آبرسانی به 1200 روستای سیستان و بلوچستان با تانکر آب! - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
آبرسانی به 1200 روستای سیستان و بلوچستان با تانکر آب!

به گزارش پایگاه خبری جامعه خبر محمد باسط درازهی ‌در مورد وضعیت آبی استان سیستان و بلوچستان گفت: مردم سیستان و بلوچستان این روزها و پس از تحمل ۲ دهه خشکسالی با مشکلات فراوانی روبه رو هستند و با توجه به اینکه عمده فعالیت اقتصادی و معیشتی مردم این استان در طول تاریخ برمبنای فعالیت های کشاورزی و دامداری استوار بوده است از همین رو استمرار خشکسالی سبب شده که وضعیت معیشتی مردم مرزنشین این استان شرقی کشور درحد بحرانی قرار بگیرد.

نماینده مردم سراوان، سیب، سوران، زابلی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استان سیستان و بلوچستان به آبهای آزاد دسترسی دارد اما دولت هیچ اقدامی برای انتقال آب نمی‌کند تصریح کرد: دولت آب‌های مرزی غرب کشور را به خوبی مهار کرده است اما در خصوص مهار آبهای مرزی شرق کشور به ویژه در منطقه بلوچستان که شیب آب به طرف کشور پاکستان بوده هیچ اقدامی انجام نداده است. از سوی دیگر با توجه به اینکه آب مورد نیاز حدود ۵۰ درصد از جمعیت استان سیستان و بلوچستان از طریق رودخانه هیرمند و چاه نیمه ها تامین می‌شود این عدم دریافت حق آبه قطعا موجب بروز مشکلات عدیده ای در آینده می شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بیان داشت: جریان آبی که اخیراً وارد استان سیستان و بلوچستان شده موقتی بوده و هیچ ارتباطی با حقابه ایران از دولت افغانستان ندارد. دولت باید برای پایداری آب این استان اقدامات موثری انجام دهد.

وی با اشاره به صحبت‌های سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور مبنی بر وجود آبهای ژرف زیرزمینی افزود: سراون بهترین و امیدبخش ترین پهنه آبی زیر زمینی را در اختیار دارد و امیدواریم دولت با حفرچاه و تدابیر لازم آب مورد نیاز مردم را تامین کند.

درازهی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 1200 روستا در استان سیستان و بلوچستان با تانکر آبرسانی می‌شوند اظهار کرد: آبرسانی به برخی از روستاها بیش از 15 روز زمان می‌برد،این تاخیر زندگی را در نوارمرزی برای روستاییان سخت و طاقت‌فرسا کرده است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خاطر نشان کرد: امیدواریم دولت به تامین آب پایدار استان سیستان و بلوچستان اهتمام ویژه‌ای داشته باشد زیرا اگر آب نباشد هیچ کاری ممکن و شدنی نیست، به عقیده بنده شفابخش ترین نسخه حل مشکل آب سیستان و بلوچستان انتقال آب از دریای جنوب است. این طرح در بسیاری از کشور‌های حاشیه خلیج فارس انجام شده و نه تنها آب شرب منطقه بلکه آب مورد نیاز برای کشاورزی و صنعت نیز تامین می‌شود.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false