شرط و شروط برای اعدام قاچاقچیان/ دعوا بر سر کیلو و گرم مواد مخدر! - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true

به گزارش پایگاه خبری جامعه خبر، مجلس نهم به جای اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر به فکر حذف اعدام از مجازات افتاد و این طرح به مجلس دهم رسید. اصلاح یا تعدیل مجازات اعدام در جلسات مختلف بین نمایندگان و مسئولان قوه قضائیه و حتی مجمع تشخیص مصلحت نظام و برخی فقها مطرح و بررسی شد، به اعتقاد نمایندگان مجلس شورای اسلامی مجازات اعدام برای خانواده معدومان و جامعه نه تنها بازدارنده نبوده بلکه آسیب‌های مخربی به جا گذاشته است بنابراین تصمیم به اصلاح این بخش از قانون گرفته شد.

گفت‌وگوها و ایراد نظرات موافقان و مخالفان در مجلس نهم به سرانجام نرسید لذا نمایندگان در مجلس دهم این موضوع را دنبال کردند، به همین جهت طرح الحاق یک ماده به قانون مبارزه با مواد مخدر با هدف کاهش مجازات اعدام تهیه و تعیین تکلیف شد، یک فوریت این طرح در صحن علنی مجلس به تصویب رسید و سرانجام ماده واحده آن هم در کمیسیون قضایی و حقوقی تصویب شد.

سخنگوی کمیسیون قضایی وحقوقی مجلس شورای اسلامی می‌گوید که ماده واحده طرح مذکور تحت عنوان ماده 46 به قانون مبارزه با مواد مخدر اضافه خواهد شد و بر این مبنا مرتکبین جرایم موضوع این قانون که برای آنان مجازات اعدام یا حبس تعیین شده در صورت احراز یکی از شرایط مطرح در بند این ماده واحده مفسد فی‌الارض محسوب و به مجازات اعدام و مصادره اموال ناشی از قاچاق مواد مخدر محکوم می‌شوند. در حقیقت شرایط مجازات اعدام تقلیل یافته است.

رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس هم می گوید: بعد از تصویب نهایی در صحن علنی تنها چهار دسته از مجرمان موادمخدر اعدام شوند:

*افرادی که قاچاق مسلحانه موادمخدر می‌کنند.

*مجرمانی که به شکل باندی اقدام به قاچاق مواد مخدر می‌کنند

* افرادی که سابقه محکومیت داشته و مشمول عفو قرار گرفتند اگر مجددا اقدام به قاچاق مواد مخدر کنند

* افرادی که در سطح وسیع اقدام به قاچاق موادمخدر کنند

24 بهمن ماده واحده این طرح مورد نظر موافق اعضای کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس قرار گرفت زیرا تمامی اعضا یک صدا موافق تعدیل مجازات هستند اما بندهای ماده واحده قرار است در جلسات روزهای آتی کمیسیون موردارزیابی قرار گیرد، یکی از مهم‌ترین بندهای این ماده واحده مبنی بر میزان موادمخدر حمل شده است که محل اختلاف نمایندگان و کارشناسان و مسئولان قوه قضاییه است هرچند قوه قضائیه پیشنهاد داده میزان مواد مخدر مشمول اعدام از ۳۰ گرم به یک کیلوگرم افزایش یابد اما پیشنهاداتی هم درمورد میزان 100 کیلو برای مواد مخدری همچون تریاک مطرح شده است.

 

حالا موافقان و مخالفان این طرح هر کدام اظهار نظرهایی دارند که بیشتر رسانه طلب است تا علمی و تخصصی و بویی از کارشناسی ندارد. در این خصوص باید ستاد مبارزه با مواد مخدر هم در بازی باشد اما به دلیل کمرنگ بودن نقش این ستاد کرسی کارشناسی کمتری به او اختصاص داده شده و باید منتظر ماند تا نتیجه نهایی با رای مجلس اعلام شود.

اخبار روز را با ما دنبال کنید./

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false