گنبد خواری در تهران| باز هم اوقاف دسته گل به آب داد - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
گنبد خواری در تهران| باز هم اوقاف دسته گل به آب داد

به گزارش پایگاه خبری جامعه خبر بر پایه اسناد تاریخی، سید فتح الله از عارفان قرن هفتم هجری، مدرس طلاب و روحانیان بوده که همواره محل رجوع مردم آن زمان بوده است. بنای سید فتح الله را مربوط به دوره ایلخانی می‌دانند که از گنبدی دو پوش و کتیبه‌ای نقش برجسته با رنگ اُخرایی که یادگاری از ایلخانان در ورامین به شمار می رود برخوردار است.

در سال های گذشته و در کنار این بقعه و گلزار شهدا، دو شبستان نیز ساخته شده که محل برگزاری بسیاری از مناسبت ها، آیین های مذهبی و ترحیم اموات بوده است؛ شبستان هایی که گذر زمان، از میزان مقاومت آن کاست و ابتدای امسال، اداره اوقاف و امور خیریه ورامین تصمیم گرفت پس از تخریب آن را بازسازی کند.

با تخریب این دو شبستان، گنبد قدیمی بقعه سید فتح الله نمایان شد و این جا بود که میراث فرهنگی برای جلوگیری از آسیب وارد شدن به این بنای تاریخی و ثبت ملی از ادامه کار جلوگیری کرد.
حال پس از ماه ها که بازسازی محوطه این بقعه تعطیل شده بود، عملیات احداث این دو شبستان با صدور مجوز از سوی شهرداری و تأیید نقشه از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران آغاز شد ولی با اجرای عملیات، گنبد قدیمی و زیبای این بقعه از پشت دیواری از بتون مخفی و این امر با اعتراض دوستداران آثار تاریخی مواجه شد.

سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ورامین گفت: عملیات احداث شبستان تکیه سیدفتح الله بر اساس نقشه تأیید شده از سوی میراث فرهنگی و پس از اخذ مجوز از سوی شهرداری انجام شده است.
رشید اسدپور افزود: در طرح اولیه اوقاف، ارتفاع سقف ۱۰ متر در نظر گرفته شده بود که اگر این طرح اجرا می شد، گنبد در داخل شبستان حفظ می‌شد ولی بر اساس نقشه جدید، هم اکنون سقف ایوان مقابل گنبد، به چهارونیم متر کاهش یافته که این امر باعث شده تا این گنبد به خوبی نمایان نباشد.

رئیس دفتر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ورامین نیز در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: میراث فرهنگی ورامین بر اساس وظیفه ذاتی خود در حفاظت از آثار تاریخی، یک بار از اجرای عملیات ساخت وساز تکیه سیدفتح الله جلوگیری کرد تا نقشه این سازه، به تصویب میراث استان تهران رسد.
ژیلا خدادادی افزود: با اصلاحات صورت گرفته در ارتفاع شبستان، نقشه تهیه شده از سوی اوقاف و امور خیریه به تصویب میراث فرهنگی استان تهران رسید و هم اکنون عملیات اجرایی بر اساس این نقشه انجام می‌شود.

وی با تأیید این که اجرای این عملیات باعث محو شدن سازه گنبد از منظر عمومی شده گفت: تشخیص تخلف در ساخت و ساز این بقعه بر عهده کارشناسان میراث استان تهران است و قطعا اگر ارتفاع بیشتر از میزان تعییه شده در نقشه باشد، با آن برخورد قانونی می‌شود.

بقعه تاریخی سیدفتح الله ورامین در تاریخ یازدهم شهریور سال ۸۲ به شماره ۹۸۹۳ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.۷۸ اثر تاریخی شهرستان ورامین در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false