماند اما متاسفانه گروهی از آتش نشانان شجاع به علت آوار لحظه ای پلاسکو جان خود را از دست دادند و این حادثه تهران را در غم بزرگی فرو برد.

 

*سبک الماس خبری

هرچند سبک هرم وارونه سال های سال است در دل خبرنویسی جا خوش کرده اما با حرفه ای شدن خبرنویسی آن لاین سبک الماس خبری (news diamond) وارد میدان رقابت با هرم وارونه شده است.

در سبک الماس خبری سرعت و عمق حرف اول و آخر را می زند. الماس هرچند کوچک اما گران قیمت و با ارزش است پس باید همانند الماس تیز و برنده و با ارزش خبر بزنید.

در سبک الماس خبری به دیدگاه من باید آن را در 6 نسخه تعریف و دنبال کرد.

نسخه اول/ هشدار اولیه: یعنی وقتی رویدادی رخ می دهد خبرنگار به سرعت از طریق پیامک، ایمیل، تلگرام، تلفن همراه یا هر ابزار دیگری خبر را به اتاق خبر رسانه مخابره می کند. رسانه هم بلافاصله خبر اولیه را منتشر می کند. این یعنی مالکیت خبر برای من است.

نسخه دوم/ متن کوتاه خبر: در نسخه دوم خبرنگار جزئیات کوتاهی که با عناصر و ارزش های خبری همراه است خبر اولیه را کامل تر می کند.  در این نسخه و متن نام ها، عکس ها، مکان و جزئیات بیشتر می تواند باشد. و ناگهان خبر کامل تر می شود.

نسخه سوم/ بسته خبری: در نسخه سوم خبرنگار همراه با سرعت عمل نسخه یک و دو عمق رویداد را هم مخابره می کند. حالا اینکه آیا نسخه سوم از اهمیتی برخوردار است یا نه مبهم است اما خبرنگار حرفه ای تمام تلاش خود را برای بسته شدن خبر اولیه به کار می برد.

نسخه چهارم/ بازتاب و تحلیل: حالا خبر با سرعت و دقت منتشر شده و اولین گل را زده اید. وقت آن است که خبر را رها نکنید و خبر همچنان مال خودتان باشد. در نسخه چهارم به سراغ تحلیل ها، بازتاب ها، واکنش های مسئولان، مدیران، چهره ها، فضای مجازی، کاربران، وبلاگ ها و رسانه های اجتماعی می روید.

نسخه پنجم/ ویکی شوید: من همیشه خودم به همکارانم گفته ام که طوری محور رویداد باشید که مرجع شوید. یعنی باید ویکی پدیا رویداد باشید. یادم است در رسیدگی به پرونده فساد 3 هزار میلیاردی چند ماهی پرونده در سکوت خبری فرو رفت. من گزارش نوشتم تحت عنوان «روزشمار بزرگترین پرونده قضایی کشور» و در آن جزئیات را با تاریخ و ساعت یک به یک همانند ویکی پدیا منتشر کردم و همان مرجع تمامی خبرنگاران شد. یا بعنوان مثال در حوادثی مانند پلاسکو یا زلزله و غیره … که بهتر است خبر را رها نکنید و دنبال کنید. 

نسخه ششم/ خصوصی سازی: در این نسخه که معمولا رسانه های ایران با آن غریبه هستند رسانه به مخاطب و کاربران خود نتایج پیگیری ها را مخابره می کند. یعنی گروهی مشترک دارد و ایمیل این مشترکان نتیجه خبر و رویداد به روز می شود. همچنین به مخاطب و مشترکان خود دسترسی به دیتابیس ها را مخابره می کنید.

یک ضرب المثلی در میان روزنامه نگاران و خبرنگاران آن لاین و حرفه ای وجود دارد و آن اینکه … « خبر تا ابد نا تمام است» و باید این را باور کنید.

امیدوارم با زبان خبرنگاری این سبک را کمی شفاف تر توضیح داده باشم …

 

* عکس/ ننه طاهره؛ شیرین ترین گزارش خبری «سید هادی کسایی زاده»    *بخوانید

* ماجرای خبرنگاری که پرونده «پدیده شاندیز» را رسانه ای کرد    *بخوانید

* ماجرای خبرنگاری که پرونده «محمدرضا رحیمی» را رسانه ای کرد   *بخوانید

* آموزش خبرنگاری/ تعریف کامل 4 بلوک خبری   *بخوانید

* ماجرای مصاحبه «خبرنگار واشنگتن پست» با سید هادی کسایی زاده   *بخوانید

*آموزش خبرنگاری/سبک خبرنویسی «وال استریت ژورنال»   *بخوانید

* خبرنگاران ایرانی «پاپاراتزی» نیستند اما …!  *بخوانید

*رزومه/ سید هادی کسایی زاده خبرنگار و روزنامه نگار – تهران  *بخوانید

* آموزش خبرنگاری؛ 10 خبری که خبرنگاران نباید منتشر کنند    *بخوانید

 

اخبار روز را با جامعه خبر بخوانید./

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false