ناطق نوری مدعی نیست می تواند جای هاشمی باشد! - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true

پایگاه خبری جامعه خبر/ فاطمه باقری/  آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را می‌توان فردی تعیین کننده در عرصه سیاست کشور دانست، شخصیتی سیاسی که در تمامی انتخابات جمهوری اسلامی حضور داشت و می‌توانست با موضع‌گیری‌های خود بر نتیجه انتخابات تاثیرگذار باشد که از آخرین تاثیرگذاری آیت‌الله هاشمی، می‌توان پیروزی روحانی در انتخابات 92 دانست.

حال با فوت ایشان، اصلاح‌طلبان و روحانی قرار است انتخاباتی بدون پشتوانه را در اردیبهشت 96 تجربه کنند. برای بررسی تاثیرات فقدان آیت‌الله هاشمی در جریان اصلاحات و دولت در انتخابات پیش رو، سراغ کارشناسان و تحلیلگران سیاسی رفتیم.

 یونسی: کسی نمی‌تواند نقش بی‌بدیل هاشمی را ایفا کند

همچنین، حسن یونسی، عضو حزب ندای ایرانیان درباره تاثیرات فقدان آیت‌الله هاشمی گفت: هر دولت یا جریان سیاسی و با فقدان پشتوانه‌های مهم و جدی خود، مشکلات زیادی را پیش روی خود می‌بینند؛ در فضای سیاسی ایران اما نقش افراد پررنگ و مؤثر است و فقدان آیت‌الله هاشمی بر جریان‌های اعتدال‌گرای کشور تاثیرگذار است چراکه نقش سیاسی پررنگ و مهمی را ایفا می‌کرد.

وی ادامه داد: به نظر نمی‌رسد کسی بتواند نقش آیت‌الله هاشمی را ایفا کرده یا جایگاه ایشان را پر کند؛ آیت‌الله هاشمی اعتبار و نفوذی بالا در تمامی جریان‌های سیاسی کشور داشت، از احزاب اصلاح‌طلب و دولت روحانی بگیر تا در جامعه روحانیت مبارز و جبهه اصولگرایی، به‌گونه‌ای که حتی مخالفان ایشان به خاطر سبقه سیاسی‌اش برای او احترام قائل بودند.

عضو حزب ندای ایرانیان تاکید کرد: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نقش میانداری در میان جریانات سیاسی داشت و به حل و فصل مشکلات میان جریان‌های مختلف سیاسی کمک می‌کرد، به‌دلیل نقش بی بدیل ایشان گمان نمی‌کنم کسی بتواند جایگزین آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بشود.

یونسی تصریح کرد: اشخاصی مانند روحانی یا ناطق میان جریان‌های مختلف سیاسی تا حدودی اعتبار دارند اما نمی‌توانند نقشی مانند آیت‌الله هاشمی را ایفا کنند لذا کسی نمی‌تواند به راحتی و به زودی چنین جایگاه قدرتمندی چون آیت‌الله هاشمی را به‌دست آورد، اما در میان شخصیت‌های سیاسی آقای ناطق به علت سبقه سیاسی و اعتدالی که دارد تا حدی می‌تواند خلأهای نبود آیت‌الله هاشمی را پر کند و نقشی مؤثر بر حل و فصل مسائل سیاسی داشته باشد که متاسفانه خودش از این موضوع استقبال نمی‌کند.

طاهرنژاد: کسی را نمی‌شناسم که بتواند جای آیت‌الله هاشمی را پر کند

یدالله طاهرنژاد، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران می گوید: فقدان آیت‌الله هاشمی را ضایعه‌ای اسفبار خواند و اظهار داشت: فقدان آیت‌الله هاشمی، برای کل کشور ضایعه اسفبار است و به تبع آن، شرایط برای دولت یازدهم هم دشوارتر شده و مشکلات دولت را سخت‌تر می‌کند.

وی ادامه داد: فقدان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی سبب می‌شود تا دولت یازدهم در انجام وظایف خود با مشکلات و چالش‌های بیشتری روبه‌رو شود چراکه در زمان حیات ایشان در مناسبات و دیدارهای مختلف از عملکرد روحانی دفاع می‌کرد و این دفاع تیغ منتقدان را کند می‌کند اما هم‌اکنون در نبود آیت‌الله هاشمی، منتقدان فرصت‌های بیشتری می‌یابند و دولت باید با شفافیت بیشتر و اطلاع‌رسانی خود را تجهیز کند. عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران همچنین تاکید کرد: من کسی را نمی‌شناسم که بتواند جای آیت‌الله هاشمی را پر کند و پیش‌بینی نمی‌کنم در آینده‌ای دور هم شخصیتی مانند ایشان در سپهر سیاسی و تاریخ جمهوری اسلامی ایران پدید آید.

طاهرنژاد در پایان خاطرنشان کرد: آقای ناطق شخصیتی محترم با ابعاد فکری و سیاسی وسیعی است که کوله‌باری از تجربه را به همراه دارد اما حتی او هم مدعی نیست که می‌تواند جایگزین آیت‌الله هاشمی باشد اما شاید بتواند با ایجاد تعادل در جامعه سیاسی کشور، تاثیرات فقدان آیت‌الله هاشمی را کاهش دهد.

 فراهانی: جایگزینی برای آقای هاشمی وجود ندارد

مجید فراهانی، دبیر کل حزب ایرانیان درباره فقدان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اظهار داشت: آیت‌الله هاشمی شناسنامه انقلاب بود، جمهوری اسلامی با نام وی گره خورده است و نمی‌توان تأثیر ایشان را بر تحولات قبل و بعد از انقلاب اسلامی انکار کرد لذا فقدان وی به جامعه اصلاح‌طلب و حتی کشور هم لطمه می‌زند.

وی ادامه داد: مشی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی همواره مبتنی بر منافع مردم، حرکت رو به جلوی جامعه، نگاه توسعه گرا و منافع کشور بوده است که چنین دیدگاه گسترده‌ای را در میان جریان‌های سیاسی کمتر می‌بینیم. توسعه پایدار در جامعه، یکی از پارادایم‌های اندیشه آیت‌الله هاشمی بوده است و رفتارهای ایشان مبتنی بر تعامل، مدارا و حرکت در چارچوب ظرفیت‌های جامعه بوده و همواره در کنار مردم بود.

دبیر کل حزب ایرانیان تاکید کرد: تاثیرگذاری وی در انتخابات ریاست جمهوری 92 و پیروزی روحانی بر کسی پوشیده نیست چراکه آیت‌الله هاشمی بعد از رد صلاحیت به‌خاطر عشق به مردم و کشور کنار مردم ایستاد و نتیجه انتخابات را رقم زد.  فراهانی ادامه داد: جایگزینی برای آقای هاشمی وجود ندارد، لذا فردی که پارادایم‌های آیت‌الله را می‌شناسد و ادامه‌دهنده راه و مکتب هاشمی است، می‌تواند تا حدودی جایگزین او باشد و باید میانه‌روی، اعتدال، تاکید بر منافع مردم و توسعه کشور را مدنظر قرار دهد که از دیدگاه‌های آیت‌الله هاشمی بود.

وی تاکید کرد: جایگزین هاشمی باید چتری باشد که بتواند همه دیدگاه‌های موجود در جامعه را بپوشاند و تمامی دیدگاه‌های مختلف را نمایندگی کند و نگاهی فراجناحی داشته باشد لذا شاهد بروز و ظهور شخصیتی مانند آقای هاشمی نخواهیم بود، آقای هاشمی یک راه و اندیشه است.

صبح نو

اخبار روز را با ما دنبال کنید./

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false