هفت سوال از قوه قضائیه در مورد پرونده «طبری»| آیا «رئیسی» و «اژه ای» و «زاکانی» مطلع بودند؟ - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
هفت سوال از قوه قضائیه در مورد پرونده «طبری»| آیا «رئیسی» و «اژه ای» و «زاکانی» مطلع بودند؟

پایگاه خبری جامعه خبر| سید هادی کسایی زاده: گاهی در سفرهای استانی که با آیت الله آملی لاریجانی داشتیم او را می دیدم. در برنامه هایی هم که در خود حوزه ریاست قوه قضائیه بود چند باری با اکبر طبری برخورد داشتم اما وضعیت امنیتی و حفاظتی دوره ریاست آیت الله آملی لاریجانی به نحوی بود که بعنوان خبرنگار فقط با چند کارمند روابط عمومی باید ارتباط برقرار می کردیم. حتی مدیرکل روابط عمومی قوه قضائیه آنقدر جایگاه پایینی داشت که یک کارمند حراست رئیس قوه حرفش را نمی خواند. مدیرکل روابط عمومی می گفت خبرنگاران با گوشی وارد مراسم شوند اما آنها اهمیتی نمی دادند. حالا خودتان تا ته فضای حاکم را حدس بزنید. اگر خبرنگاری به رئیس قوه قضائیه نزدیک می شد اگر گزافه نگفته باشم باید منتظر کتک یا بازداشت می شد چون من 6 سال با آنها سفر رفتم.

در مورد آقای طبری باید بگویم که فردخاموشی بود و به قول مهران مدیری در سریال هیولا چراغ خاموش کارش را انجام می داد. شاید آیت الله رئیسی به غیر از آقای طبری تیم بازرسی به بنیاد تعاون زندانیان یا مرکز رسانه قوه قضائیه و برخی نهادهای زیر مجموعه اعزام کند به تخلفاتی بر بخورد شاید هم به آنها نشان لیاقت بدهد چون تمامی قوه قضائیه نیاز به تغییر ساختار و بررسی دارد. درهرحال طبری در دوره ریاست مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی مدیرکل امور مالی قوه قضائیه بود و وقتی آیت الله آملی لاریجانی منصوب شد نامش را در لیست تغییرات ساختار نیروی انسانی قوه قضائیه شنیدم اما به نحوی جابجا نشد بلکه پست جدید گرفت و مدیرکل اجرایی حوزه ریاست آملی لاریجانی شد.

به اعتقاد من قطعا فردی مثل آیت الله رئیسی که آن زمان معاون اول قوه قضائیه بود آنقدر باهوش بوده که تخلفات طبری را پی برده باشد.  اتهامات آقای طبری ارتباطات ناصواب و خلاف موازین قضایی با برخی از اصحاب پرونده و همچنین توصیه و اعمال نفوذ در برخی پرونده های قضایی عنوان شد که اگر ساده بخواهیم بگوئیم رانت خواری و کارچاق کنی تعبیر می شود جرمی که آیت الله صادق آملی لارجانی پرچمدار مبارزه با آن بود که در 10 عملکرد شاخص او در دوران ریاستش که از سوی قوه قضائیه به رسانه ها ارسال شد یکی از شاخص ها مبارزه با کارچاق کن ها عنوان شده است.

برگردیم به سوال اول و اینکه آیا رئیسی هم باخبر بود؟ پاسخ برای خبرنگار روشن است اما برای گروه دیگر نه … بعنوان خبرنگار باید بگویم که معاون اول قوه قضائیه قطعا باید از این ماجرا به هر نحوی مطلع می بود و اینکه آیا رئیسی حق دخالت یا دسترسی به اطلاعات داشت را نمی دانم. با این حال اینکه آقای رئیسی پس از 8 روز از انتصابش این آقای طبری را برکنار می کند یعنی اینکه شناخت خوبی در مورد اقداماتش داشته و یکی از برنامه هایش پس از شنیدن این انتصاب از سوی دفتر رهبری همین برکناری بوده است. شاید دلایل دلخوری رئیسی و گوشه گیری او در دوران معاون اولی آملی لاریجانی همین بوده که باید خودش در این مورد توضیح دهد.

سوال دوم.. آیا محسنی اژه ای معاون اول قوه قضائیه هم باخبر بوده است؟ وقتی تقریبا سکان تمام امور دستگاه قضا در سالهای آخر ریاست آملی لاریجانی عملا در دست معاون اول بوده است؟ هر وقت او را دیدم این پرسش را مطرح می کنم شاید یا او بی خبر بوده و یا این فرد مثل ماهی لیز می خورده و سندی برجا نمی گذاشته است.

اما چه کسی نام طبری را بیان کرد و چرا؟ علیرضا زاکانی فعال اصولگرا در مناظره با سیدمصطفی تاجزاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب ناگزیر نام این شخص را افشا کرد. تاجزاده خطاب به زاکانی می‌گوید «آنقدر فساد افزایش پیدا کرده که آقای زاکانی هم می‌ترسد اسم فاسد را بیاورد و فقط می‌گوید یک نفر هست دو رئیس قوه قضائیه از دستش عاجز شده‌اند و عزل او کافی نیست و باید محاکمه شود.» در واکنش به این سخنان، زاکانی نام این فرد را «اکبر طبری» اعلام می‌کند.

علیرضا زاکانی که مدعی مبارزه با مفاسد است گفته بود: رئیسی برخی افراد که در قوه قضائیه دچار فساد بودند را برکنار کرد. معتقدم این برکناری کفایت نمی‌کند و اگر کسی در دوره مسئولیت دچار فساد شده، باید محاکمه‌اش کنند و اتفاقاً محاکمه کردن فردی که فساد آشکاری دارد و توسط آقای رئیسی کنار گذاشته شده، کمک می‌کند که جهت آینده در قوه قضائیه تثبیت شود. البته همه کسانی که کنار گذاشته شده‌اند مقصودم نیست، بلکه فرد یا عنصر خاصی است که کنار گذاشته شده است. زاکانی گفته است: کسی که دو رئیس قوه را بیچاره کرده و دچار مشکل بوده و مایه بدنامی قوه قضائیه و زد و بند شده را باید کنار گذاشت. این اقدام مناسب است ولی اینکه رها کنند و محاکمه نکنند، خیلی غلط است و محاکمه چنین عنصری که همه از او و اشکالاتش اطلاع دارند، برای سلامت قوه قضائیه بسیار مفید و حیاتی است.

سوال من از آقای زاکانی این است که پس شما هم می دانستید این فرد فاسد است و کارچاق کنی می کند اما سکوت کردید و وقتی دستگیر شد رابین هود شدید. آیا جرات سخن گفتن نداشتید یا شما هم به نحوی درگیر ماجرا بودید؟ شاید بگوئید که این قضاوت درستی نیست اما متن و فیلم یک مناظره حرف دیگری می زند.

سوال سوم از آیت الله صادق آملی لاریجانی سکاندار دستگاه قضا وقت است. آقای آملی لاریجانی شما مدعی شدید که آقای طبری رئیس دفتر شما نبوده بلکه معاون ایشان بوده پس شما بی اطلاع بودید. عزیز بزرگوار من بعنوان خبرنگار به دلیل انتقاد از خبرگزاری میزان و فعالیت رسانه ای در حوزه قضائیه از سوی نیروهای حفاضت اطلاعات قوه قضائیه دستگیر و در سلول انفرادی اوین با بدترین وضع بازجویی شدم آن وقت یک فردی آنقدر نزدیک در دفتر شما این همه تخلف کرده و حفاظت اطلاعات قوه قضائیه بی خبر بوده است؟ مگر می شود؟ یک جوان اهل شهرری با یک سایت خبری کوچک که اصلا دیده نمی شود و یک کانال تلگرامی کوچکتر وقتی هدف دستگاه قضا می شود تا تخلفی رخ ندهد پس این حفاظت اطلاعات بسیار قوی و قدرتمند است و اینکه بیان کنید بی اطلاع بودید در مغز و فکر و ذهن من نمی نشیند.

و اما پرونده آقای طبری که فعلا در رسانه ها با حدس و گمان و شایعات پیش می رود چون سخنگوی جدید قوه قضائیه معمولا شفاف به سوالات پاسخ نمی دهد و سوال خبرنگار عقیم می ماند و باز هم متاسفانه جضور خبرنگاران در جلسه سخنگوی قوه قضائیه گزینشی و انتخابی است و هر خبرنگار و رسانه ای حق حضور ندارد.

سوال من از سخنگوی قوه قضائیه این است:

1- تمامی اتهامات آقای اکبر طبری را بگوئید؟

2- در این پرونده چند نفر دیگر بازداشت شده یا بعنوان مطلع فراخوانده شدند؟

3-چند نفر از این افراد از مقامات و مدیران فعلی دستگاه قضایی هستند؟

4- شما بعنوان رئیس سازمان زندانها و رئیس دادگستری وقت استان تهران مورد خاصی از این فرد ندید که گزارش کنید؟

5- آیا آقای خلفی رئیس حوزه ریاست رئیس سابق دستگاه قضا هم احضار شدند؟

6-بررسی پرونده در مرحله بازپرسی که به پایان می رسد؟

7- الان وضعیت قرار یا بازداشت او چگونه است؟

بعنوان یک روزنامه نگار و کارشناس رسانه می گویم که قوه قضائیه اگر در مورد این پرونده شفاف و درست عمل نکند موجب تخریب بیشتر دستگاه قضا در مبارزه با فساد درون سازمانی می شود. قطعا فضای مجازی و رسانه ها هوشیارتر و حرفه ای تر از مرکز رسانه و روابط عمومی قوه قضائیه هستند که ای کاش افراد حرفه ای سکان را به دست می گرفتند تا خدمات ارزشمندی که دستگاه قضا به مردم ارائه می کند را بهتر رسانه ای می کردند.

true
true
true
true
  1. alaatv.com

    مطلب بسیار خوبی بود.ممنون

  2. آشنا

    خود آقای خبرنگار هادی کسایی هم اون همه در کنار اینا بودن چرا افشا نکردن!

  3. حسین

    به گفته نماینده دادستان آقای قهرمانی سال نود بازرسی از رشوه ۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان آقای طبری خبر داشت و در آن زمان رشوه در این سطح و کمیت حتما اقتضا می کرد رئیس بازرسی آیت الله لاریجانی یا رئیس قوه را مطلع می کرد و عقل هم حکم می کند مطلع کرده است. به نظر می رسید دوران مذکور دوران بگم بگم احمدی نژاد بود و رئیس قوه در صدد لاپوشانی مسائل داخلی بود و از قضا دولت روحانی که آمد لاریجانی ها بسیار مسرور شدند و رئیس مجلس اولین نفری بود که به دیدار حسن روحانی رفت چون میدانست از امثال طبری ها در دولت روحانی هم بسیارند و کار مملکت از آنجا خراب شد که دولت دارای پیشینه معلوم با قوه قضائیه معیوب جور شدند. ۹۲ سالی بود که تفاهمنامه نانوشته دولت و قوه قضاییه سر سرکوب شایسته ها، راستگو ها، جهاد، صداقت و شفافیت امضا شد و چه روز های نامبارکي از ۹۲ برای ایران عزیز رقم خورد

  4. یک قاضی

    اما سوال اساسی تر که از دید همگان مغفول مانده است اینکه : چرا حفاظت اطلاعات قوه قضائیه سکوت کرده بود؟ چون می دانید تخلفات طبری به وسیله سازمان بازرسی تا حدودی کشف شده بود نه حفاظت ! و این کار از وظایف حفاظت بوده است.لذا آیت الله ریسی در اولین اقدام ریس حفاظت اطلاعات یعنی آقای خطیب را عوض کرد!

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false