آغاز ششمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم| رقابت دیدنی و شنیدنی ۳۳ بانو - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
آغاز ششمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم| رقابت دیدنی و شنیدنی ۳۳ بانو

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری جامعه خبر در نشست خبری با حضور حجت‌الاسلام سیدمصطفی حسینی، رئیس ستاد برگزاری مسابقات، محمدرضا مسیب‌زاده، مسئول برگزاری ششمین دوره مسابقات دانش‌آموزان جهان اسلام و حامده نکوفال، مسئول کمیته بانوان مسابقات، که صبح روز یکشنبه برگزار شد جزئیات کامل مسابقات بین المللی قرآن کریم تشریح شد.

در ابتدا حجت‌الاسلامسیدمصطفی حسینی، رئیس ستاد برگزاری مسابقات، طی سخنانی اظهار کرد: سی و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم امسال به جهت فنی با رویکردی کاملاً متفاوت و جدید در قیاس با سال‌های گذشته برگزار می‌شود. یکی از انتقاداتی که در بعد فنی به مسابقات وارد می‌شد این بود که برخی از متسابقانی که به نمایندگی از کشورهای مختلف در مسابقات شرکت می‌کردند، سطح فنی مطلوب را ندارند که تمهیدات لازم در این زمینه انجام شد و متسابقان پیش از ورود به ایران ارزیابی شدند.

حسینی ادامه داد: کشور در این چهار دهه، پیشرفت بسیار زیادی در حوزه قرآن کریم داشته است. اگر به مسابقاتی که در اوایل دهه ۶۰ برگزار می‌کردیم بنگریم، جمهوری اسلامی ایران حتی در برخی از رشته‌ها نماینده نیز نداشت و متسابقان دیگر کشورها رتبه‌های برتر این رشته‌ها را کسب می‌کردند. امروز مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران توانسته یک موتور محرک برای فعالیت‌های قرآنی جمهوری اسلامی ایران باشد و در هر کدام از رشته‌های مسابقات فقط در بخش مسابقات شهرستانی هزاران نفر با یکدیگر رقابت می‌کنند که این امر در سطح جهان اسلام بی‌سابقه است.

رئیس ستاد برگزاری مسابقات افزود: در هر کدام از پنج بخش مسابقات (دانش‌آموزی، بزرگسالان، طلاب، نابینایان و بانوان) بالغ بر ۴۰۰ مسابقه شهرستانی در طول سال برگزار می‌شود تا نمایندگان برگزیده این بخش‌ها به مراحل استانی، کشوری و سپس، بین‌الملل راه پیدا کنند. این فرایندی که برای شناسایی قهرمانان قرآنی در جمهوری اسلامی ایران در نظر گرفته شده، یک چرخه عظیم از یک رقابت کم‌نظیر قرآنی است و توانسته تا استعدادهای قرآنی را در کشور شناسایی کند. نمایندگان جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی توانسته‌اند تا در قریب به ۱۵ مسابقه بین‌المللی بیشترین رتبه‌های برتر را به خود اختصاص دهند که این امر در میان دیگر کشورهای اسلامی کم‌سابقه است.

فضای مجازی هم وارد مسابقات قرآن کریم شد

حسینی تصریح کرد: امسال مرحله مقدماتی از طریق نرم‌افزارها و فضای مجازی در خارج از کشور برگزار شد، یعنی به جای اینکه چندصد نفر شرکت‌کننده برای ارزیابی اولیه با هزینه بسیار گزاف وارد ایران شوند، مرحله مقدماتی با اخذ ۶۳۷ اثر از ۸۴ کشور براساس زحماتی که نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران متحمل شده بودند، برگزار شد و در بهمن‌ماه داوری این مرحله نیز در بخش‌های مختلف پنجگانه مسابقات انجام شد و پس از ارزیابی‌های انجام شده، تعداد ۱۸۴ شرکت‌کننده به مرحله نیمه‌نهایی مسابقات راه پیدا کردند که از همین امروز نیز ورود ایشان به جمهوری اسلامی ایران آغاز شده است.

در روز ۲۰ فروردین‌ماه نیز مرحله نیمه‌نهایی مسابقات در دو نوبت صبح و بعد از ظهر و نیز نوبت صبح روز ۲۱ فروردین‌ماه در محل هتل همای تهران برگزار خواهد شد تا بتوانیم پس از برگزاری این مرحله، افتتاحیه رسمی مسابقات را در نوبت عصر ۲۱ فروردین‌ماه از ساعت ۱۶ با سخنرانی وزیر ارشاد در محل مصلای امام خمینی(ره) برگزار کنیم.

فینال ۴ روزه برگزار می شود

حسینی گفت: جذاب‌ترین بخش مسابقات بین‌المللی قرآن کریم بخش فینال است که در سال‌های گذشته معمولاً در یک روز برگزار می‌شد که امسال به دلیل اینکه مرحله فینال مسابقات دانش‌آموزان، نابینایان و آقایان به صورت ترکیبی و با هم برگزار می‌شود، چهار روز برگزاری فینال را خواهیم داشت یعنی اتفاقی که در مصلی رخ خواهد داد، صرفاً برگزاری مرحله فینال مسابقات است. همچنین، روز ۲۵ فروردین‌ماه نیز اختتامیه این دوره از مسابقات از ساعت ۱۷ در مصلی برگزار خواهد شد. همچنین، مسابقات طلاب نیز مانند گذشته همراه با دوازدهمین همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی در قم و مسابقات بانوان نیز در محل هتل هما برگزار خواهد شد.

رئیس ستاد برگزاری مسابقات بیان کرد: همچنین، در کنار برگزاری مسابقات نیز نشست‌هایی ویژه مترجمان و خطاطان برگزار می‌شود و نمایشگاهی جانبی نیز همزمان با برگزاری مسابقات برپا خواهد شد. در زمینه اطلاع‌رسانی نیز فعالیت‌های بسیار خوبی چه در زمینه فضای مجازی و چه از لحاظ المان‌های شهری و … انجام شده و در استان‌های هم‌جوار نیز کمپین «بخوان» در حال اجراست. همچنین، بزرگترین اردوی قرآنی دانش‌آموزی نیز با حضور ۱۰ هزار دانش‌آموز از شهرستان‌های مختلف در محل برگزاری مسابقات اجرا خواهد شد.

در ادامه این نشست خبری، محمدرضا مسیب‌زاده، مسئول برگزاری ششمین دوره مسابقات دانش‌آموزان جهان اسلام، نیز طی سخنانی با بیان اینکه مسابقات دانش‌آموزان جهان اسلام طبق مصوبه ستاد عالی هماهنگی مسابقات کشور هر دو سال یکبار برگزار می‌شود، اظهار کرد: پنجمین دوره این مسابقات در سال ۹۵ و با یک وقفه بیست ساله برگزار شد و امسال نیز به توفیق الهی ششمین دوره این مسابقات را برگزار خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه در مرحله مقدماتی این دوره از مسابقات دانش‌آموزان جهان اسلام، داوران به صورت مشترک فعالیت می‌کردند که این امر اتفاق مبارکی است، افزود: امسال با تمهیداتی که در نظر گرفته شد، صرفه‌جویی بسیار خوبی در هزینه‌های برگزاری مسابقات شد که این امر نیز جای تقدیر و تشکر دارد.

مسیب‌زاده ادامه داد: حضور همزمان متسابقان در مسابقات نیز یکی از اتفاقاتی است که در این دوره از مسابقات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران رخ داده است که در عین اینکه استقلال مسابقات در هر بخش حفظ شده، حضور همزمان متسابقان از نقاط قوت برگزاری مسابقات است.

رقابت 38 دانش آموز از 25 کشور جهان

مسئول برگزاری ششمین دوره مسابقات دانش‌آموزان جهان اسلام با بیان اینکه حدود ۳۸ دانش‌آموز از ۲۵ کشور جهان در این دوره از مسابقات دانش‌آموزی جهان اسلام شرکت می‌کنند، گفت: امسال با توجه به اینکه شرایط احراز حد نصاب نمره برای متسابقان در رشته قرائت بانوان در نظر گرفته شد، افراد نتوانستند حد نصاب لازم در این زمینه به دست آورند، علی‌رغم اینکه جمهوری اسلامی ایران نیز نماینده شایسته‌ای در این رشته داشت، تصمیم بر این شد تا مسابقات در این رشته برگزار نشود.

وی با اشاره به اینکه مسابقات قرآن در آموزش و پرورش وسیله مناسبی برای رقابت دانش‌آموزان و ارتقای سطح علمی ایشان است، تصریح کرد: فعالیت‌های مختلفی در ۷۵۰ مرکز دارالقرآن آموزش و پرورش در سراسر کشور انجام می‌شود و آموزش و پرورش با اجرای طرح‌های مختلف قرآنی مانند «نور»، «نورباران» و نیز طرح حفظ جزء ۳۰ قرآن کریم درصدد است تا گامی جهت تحقق منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی در رابطه با تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن بردارد که در این راستا نیز تعداد دو میلیون و چهارصد هزار دانش‌آموز از سراسر کشور در این طرح حضور دارند.

در ادامه، حامده نکوفال، مسئول کمیته بانوان مسابقات بین‌المللی قرآن کریم نیز در سخنانی با بیان اینکه امسال سومین دوره مسابقات بین‌المللی بانوان برگزار می‌شود، گفت: مسابقات امسال به صورت سه مرحله‌ای برگزار می‌شود. مرحله اول مسابقات به صورت غیرحضوری و از طریق فضای مجازی برگزار شد و دو مرحله باقیمانده مسابقات یعنی مراحل نیمه‌نهایی و نهایی آن نیز به صورت حضوری برگزار خواهد شد.

وی در ادامه با بیان اینکه اولین برنامه ما فردا، ۱۹ فروردین‌ماه با جلسه هماهنگی داوران آغاز می‌شود، تصریح کرد: امسال در خدمت ۱۴ نفر از داوران هستیم که در پنج رشته اصلی تجوید، وقف و ابتدا، حسن حفظ و صوت و لحن به داوری خواهند پرداخت. همچنین، در هر رشته نیز یک داور ایرانی به همراه یک داور خارجی به قضاوت بین متسابقان می‌پردازند. داوران خارجی مسابقات نیز از کشورهای عراق، افغانستان، کویت، لبنان و بحرین هستند. یک استاد راهنما، سرپرست هیئت داوران و ناظر داوران نیز در مسابقات حضور دارند تا روند داوری به خوبی انجام شود.

رقابت 33 بانو در مسابقات قرآن کریم

نکوفال اظهار کرد: در بخش بانوان یعنی مجموع بانوان بزرگسال و دانش‌آموزان ابتدا تعداد ۸۹ نفر از ۳۷ کشور جهان ثبت‌نام کردند. در مرحله حضوری نیز تعداد ۲۱ بزرگسال از ۲۱ کشور و نیز ۱۲ دانش‌آموز بانو از ۱۲ کشور در مسابقات حضور خواهند داشت.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه مسابقات بانوان در محل هتل هما در میدان ونک برگزار می‌شود، گفت: همچنین، در کنار برگزاری مسابقات نیز با توجه به اینکه متسابقانی از کشورهای مختلف در جریان مسابقات حضور دارند، برنامه‌های مختلفی مانند برنامه‌های بازدیدی برای ایشان در نظر گرفته‌ایم.

مسئول کمیته بانوان مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با بیان اینکه برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن بانوان در ایران نشان‌دهنده اهتمام جمهوری اسلامی به جایگاه زنان است، افزود: در دوره‌های گذشته برگزاری این مسابقات، شاهد این امر بودیم که بانوان از کشورهای مختلف استقبال فراوانی از برنامه‌های مختلف مسابقات داشتند که اجرای برنامه‌های بازدیدی تأثیر فراوانی در نگاه برخی از ایشان به ایران اسلامی داشت.

نکوفال با اشاره به ویژگی‌های منحصر به فرد مسابقات بین‌المللی بانوان جمهوری اسلامی ایران، بیان کرد: برگزاری مسابقات مطابق با استانداردهای شرعی، داوری کلیه مراحل مسابقات از سوی بانوان، اطلاع‌رسانی ویژه از قوانین مسابقات برای متسابقان از طریق فضای مجازی پیش از ورود به ایران و برگزاری جلسه توجیهی متسابقان پس از ورود به ایران از جمله ویژگی‌های منحصر به فرد مسابقات بانوان جمهوری اسلامی ایران است.

مسئول کمیته بانوان مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در پایان سخنانش تصریح کرد: ایجاد امکان مشاوره برای شرکت‌کنندگان پیش از تلاوت در مسابقات، رفع اشکال متسابقان از سوی استاد راهنما، ارائه کارنامه و ریز نمرات به متسابقان و امکان ارائه تقاضای تجدید نظر برای ایشان نیز از دیگر ویژگی‌های سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن بانوان جمهوری اسلامی ایران است.

یادآور می‌شود سی‌وششمین دوره مسابقات بین‌‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران در پنج بخش دانش‌آموزی، بزرگسالان، طلاب، نابینایان و بانوان از ۲۱ تا ۲۴ فروردین‌ماه در محل مصلای امام خمینی(ره) تهران برگزار می‌شود.

 

 

 

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false