اشخاص و سازمان ها می توانند از 20:30 و هر رسانه ای شکایت کنند - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
اشخاص و سازمان ها می توانند از 20:30 و هر رسانه ای شکایت کنند

سید هادی کسایی زاده روزنامه نگار و مدرس خبر در مورد انتشار و پخش اخبار در رسانه ملی به ویژه بخش خبری 20:30 و برخی از رسانه ها که سندیت نداشته و نشر اکاذیب محسوب می شود گفت: ماده ۱۸ قانون جرایم رایانه‌ای می گوید: هر کس به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به وسیله سامانه رایانه‌ای یا مخابراتی اکاذیبی را منتشر کند یا در دسترس دیگران قرار دهد یا با همان مقاصد اعمالی را بر خلاف حقیقت، رأسا یا به عنوان نقل قول، به شخص حقیقی یا حقوقی به طور صریح یا تلویحی نسبت دهد، اعم از اینکه از طریق یادشده به نحوی از انحا ضرر مادی یا معنوی به دیگری وارد شود یا نشود، افزون بر اعاده حیثیت (در صورت امکان)، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا ۴۰ میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

وی افزود: بعنوان مثال در بخش خبری 20:30 خبرهایی را پخش کرده و بعد بر روی آن مهر تکذیب می زنند و می خواهند بگویند ما رفتیم پیگیری کردیم و دیدیم این خبر کذب بوده در حالی که اصلا بخش های خبری رسانه ملی کار تولید محتوای حرفه ای ندارند و همین تکذیبیه ها را هم از فضای مجازی و رسانه ها سرقت ادبی خبری می کنند که این برای خودش بحث مفصلی دارد. اما در کل این اقدام رسانه ملی و برخی از رسانه ها همان نشر اکاذیب محسوب می شود چون رسانه به هیچ عنوان حق ندارد خبر غیرحق، بدون منبع موثق و غیرسالم را منتشر کند.

کسایی زاده گفت: در پرونده های قضایی که علیه اخبار و گزارش هایی که نوشتم بیش از 100 بار در دادگاه ها حضور داشتم و قضات به هیچ عنوان نمی پذیرند که خبرنگار و رسانه می تواند هر خبری را منتشر کند یا می تواند خبری نشر و سپس تکذیب کند.

وی افزود: وقتی رسانه ملی در بخش خبری 20:30 می گوید: خودکشی قاتل آتنا اصلانی تکذیب شد … قطعا قاتل آتنا می تواند طبق قانون از این رسانه شکایت کند چون خبر کذب خودکشی اش از سوی این رسانه فراگیر ترویج و توزیع شده است. یا هر خبری که 20:30 و هر رسانه دیگر به اسم تکذیب بیان کرده تشویش اذهان عمومی است و آبرو و حیثیت فرد یا گروه و نهادی را زیر سوال می برد. اما چون اشخاص به قانون کم اطلاع هستند نمی دانند می توانند شکایت کنند.

کسایی زاده اظهار کرد: روز شنبه به دلیل شکایت عالی ترین مقام دولت در دادگاه ویژه روحانیت حضور داشتم که یکی از اتهامات همین تشویش اذهان عمومی بود که این روزها مد شده است. وقتی به قاضی گفتم خب 20:30 که از سوی نهادهای امنیتی مدیریت و هدایت می شود و بخش های دیگر خبری هم مثل ریگ این خبرها را عنوان و تکذیب می کنند گفت: آنها مجرم هستند و اگر شاکی داشته باشند قطها رسیدگی می شود.

 

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false