آغاز بررسی و رفع آلودگی نوری در تهران - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
آغاز بررسی و رفع آلودگی نوری در تهران

به گزارش پایگاه خبری جامعه خبر امروزه آلودگی نوری به عنوان یکی از مهمترین معضلات محیط زیستی و خطری بزرگ برای بشریت در سطح جهانی مطرح است. آلودگی نوری، برآیند و نتیجه ناخواسته حاصل از نورپردازی های خارجی نظیر تابش نور به آسمان، زیاده روی در نورپردازی و پراکنش تشعشعات گوناگون است.

مطالعات صورت گرفته در این زمینه نشان می دهد که قرارگیری در معرض نورهای مصنوعی آن هم پس از تاریکی هوا، کاملا غیر طبیعی بوده و ممکن است برای سلامت مضر باشد. در حقیقت آلودگی نوری از سه جنبه اثر بر سلامت روانی شهروندان، اثر بر محیط زیست از جمله گونه های جانوری و گیاهی و صرفه جویی در مصرف انرژی مورد توجه جهانیان است.

بر این اساس اولین نشست کمیته فنی آلودگی نوری توسط اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار با حضور نمایندگانی از اداره امور مناطق و سازمان زیباسازی شهرداری تهران و شرکت نورگستر برگزار شد.

صدرالدین علی پور مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با تاکید بر اینکه نور و روشنایی علاوه بر اینکه یک بحث حرفه ای و پیچیده است، گفت: نور تنها پدیده ای است که اثر مستقیم بر رشد و نمو جانداران دارد که باید استفاده از آن با در نظر گرفتن محاسبات دقیق و استانداردهای لازم در این زمینه صورت گیرد.

وی افزود: در این زمینه یک سازمان مشخصی باید متولی نظارت، بازرسی و کنترل روشنایی و نورپردازی شهر باشد به صورتیکه ضمن حفظ روشنایی و امنیت شبانه، آسیبی به جانداران و گیاهان و در نهایت محیط زیست وارد نشود. به طور مثال تابلوهای تبلیغاتی با صفحه نمایش LED در سطح شهر درخشندگی زیادی دارند که این امر علاوه بر بحث زیبایی شناختی و اثر بر سلامت روانی افراد، آثار منفی فراوانی بر محیط زیست دارد.

مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار گفت: توسعه صنعتی یک کشور و افزایش جمعیت ارتباط مستقیمی با میزان آلودگی نوری دارد که این امر باید در طرح جامع مدیریت شهری به صورت جدی مدنظر قرار گیرد.از آنجایی که نور در القای حس امنیت نقش اساسی دارد، کنترل و نظارت بر روی آلودگی نوری باید به صورتی باشد که حداکثر میزان نور برای حفظ حداقل امنیت در شهر مورد استفاده قرار گیرد که نیازمند یک مطالعه میدانی جامع و تدوین استانداردهای لازم است.

علی پور بیان کرد: نورپردازی صحیح نه تنها بر قابلیت تشخیص بهتر تاثیرگذار است، بلکه در عین حال از نظر اقتصادی نیز به صرفه تر است، میزان جرم را کمتر می کند، زیبایی های شهری را بیشتر نشان می دهد و مهم تر از همه در حفظ سلامت نیز نقش مهمی دارد.

آلودگی نوری با به کارگیری تجهیزات مناسب، استفاده از نورهای ملایم در شب که تاثیر بسزایی حتی در عملکرد صحیح رانندگان دارد، استفاده از تایمر، حسگر و فتوسل (بالاخص در سامانه روشنایی منازل و آپارتمان ها) و همچنین استفاده از قاب‌های مناسب که از انتشار نور به سمت آسمان جلوگیری کنند قابل کاهش و کنترل است.

در این نشست مقرر شد تا در شهر تهران یک محور به صورت پایلوت مشخص، با استانداردهای بین المللی مقایسه، مشکلات و معضلات شناسایی و راهکارهای لازم ارائه شود تا نتیجه اقدامات و مطالعات صورت گرفته قابل مشاهده برای شهروندان باشد.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false