گزارش بانک مرکزی از تحولات معاملات بازار مسکن در سال ۹۹ - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
گزارش بانک مرکزی از تحولات معاملات بازار مسکن در سال ۹۹

به گزارش پایگاه خبری جامعه خبری، اگرچه منبع گزارش های منتشر شده در خصوص بازار مسکن، بانک مرکزی می باشد اما اتحادیه مشاوران املاک، وزارت صمت و اتاق اصناف ایران نیز در گزارش های منتشر شده، نظارت دارند. هرچند گاهی دیده شده است که در گزارش های تحلیلی ساختمان راه و شهرسازی، معاونت مسکن و بانک مرکزی تناقض و تفاوت هایی وجود دارد.

مرکز آمار ایران نیز با استفاده از سامانه املاک و مستغلات کشور اقدام به انتشار گزارش های بازار مسکن می کند اما این گزارش ها به صورت فصلی منتشر می شود.

ملک هفت، در این مقاله به تحلیل و بررسی تعداد معاملات مسکن و میزان متوسط قیمت یک متر مربع واحد مسکونی، از شروع سال ۱۳۹۹ تا کنون می پردازد. برای بررسی معاملات مسکن و متوسط قیمت یک متر مربع واحد مسکونی در فروردین ماه ۹۹ نیاز است که به گزارش اسفند ماه ۱۳۹۸ مراجعه کنیم.

تحولات معاملات مسکن در فروردین ۱۳۹۹ نسبت به ماه قبل

میزان معاملات مسکن در فروردین ۹۹ در مقایسه با ماه قبل ۸/۸۷ درصد کاهش داشته است. در این زمان تعداد معاملات مسکن در شهر تهران ۱۲۴۳ واحد مسکونی بود که این مقدار در ماه گذشته یعنی اسفند ماه سال ۱۳۹۸، ۱۰۲۱۴ فقره واحد مسکونی بود.

در فروردین ماه سال جاری متوسط قیمت یک متر مربع واحد مسکونی ۳۰۰/۱۵ میلیون تومان بود درحالی که این قیمت در ماه قبل مبلغ ۶۳/۱۵ میلیون تومان گزارش شده بود. با این تفاسیر متوسط قیمت یک متر مربع واحد مسکونی در فروردین ماه ۲٫۱ درصد نسبت به ماه قبل کاهش داشته است.

باتوجه به کاهش متوسط قیمت مسکن در تهران، در فروردین ۹۹، تعداد معاملات مسکن کاهش چشمگیری داشته است، به نظر می رسد با شیوع ویروس کرونا و آغاز قرنطینه خانگی در فروردین‌ماه ۱۳۹۹، میزان توجه مردم به بازار مسکن و خرید و فروش واحدهای مسکونی کمتر شد.

تحولات معاملات مسکن در اردیبهشت ۱۳۹۹

در اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ متوسط قیمت یک متر مربع واحد مسکونی در تهران ۹۸۰/۱۶ میلیون تومان به ثبت رسید که تعداد معاملات انجام شده با این میانگین قیمت، ۱۱۳۱۰ فقره واحد مسکونی بود.

در آمار های منتشر شده از سوی بانک مرکزی، متوسط قیمت مسکن و تعداد معاملات واحدهای مسکونی در اردیبهشت ۹۹ نسبت به ماه قبل سال جاری به ترتیب ۰/۱۱ و ۹/۸۰۹ درصد افزایش را نشان می دهد.

تحولات معاملات مسکن در خرداد ۱۳۹۹

در ماه خرداد با افزایش ۶/۱۱ درصدی متوسط قیمت یک متر مربع زیر بنای مسکونی، تعداد معاملات مسکن نسبت به ماه قبل ۷/۴ درصد کاهش یافت.

متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی در اردیبهشت ماه سال جاری ۹۸۰/۱۶ میلیون تومان بود که با رشد ناگهانی به ۹۵۰/۱۸ میلیون تومان رسید.

در پی افزایش ناگهانی متوسط قیمت مسکن در هر متر مربع، تعداد معاملات انجام شده، از ۱۱۳۱۰ فقره در اردیبهشت ماه، به ۱۰۷۷۸ واحد مسکونی در خرداد ماه نزول یافت.

تحولات معاملات مسکن در تیر ۱۳۹۹

با افزایش ناگهانی متوسط قیمت مسکن در خرداد ماه و کاهش معاملات در این ماه، انتظار می رفت که تا حدودی از قیمت مسکن در ماه تیر کاسته شود اما با انتشار گزارش تیر ماه می بینیم که این افزایش قیمت، روند صعودی خود را طی کرده است.

متوسط قیمت مسکن در تیر ماه سال ۱۳۹۹، به ۹۰۰/۲۰ میلیون تومان افزایش یافت. این رقم نسبت به ماه گذشته ۴/۱۰ درصد صعود داشته است.

با افزایش متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی در تیر ماه، احتمال میرفت که تعداد معاملات مسکن کاهش یابد اما با افزایش۳/۳۰ درصدی معاملات مسکن نسبت به ماه گذشته، تعداد معاملات به ۱۴۰۴۷ واحد مسکونی رسید.

تحولات معاملات مسکن در مرداد ۱۳۹۹

روند صعودی متوسط قیمت مسکن همچنان پابرجا بوده و در مرداد ماه نیز با رشد ۵/۱۰ درصدی نسبت به ماه قبل روبرو بوده است.

متوسط قیمت یک مترمربع زیر بنای مسکونی در مرداد ماه به ۱۰۰/۲۳ میلیون تومان رسید. به دنبال افزایش متوسط قیمت مسکن در مرداد ماه، تعداد معاملات واحدهای مسکونی کاهش چشمگیر ۴/۳۵ درصدی نسبت به ماه گذشته داشت. معاملات مسکن از ۱۴۰۴۷ عدد واحد مسکونی در تیرماه به ۹۰۸۰ فقره کاهش یافت.

تحولات معاملات مسکن در شهریور ۱۳۹۹

در شهریور ماه نیز متوسط قیمت یک متر زیربنای مسکونی ۱/۵ درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافت و به ۲۸۸/۲۴ میلیون تومان رسید. تعداد معاملات مسکن همچنان روند کاهشی داشته و از ۹۰۸۰ فقره در ماه قبل به ۸۴۶۳ واحد مسکونی در شهریور ماه رسید.

درصد تغییر تعداد معاملات مسکن در شهریور ماه ۱۳۹۹ نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال گذشته به ترتیب ۸/۶ درصد کاهش و ۷/۲۰۳ درصد افزایش داشته است.

بر اساس آخرین گزارش منتشر شده از سوی بانک مرکزی، متوسط قیمت یک متر مربع زیر بنای مسکونی در مهر ماه ۱۳۹۹، به ۷۲۰/۲۶ میلیون تومان رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۰/۱۰ و ۰/۱۱۰ درصد افزایش داشته است.

بررسی تعداد واحدهای معامله شده در مهر ماه ۱۳۹۹ نشان می دهد که روند کاهشی تعداد معاملات مسکن متوقف شده و با اختصاص ۸۶۵۶ عدد واحد مسکونی معامله شده در مهرماه تعداد معاملات مسکن ۳/۲ درصد در مقایسه با ماه قبل افزایش داشته است.

تحولات معاملات مسکن در آبان ۱۳۹۹

مطابق با خبر تحلیلی منتشر شده در پایگاه خبری ملک ۷، در آبان ماه سال جاری تعداد معاملات مسکن به ۴۴۶۶ واحد مسکونی رسید که این عدد نسبت به ماه گذشته ۴۸٫۴ درصد کاهش داشته است.

به عبارت دیگر تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در آبان ماه سال جاری نسبت به ماه گذشته تقریبا نصف شد.

همچنین متوسط قیمت یک متر زیربنای مسکونی در تهران به ۲۷میلیون و ۱۹۳هزار تومان رسید که نسبت به ماه گذشته ۱٫۸ درصد و نسبت به سال گذشته ماه مشابه ۱۱۸٫۲ درصد افزایش داشته است.

جمع بندی

به گزارش پایگاه خبری ملک هفت، با بررسی متوسط قیمت مسکن از فروردین ماه سال ۱۳۹۹ تاکنون می بینیم که متوسط قیمت مسکن در فروردین ماه حدود ۰/۲ درصد نسبت به ماه قبل کاهش داشت که این کاهش امیدواری مردم را نسبت به کاهش قیمت مسکن افزایش داد.

اما این امیدواری پایدار نماند و در اردیبهشت ماه متوسط قیمت مسکن به یکباره ۰/۱۱ درصد افزایش یافت و این روند تا کنون ادامه پیدا کرده است.

به طور کلی تعداد معاملات مسکن از ابتدای سال تا کنون به حدود ۶۸۰۴  هزار واحد مسکونی رسید که در مقایسه با هشت ماهه نخست سال ۱۳۹۸، ۷۰٫۷ درصد افزایش داشته است.

متوسط قیمت یک متر زیربنای مسکونی در تهران، در هشت ماهه نخست سال، حدود ۲۱ میلیون و۶۸۰ هزار تومان گزارش شده است که نسبت به هشت ماهه نخست سال ۱۳۹۸، ۷۰٫۹ درصد افزایش را نشان می دهد.

تحولات بازار مسکن در هشت ماه نخست سال - پایگاه خبری ملک هفت

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false