روحانی: از مخالفان و رقبایم کمک می خواهم/ دولت جوان تر می شود - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true

به گزارش پایگاه خبری جامعه خبر، حجت الاسلام حسن روحانی در نخستین نشست خبری پس از موفقیت در انتخابات ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران به پرسش خبرنگاران پاسخ داد.

سخنان رئیس جمهور قبل از پرسش خبرنگاران:

* مردم به پول نه گفتند و اعلام کردند که می فهمیم آب شور اتش را کم نمی کند.

*مردم به درآمد 2.5 برابری تخیلی نه گفتند. نه مردم به فریبکاران مهمترین بخش آن بود.

*تلاش کردند به مردم بگویند دین مردم در خطر است و سند 2030 علیه دین مردم است سندی که هیچ کشوری امضا نکرده است.

*مردم گفتند ما احترام نهادهای خودمان را حفظ خواهیم کرد و نهاد ملی به فروملی تبدیل شود. ولایت فقیه و رهبری متعلق به همه مردم است. مردم پایین آوردن مقام رهبری و سپاه و بسیج را نه گفتند.

*مردم ما به برنامه رای دادند. سرمایه گذاری در سایه آزادی و تعامل با جهان امکان پذیر است.

* هیچ کس حق ندارد انقلاب را در خیمه خود بکشاند.

*مردم گفتند ای همه مسئولین مردم را باور کنید. مردم قدرت ملی هستند. مردم یعنی انقلاب اسلامی، یعنی دموکراسی.

پاسخ رئیس جمهور به پرسش خبرنگاران:

*خبرگزاری ایسنا: منظور شما از وکیل ملت هستید یعنی چی؟

– پاسخ خاصی به این پرسش داده نشد سوال در سطح پایین بود و روحانی کلی گویی کرد.

*المنار لبنان: در دیداراخیر ترامپ و کشورهای عربی ایران دوباره کشور تروریست معرفی شد و میخواهد ایران از حزب الله دست بردارند. آیا ممکن است این ها برای منطقه بحران ساز شود؟

-روحانی: اجتماع در عربستان نمایشی بود و ارزش سیاسی ندارد. برای مبارزه با تروریست با جلسه و پول ملتی را به ابرقدرتی دادن حل نمی شود. کسی که در منطقه توانسته در برابر تروریست بایستد عراق و سوریه و لبنان بوده و ایران هم از طریق دیپلمات ها مستشارانش کمک کرده و خواهد کرد.

*خبرگزاری تسنیم: وعده های زیادی در انتخابات دادید. گفتید طرح کارورزی در 100 روز اول اجرا شود. وعده دادید وام مسکن را به 200 میلیون افزایش می دهید. وعده دادید سالی 200 هزار مسکن روستایی ایجاد خواهید کرد. مسکن اجتماعی می سازید و تورم را کاهش داده و با ریشه فساد مبارزه می کنید و قاچاق را حذف خواهید کرد. و سالیانه 95 هزار شغل ایجاد می کنید. کی وعده ها را اجرا می کنید؟

-روحانی: وعده هایی دادم. همه تلاش من این است به وعده ها عمل کنم. دولت یازدهم با کاهش قیمت نفت مواجه شدیم و مشکلاتی داشتیم. اما در این دولت مثلا در صادرات غیر نفتی قطعا تلاش می کنیم و سالانه 25 درصد بتوانیم یعنی در 4 سال بشود 100 درصد صادرات غیر نفتی داشته باشیم. ما سالانه 950 هزار شغل ایجاد کنیم در برنامه آمده که شروط مشخص کرده است. در برنامه آمده که 770 هزار میلیارد تومان باید سرمایه گذاری شود. تلاش می کنیم مستمری مددجویان را 3 برابر هم بالاتر ببریم. هدف ما این است فقر مطلق را در سال 1400 از بین ببریم. حرف های ما بر اساس کارشناسی و کتاب برنامه ریزی است. من متعد به برنامه اجرا شده هستم. از همه کمک می خواهم. از همه رقبا هم کمک می خواهم.

*خبرگزاری آستوشیتدپرس: کابینه ترامپ در مورد نقش ایران در سوریه و یمن گفته شده واکنش شما چیست و در دور دوم ریاست جمهوری شما امکان گفتگو وجود دارد؟

– ایران و آمریکا در 40 سال گذشته مسیر پر پیچ و خمی را طی کردند. امریکایی ها از انواع شیوه ها علیه ایران استفاده کردند و همواره شکست خوردند. از طبس تا جنگ هشت ساله و فقط در مذاکرات هسته ای بود که با احترام با ایران سخن گفتند. این توافقات به نفع همه بود و اگر آمریکا راه دیگری برود شکست می خورد. منتظریم دولت آمریکا استقراری پیدا کند تا بتوانیم دقیق تر در مورد گروه واشنگتن قضاوت بهتری داشته باشیم. یک مورد را شما بگوئید کجا آمریکا درست عمل کرده است و آنهایی که به آمریکایی ها مشورت می دهند دنبال انحراف هستند.

*خبرگزاری آریا: برای خروج از رکود چه برنامه های جدی و اورژانسی دارید و کابینه تغییر می کند یا نه؟

– واژه رکود دقیق نیست. همه بخش ها غیر از مسکن از رکود خارج شده است. در کتاب برنامه دولت دوازدهم نوشتم که برای توسعه و حمایت برنامه داریم. اقتصاد کشور باید بزرگتر شود. اضافه درآمدهای برجام را در بخش حمایتی و توسعه هزینه می کنیم. صندوق توسعه و بانک های ما و سرمایه خارجی باید نار هم قرار بگیرد.

*خبرگزاری برنا: چه برنامه ای برای احیای سازمان ملی جوانان و رفع مشکل جوانان دارید؟

– در این انتخابات شور انتخابات را جوانان آفریدند و عموم مردم. اشتغال جوانان از مسائل مهم است و در 100 روز اول در زمینه کارورزی حتما اقدام می کنیم.

* شبکه الان امارات: اخیرا در عربستان ایران را مرکز و هسته تروریست معرفی کردند. شما همیشه تاکید بر روابط خوب با کشورها دارید. مکانیسم شما برای چهره ای که برای ایران ایجاد کردند چیست؟

– از ابتدای دولت یازدهم کار را شروع کردیم به دنیا گفتیم جهانی عاری از خشونت می خواهیم. جهان به این نتیجه رسیده که جایی جز اعتدال وجود ندارد. پول دادن به گروه های تروریستی دورانش تمام شده است. ایران سردمدار مبارزه با تروریزم بوده است. سالها گفتن ایران دروغ گوست و بعدا فهمیدند دنبال سلاح کشتار جمعی نیستیم.

*سی بی اس شبکه آمریکا: با توجه به اینکه رئیس جمهور آمریکا گفتندفروش چند ده میلیاردی سلاح به عربستان خواهند داشت برنامه شما برای دفاع کشور چیست؟

-روحانی: عربستان هم قبلا هم 100 میلیاردی برای خرید سلاح داده بود. تجربه زیاد دارد و نتیجه را هم دید. الان هم اشکالی ندارد 100 میلیارد پول مردم عربستان را در جیب آمریکا می ریزد. ما سلاح نمی خریم بلکه می سازیم. از این سلاح ها نمی تواند استفاده کند و باز باید مستشار آمریکایی بگیرد. مردم عربستان دوست و همسایه ما هستند و امیدواریم دولت عربستان هم راه صحیح را انتخاب کند. راه قدرت سلاح نیست. حتی راه قدرت درست کردن سلاح هم نیست. اساس قدرت ملی است و با انتخابات درست می شود. اقای ترامپ زمانی به منطقه آمدند که حضور 45 میلیونی ایران را دیدند و کشوری رفتند که صندوق آرا را ندیدند. امیدوارم روزی عربستان این راه را انتخاب کند.

* خبرگزاری صدا و سیما: وزیر خارجه آمریکا گفته بود انتظار می رود در دوره جدید شما برنامه موشکی ایران جمع شود؟ جمع می شود؟

– قرار ما این نیست آنها دنبال رویاهای خود باشند. مردم ایران برای دفاع خودشان نه از کسی اجازه می گیرند و نه می پرسند. موشک و سلاح ما برای صلح است. اگر ایران سلاح نداشته باشد عده ای دچار اشتباه محاسبات می شوند. ما هر وقت دلمان بخواهد تست موشک می کنیم.

*روزنامه هفت صبح: گفتید تحریم ها را برطرف می کنیم و عمل کردید و حالا گفتیت تحرم های غیر هسته ای را رفع می کنم چه می کنید؟

– نسبت به بقیه تحریم ها باید بگویم که اگر به اجماع ملی برسیم و رهبری هدایت را برعهده بگیرد پشت سر ایشان این کار را انجام می دهیم. سخت است اما شدنی است.

*خبرگزاری افه اسپانیا: شما در دوره اول گفتید خیلی ها اجازه ندادند شما به همه وعده هاتون عمل کنید و حالا قول دادید مردم بیشتر آزاد باشند و مخالفان شما کارشکنی می کنند؟

-روحانی: در جامعه ما افکار واحد نیست. مخلفان هم لازم هستند. بحث ما 24 میلیونی که به من رای دادند و 4 میلیونی که در صف ماندند رای ندادند نیست اما اجرا باید بر مبنای رای اکثریت جامعه اداره شود. اما اداره کشور بر مبنای اکثریت است.

* شبکه خبر: گفتید دولت دوازدهم کارآمد تر از قبل است چه تغییری در کابینه دوازدهم دارید؟

-روحانی: نیاز به نیروی جوانتری داریم. انبار و خزانه خالی بود و نیاز بود از همه تجربه کشور استفاده کنیم. برخی وزرا را خواهش کردم چون گفتند سن ما بالا رفته است. الان شرایط طوری است که باید سن مدیریت باید کاهش یابد. دستور دادم سازمان اداری و استخدامی سن مدیریت را 5 سال کاهش دهد. استخدام جوانان نخبه در سطح مشاورین وزرا را اجرایی کردیم. همچنین به کار گرفتن بانوان هم دستور دادم.

* ایرنا: برخی می خواهد وعده های کاندیداهای دیگر در دولت دوازدهم اجرایی شود؟

-روحانی: اولویت وعده های خودم است. اما باید همه نظرات را مرور کنیم. همه کمک کنید و فرد را بعنوان منتخب ملت ایران در نظر بگیرید. خواهش می کنم از همه احزاب ولله و بالله نشاط با دولت و دین مخالف نیست. بگذارید مردم با نشاط باشند. همانطور که در این هفته آخر با مردم رفتار کردید همانطور رفتار کنید.

*خبرنگار ان تی ان 24 کلمبیا: دولت شما بر خلاف دولت احمدی نژاد در زمینه تجاری و اقتصادی با آمریکای لاتین بیشتر شد و برنامه شما چیست. مواضع شما برای بحران سیاسی ونزوئلا چیست؟

-ما می خواهیم با همه کشورها براساس منافع مختلف کار کنیم. سفرهایی هم وزای ایران به آمریکای لاتین داشتند. در همه کشورها هم نقدهایی هست و تصمیم گیر مردم هستند. حرف ما هم این است بگذارید ملت ها خودشان برای خودشان تصمیم بگیرند. هر چه خواست مردم باشد اساس مردمسالاری است.

*روزنامه سیاست روز: چرا یک طور شفاف در مورد حصر صحبت نمی کنید؟

-کشور دارای مقررات و چارچوب است و باید در پی اجرای آن باشیم. قوه قضائیه و مجریه مسئولیت هایی دارند. من نسبت به حقوق همه شهروندان مسئول هستم حتی ایرانیان خارج کشور و هر جا ببینم حق ایرانی مورد تعرض قرارگرفته در حد توانم کار می کنم. یکی از اهدافمان اجرای منشور حقوق شهروندی است.

*خبرگزاری پانا: بعد از ذوق زدگی خود گفت: هجمه های زیادی به آموزش و پرورش شد چه برنامه ای برای این وزارتخانه دارید؟

– روحانی: وزرای ما نامه ای به رهبری نوشتند و مفصل مساله 2030 را توضیح دادند که ایران گفته چیزی خلاف فرهنگ ملی ما باشد اجرایی نمی شود. به ملت ایران اطمینان می دهم که هرچه مقررات بین المللی است باید در چارچوب قوانین ایران باشد. متاسف هستم از آنهایی که در انتخابات س استفاده کردند. تهمت به من را می گذرم اما نسبت به 2030 من نمی گذرم چون به معلمان ما توهین کردند. رفتند روستاها و حاشیه ها در خانه ها اعلامیه انداختند. عده ای رفتند طلبه های جوان را تحریک کردند و بلندگو دادند به این دولت رای ندید. کار زشتی کردند. خدا از گناهشان بگذرد. من نمی گذرم.

*روزنامه جهان صنعت: برخی مدیران دولت از سایه سنگین نهادهای فراقانونی اعتراض دارند. این یک آسیب است چه مشکلی است نمی توانید برخورد کنید؟

-روحانی:  ما دو کار اساسی باید انجام دهیم که راه ما کامل نبوده است. اقتصاد را باید به مردم بدهیم. مردم همه جا بهتر از دولت و بخش های خصولتی عمل می کنند. دوم شفافیت است یعنی همه چی باید شفاف باشد و باید بگوئیم کی مالیات می دهد و کی نمی دهد. در دنیا نداریم شرکت خصولتی مثلا شرکت عمومی غیر دولتی … بابا رها کنید. شفاف شود و گزارش دهند. بگویند چقدرحقوق می گیرند. همه پول حقوق ها 23 میلیارد تومان بود برگشت به خزانه اما باید می گفتیم این نهادهای عمومی غیر دولتی چقدر حقوق گرفتند. من خیلی حرف ها نزدم. به خاطر آرامش جامعه اما خواهش می کنیم برای دین و کشورمان همه چیز را شفاف بگوئیم.

* خبرگزاری خبر آن لاین: چگونه ثبات را در منطقه می خواهید اجرا کنید؟

– روحانی: تروریزم معضل بزرگی است. اولین ملتی که در منطقه خودمان گرفتار تروریست ها شد ما بودیم که 17 هزار نفر شهید دادیم. ما هم قربانی شدیم و هم تجربه زیادی داریم.

*شبکه فوتیکس چین: آقای چان توجه نمی کند و نمی خواهد دوست باشد. انتقاداتی به ورود کالاهای چینی ها بود؟

-روحانی:  سیاست ما تعامل با جهان است. راهی برای صلح جز تعامل نداریم. مشکل هم آمریکایی ها شروع کردند. روابط خوبی با چین داریم. مردم ما با چین و کالای چینی مخالف نیستند. اما کالاهای کم کیفیت مردم را آزار می دهد. با توامند شدن تولید ملی نجات پیدا می کنیم.

* روزنامه خراسان: منتقدان شما گفتند وعده شما برای افزایش حقوق یارانه 10 میلیون ایرانی انتخاباتی است؟

-روحانی: سال قبل شروع کردیم تا دریافتی دهک های پایین وضع بهتری داشته باشند. الان دریافتی 10 میلیون دهک پایین 3 برابر شده است. قول می دهیم در پایان دولت 5 برابر شود.

* خبرگزاری آذربایجان: شما اهمیت زیادی برای روابط ایران و آذربایجان قائل بودید در  سال بعدی چه برنامه هایی دارید؟

-روحانی: اذربایجان همسایه خوب ما است و روابط خوبی از ابتدا داشتیم. در این دولت همفکری خوبی با امام علی اف شد. کار را از دو جانبه به سه جانبه بردیم و با رئیس جمهور روسیه و آذربایجان جلساتی داشتیم و اجلاس بعدی در تهران خواهد بود. در زمینه حمل و نقل راه اهن آستارا – گرجستان و روسیه خواهد بود. یعنی بندرعباس به مسکو و دریای سیاه وصل می شود.

*روزنامه آرمان: برخی بداخلاقی از سوی کاندیداها رخ داد که قابل پیگرد است؟ چه می کنید؟

-در مناظرات حرفه هایی مطرح می شود که تهمت بود. قضاوت به مردم واگذار شد. دو جا شکایت رفته که یکی خداست که یکی وجدان عمومی است. فعلا قصد شکایت ندارم.

* خبرگزاری صبا: با توجه به حمایت جانانه هنرمندان از شما وزیر هنری انتخاب کنید؟

– روحانی: یکی از آثار انتخابات این بود که همه با موسیقی صلح کردند. ما موسیقی های سطح پایین را نمی پسندیم. حمایت خوبی در دولت جدید از فرهنگ خواهد شد.

*خبرگزاری موج: در دولت دوزادهم وضعیت زنان چگونه خواهد بود؟

– در دولت قبل خانم ها 860 هزار شغل را ازدست دادند و در دولت یازدهم 750 هزار شغل به دست آوردند. چرا خانم تحصیلکرده حرفه ای باید محروم باشد و حقوق کمتر بگیرد. حتی بخشدارها و فرماندارها و سفیر زن داشتیم. این راه را ادامه می هیم. این تفکر که مرد بالاتر از زن است در برخی مشاغل بله اما مساوی هستند.حبس زن در خانه نه با منطق اجتماعی و قانون سازگار نیست.

*خبرگزاری سوریه: حضرتعالی رویکرد شما برای مساله سوریه و مبارزه با تروریست چیست؟

– سوریه از ابتدای دولت یازدهم اعلام کردیم راه حل نظامی نیست. امروز ایران و روسیه و ترکیه دارند کار می کنند تا بتوانیم با ادامه آتش بس در سوریه و مبارزه با کروهک های ترویستی و داعش راه را باز کنیم.

*روزنامه جمهوری اسلامی: احتمال رفع تحرم های فراهسته ای عنوان شد اما هنوز تحریم های بانکی هنوز باقی است. آمریکا هم دلیل است برنامه شما چیست؟

– اگر طرف مقابل نقض کند و تخلف کند ما پاسخ خواهیم داد. امریکایی ها در روزهای اخیر موقتا تحریم را لغو کردند. چون نمی کردند نقض بود.

روزنامه الوفاق: در پاسخ به پیام کشورها به شما روابط شما با کشورهای منطقه و خلیج فارس چیست؟

– ما به دنبال روابط هستیم. رفتار امروز عمان و کویت موضع گیری بهتری است و بقیه هم باید همین راه را انتخاب کنند.

اخبار روز را با جامعه خبر بخوانید …

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false