روایت خونین ترین عملیات دفاع مقدس/ 5 هزار توپ و تانک آتش ریختند - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true

پایگاه خبری جامعه خبر/ سید هادی کسایی زاده/ عملیات کربلای 5‌ که یکی از بزرگترین عملیات‌های رزمندگان در طول جنگ تحمیلی محسوب می شود در تاریخ 19 دی‌‌ماه سال 1365 با رمز یازهرا(ع) در منطقه‌ شلمچه‌ و شرق بصره‌ آغاز شد.

سردار قاسم سلیمانی در مورد این عملیات می گوید: ارزشمندترین منطقه موجود شلمچه بود که دشمن در آن مستحکم‌ترین مواضع و موانع را داشت، به طوری که عبور از آن‌ها غیرممکن بود برای همین تنها انجام یک عملیات نمی‌توانست موثر باشد و به علاوه عملیات باید با پیروزی توام باشد.

5 خط دفاعی دشمن در کربلای 5

این نکته هم باید گفت که دشمن با توجه به اهمیت منطقه، زمین شرق بصره را مسلح به انواع موانع و استحکامات کرده بود و با رها کردن آب در منطقه، انجام هرگونه عملیاتی را غیر ممکن ساخته و فضای امنی را برای خود به وجود آورده بود.

اولین خط دفاعی دشمن دژی بود که در یک سمت آن سنگرهای بتونی برای استراحت نیرو و در سمت مقابل، سنگرهای دیده بانی و تیربار با مهمات آماده و سنگرهای تانک احداث شده بود.

دومین خط دشمن به فاصله 100 متر از خط اول و به موازات آن احداث و سیل‌بندی به عرض 205 و ارتفاع 4 متر که دارای موضع پیاده، کانال مواصلاتی و مواضع تانک بود. این سیل بند از جنوب جاده شروع می‌شد و به سمت اروند ادامه داشت.

سومین خط دشمن، خاکریزی بود به موازات خط دوم و دارای مواضع پیاده و تانک که در جلوی آن کانال َمتروکه‌ای به عرض 4 و عمق 2 متر احداث شده بود.

چهارمین رده دشمن در پشت نهر دوعیجی قرار داشت و شامل نهر، دژ و چندین موضع هلالی پی در پی، که بر توانایی دشمن برای مقابله و دفاع می‌افزود.

پنجمین رده دشمن در پشت نهر جاسم قرار داشت. ضمن آن که در حد فاصل خط چهارم و پنجم، قرارگاه دشمن، خصوصا قرارگاه تاکتیکی سپاه سوم (مقر فرماندهی لشکر11)، دارای مواضع مستحکمی‌بود و پدافند مستقل داشت.

دو ساعت از عملیات گذشت و پیشروی امیدوار کننده بود. یعنی عراقی ها غافلگیر شدند. ایرانی ها کانال پرورش ماهی را رد کردند و گروهی دیگر در نوک جزیره بوارین و خط معروف موانع 5 ضلعی را شکستند. پاسگاه بوبیان عراق را هم گرفتند.

انتقال مهمات، غذا و مجروح به هیچ عنوان مقدور نبود. و همه چیز توسط افراد حمل می‌شد. فشار دشمن در عصر روز دوم عملیات به کارگیری هوانیروز و نیروی هوایی را ضروری کرد.

60درصد ارتش عراق د کربلای 5

جبهه ایران و عراق به خونین ترین روزهایش رسیده بود و تمام قدرت در طرف در زمین محدود شلمچه به میدان آمده بود. عراق حدود دو سوم استعداد ارتش خود یعنی 180 تیپ را وارد منطقه نبرد کرده بود. می توان گفت شدیدترین و گسترده ترین عملیات در میان 90 عملیات دفاع مقدس، کربلای 5 بوده است.

همچنین مقدار گازهای ناشی از پرتاب گلوله هادر فضای جبهه به حدی زیاد بود و تنفس را برای رزمندگان مشکل می کرد.

در این عملیات، 30000 نفر به شهادت رسیده ویا مجروح شدند. سپاه در عملیات کربلای 5 آسیب جدی دید و تعدادی از فرماندهان و نخبگان مانند حاج حسین خرازی، حاج اسماعیل دقایقی، حجت الاسلام میثمی و ده ها شهید دیگر به شهادت رسیدند.

حمدانی از فرماندهان عراقی می گوید: بیش از 5000 توپ و تانک در این منطقه بر روی هم آتش ریختند. شما نمی توانستید 10 متر جا پیدا کنید که بمباران نشده باشد. وضعیتی که من دیدم را فقط در فیلم ها دیده بودم.

در پایان نبرد کربلای 5، ایران موضع برتر را داشت و توانسته بد خط دفاعی شلمچه را بشکند. آمریکا برای جلوگیری از شکست عراق و سقوط بصره، ناو هواپیمابر جان اف کندی را به خلیج فارس فرستاد. روزنامه های دی ولت، اشپیگل و زوددویچه سایتونگ نوشتند: آمریکا با شش گردان و ششصد هواپیمای جنگی آماده است در صورت سقوط بصره با ایران بجنگد.

چند تیپ و گردان در کربلای 5 حضور داشتند؟

علی ثابت از رزمندگان دوران جنگ تحمیلی که در این عملیات حضور داشت در گفتگو با پایگاه خبری جامعه خبر می گوید: براساس موجودی 200 گردان نیرو ایرانی در نحوه رزم به شکل زیر طراحی شد:

قرارگاه خاتم الانبیاء به عنوان قرارگاه مرکزی.

قرارگاه کربلا تحت فرماندهی قرارگاه خاتم الانبیاء هدایت نیروهای زیر را به عهده داشت: لشکر 25 کربلا، لشکر 41 ثارالله، لشکر 31 عاشورا، تیپ مستقل 33 المهدی (عج)، تیپ مستقل 18 الغدیر و تیپ مستقل 48 فتح.

قرارگاه نجف تحت فرماندهی قرارگاه خاتم الانبیاء هدایت نیروهای زیر را بر عهده داشت:

لشکر 17 علی بن ابی طالب، لشکر 5 نصر، لشکر 105 قدس، لشکر 155 ویژه شهدا، لشکر 21 امام رضا، تیپ مستقل 57 حضرت ابوالفضل و تیپ مستقل 12 قائم (عج).

همچنین قرارگاه قدس تحت فرماندهی قرارگاه خاتم الانبیاء هدایت نیروهای زیر را بر عهده داشت:

لشکر 27 محمد رسول الله، لشکر 7 ولی عصر (عج)، لشکر 8 نجف اشرف، لشکر 14 امام حسین، لشکر 32 انصارالحسین و تیپ مستقل 44 قمربنی هاشم.

در این عملیات گردان مستقل 38 زرهی ذوالفقار، تیپ 20 زرهی رمضان و تیپ توپخانه 15 خرداد تحت امر قرارگاه خاتم الانبیاء بودند. که در مجموع، 24 گردان توپخانه، آماده آتش وجود داشت.

در جریان عملیات نیز قرارگاه عملیاتی نوح و تیپ های مستقل 110 خاتم الانبیاء و 22 بدر به نیروهای عمل کننده ملحق شدند.

اهداف عملیات

به گزارش جامعه خبر،12 کیلومتر پیشروی به طرف بصره و آزاد کردن 150 کیلومتر مربع، آزاد سازی پاسگاه های بوبیان، شلمچه، کوت سواری و خین، آزاد سازی 14 کیلومتر از جاده آسفالته شلمچه – بصره، آزاد سازی جزایر بوارین، فیاض و ام الطویل، آزاد سازی 11 قرارگاه تیپ ارتش عراق، آزاد سازی روستاهای خرنوبیه، سعیدیه، حنین، سلیمانیه، هسجان، جاسم، عبور از کانال ماهی گیری، نهر دوعیجی و جاسم،استقرار در 10 کیلومتری بصره و تصرف دریاچه بوبیان و بخشی از کانال ماهی بخشی از نتایج این عملیات بود.

انهدام تجهیزات دشمن

در عملیات کربلای 5 بیش از 80 فروند هواپیما، 700 دستگاه تانک و نفربر، 250 قبضه توپ صحرایی و ضد هوایی، صدها قبضه انواع ادوات نیمه سنگین، 1500 دستگاه خودرو، 400 دستگاه انواع ادوات مهندسی و رزمی و مقدار زیادی سلاح سبک و مهمات از دشمن ضبط و منهدم شد.

علی ثابت دکترای تاریخ و همرزمان شهید همت و سردار همدانی می گوید: فصل زمستان بود و باران های موسمی وضعیت استقرار نیروها را تحت تاثیر قرارداده بود. وضعیت به نحوی بود که استخوان کشته های عراقی در عملیات قبل به دلیل بارش باران زیاد از خاک بیرون زده بود. تغذیه نیروها هم معمولا عدس پلو در کیسه مشمع و یا همبرگر و لوبیا بود. اما کربلای 5 بوی فاطمه زهرا (س) را می داد و همین خاک شلمچه به جرات می توان گفت با خون شهدای زیادی آبیاری شده است.

 

 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false