مونسان بر صندلی وزارتخانه تکیه می زند - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
مونسان بر صندلی وزارتخانه تکیه می زند

به‌گزارش پایگاه خبری جامعه خبر، علی‌اصغر مونسان سرپرست وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، امروز ۱۲ شهریور ۹۸، در صحن علنی مجلس درباره رای اعتماد نمایندگان مجلس به او که اکنون در حال برگزاری است از اینکه نمایندگان مجلس تلاش کردند تا سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه تبدیل شود تشکر کرد و گفت: امکان تحقق اهداف در قالب سازمان میراث فرهنگی نبود.

صحبت های او درحالی است که مونسان پیش از این مخالف تبدیل این سازمان به وزارتخانه بود.

با این وجود مونسان در ابتدای سخنان خود درباره شرکت های خدمات دهنده، شرکت های فعال در زمینه الکترونیک و… صحبت کرد. پس از آن به سراغ آمارهای جهانی در حوزه گردشگری رفت و بیان کرد: در سال ۱۹۵۰ میلادی بیش از ۲۵ میلیون گردشگر در سطح بین الملل سفر کرده اند. در صد سال آینده پیش بینی می شود که این آمار به ۴.۷ میلیارد گردشگر برسد. هواپیماهای بدون سرنشین، ماشین های متفکر برای سفرهای فضایی طراحی شده اند و یک شرکت برای سفر مردم به مریخ برنامه ریزی کرده است. اینها نشان می دهد تنها کسب و کار فیزیکی که در آینده رشد می کند، گردشگری است.

مونسان تصریح کرد: امروز صحبت از وزارتخانه ای است که ابعاد اقتصادی را در کنار ابعاد فرهنگی و اجتماعی دارد. در بعد فرهنگی و اجتماعی، حفاظت از مرمت بناهای تاریخی، میراث ناملموس و انتقال آن به آینده از وظایف این وزارتخانه است. توسعه و حفاظت از صنایع دستی و احیای هنرهای در حال زوال به عنوان میراث ناملموس، معرفی ایران از طریق گردشگران ورودی و نشان دادن چهره واقعی ایران به دنیا از جمله اقداماتی است که باید انجام شود. شاید صددرصد گردشگران خارجی که به ایران می آیند سفیران ایران خواهند شد. ایجاد فضای امیدبخش از طریق گردشگری حلال و در چارچوب اهداف نظام، توزیع عادلانه ثروت از طریق این صنعت انجام می شود.

وزیر پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی افزود: ما در بخش گردشگری به ازای هر ۵۰ میلیون تومان سرمایه یک شغل ایجاد کرده ایم، این در حالی است که در صنعت این میزان بین ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان باشد، بنابراین نشان می دهد صنعت گردشگری می تواند با اندک سرمایه گذاری مشکلات را حل کند.

وی تصریح کرد: در عید نوروز با حرکت گردشگران تمام شئون اقتصادی به حرکت درمی آیند.

مونسان بیان کرد: در این جلسه به تفاوت نرخ ارز و رشد گردشگر اشاره شد. نمی گوییم که تفاوت نرخ ارز تأثیر نداشته، ولی دلیل عمده هم نبوده است، چون اکنون پکیج های سفر به ایران در خارج از کشور به صورت دلاری فروخته می شود. قبلاً این پکیج ها ۱۲۰۰ دلار بود الان هم به همان اندازه است.

وی گفت: کاهش پروازهای مستقیم را داشته ایم، همچنین تنش های منطقه ای روی گردشگری اثر می گذارد. تلاطم ارزی گردشگران را سرگردان می کند. با وجود این مشکلات، لغو روادید با کشورهای هدف و تمرکز بر کشورهای منطقه ای را داشتیم و این اتفاقات اثرات مضر تحریم ها را کاهش داد.

وزیر پیشنهادی وزارت گردشگری اظهارداشت: آمار گردشگران عمانی امسال به ۸۰ هزار نفر می رسد. بسیاری از آنها گردشگران درمانی را تشکیل می دهند. هدف گذاری ما برای جذب یک میلیون گردشگر چینی در مرحله اول و در مرحله بعد جذب دو میلیون گردشگر چینی به ایران است.

مونسان افزود: ۲۰۰ هزار میلیارد تومان سهم سرمایه گذاری در گردشگری است که ساخت ۴۰۵ هتل در نظر داریم. ۱۵۰ هتل آن ۴ تا ۵ ستاره هستند. تلاش می شود تا پایان سال ۶۰ تا ۷۰ درصد آنها به نتیجه برسند. بیش از ۴۵۰۰ موافقت اصولی صادر شده است. در این جلسه گفته شد آمارهای متفاوتی از موافقت های اصولی داده می شود. فردا اگر از من بپرسید این آمار با امروز متفاوت خواهد بود، چون ما در حال صدور این موافقت ها هستیم.

وی تصریح کرد: ۱.۸ میلیارد دلار تصویب سرمایه گذاری خارجی ثبت شده است. مجموع فعالیت های انجام شده ما موجب ایجاد ۳۰۰ هزار شغل شده است. بوم گردی در دو سال گذشته علاوه بر تأمین زیرساخت های طبیعت گردی موجب جلوگیری از مهاجرت روستائیان نیز شده است.

مونسان بیان کرد: اجرای طرح تجاری سازی را از انتهای سال ۹۶ در دستور کار داریم. تلاش شده روی فروش و مارکتینگ و برندسازی و نیاز بازار کار شود که رشد زیادی در فروش صنایع دستی ایجاد کرد.

وزیر پیشنهادی وزارت گردشگری گفت: ۴ هزار پروژه مرمتی در دو سال گذشته انجام شده است. کل پولی که سال گذشته دریافت کردیم ۱۵۰ میلیارد تومان بود پس نمی شد کار زیادی انجام شود. ما اگر کاری انجام دادیم با مشارکت مردم بوده است. توانستیم بناهای تاریخی زیر سطح یک را مرمت کنیم تا به فضای کسب و کار تبدیل شوند.

وی افزود: ثبت ۵ اثر جهانی با رویکرد زنجیره ای در فهرست میراث یونسکو به ثبت رسید. ما سالی یک سهمیه برای ثبت جهانی داریم که با حرکت نوآورانه از این سهمیه به صورت زنجیره ای استفاده کردیم. ارتقای رتبه ایران از ۱۱ به ۹ با همین ثبت ها انجام شد. واگذاری حق بهره برداری از ۶۹ بنای تاریخی به بخش غیردولتی، تقویت دیپلماسی فرهنگی از جمله اقدامات ما بوده است. همچنین از سال گذشته نمایشگاه های مشترکی را نیز با کشورهای خارجی برگزار کرده ایم.

مونسان تصریح کرد: در نوروز ۹۷ با موزه لوور نمایشگاهی را برگزار کردیم که بیشترین آمار بازدید را به خود اختصاص داد. بالاترین آمار بازدید از موزه ملی ایران ۲۴۰۰ نفر بوده که با این نمایشگاه به ۱۲ هزار نفر رسید. در هلند نیز نمایشگاه آثار تاریخی ایران را برگزار کردیم که ۱۵۷ هزار بازدیدکننده داشت. اکنون این نمایشگاه در کشور اسپانیا برپاست. البته کشورهای خارجی هم در ایران نمایشگاه هایی از آثار تاریخی خود را برگزار می کنند که نشان از اعتماد و امنیت در ایران است.

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز سه‌شنبه مجلس، پس از بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی و گردشگری با ۱۶۳ رای موافق، ۸۷ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۵۵ نماینده حاضر صلاحیت علی اصغر مونسان را برای وزارت میراث فرهنگی و گردشگری تایید کردند.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false