آلودگی صنایع مس سرچسمه 60 هزار گاو و گوسفند را تلف کرد - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
آلودگی صنایع مس سرچسمه 60 هزار گاو و گوسفند را تلف کرد

به گزارش پایگاه خبری جامعه خبر علی اسدی‌کرم در مورد تاثیرات منفی صنایع مس خاتون آباد و مس سرچشمه بر دام و گیاهان گفت: متاسفانه از سال 84 قوانین مربوط به محیط زیست در بسیاری از کارخانه‌ها به درستی اجرا نشد. آلودگی‌های ناشی از صنایع استان کرمان بر روی سطح وسیعی از دشت‌های منطقه که محل زندگی دامداران و چرای دام ها  بود پخش شد و در طول 10 سال بیش از 60 هزار دام در این منطقه را تلف کرد.

نماینده مردم شهربابک در مجلس شورای اسلامی افزود: متاسفانه به دلیل اشتغال بیش از 3 هزار نفر در این صنایع امکان تعطیلی آن وجود نداشت، منتهی با پیگیری‌های انجام شده توسط اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در دوره قبل و این دوره  بخشی از آلایندگی این صنایع برطرف شد.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: آلایندگی ذرات مسی از کارخانه خارج و بر روی مراتع و گیاهان قرار میگیرد، زمانی که دام‌ها از گیاهان موجود استفاده می‌کنند مس وارد بدن  آنها می‌شود و در نتیجه تلف می‌شوند. از طرفی گاز so2 (دی اکسید گوگرد) که از این صنایع خارج می شود، سمی بوده و بسیاری از موجودات زنده آن منطقه را از بین می‌برد. از این رو با پیگیری مجلس شورای اسلامی، دولت تا پایان سال 97 مهلت دارد، آلایندگی‌ها موجود را بر طرف و محیط را پاک سازی کند.

در جلسه اخیر کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با تمامی مسئولان سطح استانی و کشوری که با دام و مراتع و آلایندگی در ارتباط هستند در خصوص کنترل آلودگی‌های صنایع مس کرمان بحث و گفت‌وگو شد و مقرر  صنایع استان از صافی‌ها مختلفی در جهت کنترل آلایندگی ذرات و غبار مس  استفاده کنند. از طرفی کارخانه اسید سرچشمه  که برای رفع آلایندگی so2 است در چند ماه آینده راه اندازی می‌شود. 

دام‌های حاضر در منطقه آلوده تا شعاع 15 کیلومتری برای جلوگیری از تلفات بیشتر جمع آوری شده است. در صورتی که تا 2 سال اینده هیچ دامی در این مناطق نرود، مرتع به شرایط طبیعی خودش بازمی‌گردد. 

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false